kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۰۲۵
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۲
کارشناس غربی:

بدهی23 تریلیون دلاری آمریکا مادر همه حباب‌هاست

یک کارشناس آمریکایی اقتصاد معتقد است مادر همه حباب‌ها در بازار، بدهی عمومی آمریکا است و این مسئله‌ موجب رکود بین اواسط سال 2020 تا پایان سال 2021 می‌شود.




به گزارش خبرگزاری فارس، جو زیدل در مؤسسه بلک استون درباره وضعیت اقتصادی آمریکا گفت: هر چرخه اقتصادی با یک عدم تعامل به پایان می‌رسد که این عدم تعامل بدهی عمومی است. در شرایط کنونی افزایش شدید بدهی عمومی آمریکا می‌تواند مادر همه حباب‌ها باشد. 
وی تاکید کرد: توافق‌نامه‌های بازخرید، سود منفی اوراق بدهی، اختلافات تجاری در سراسر جهان و کاهش شدید تولیدات صنعتی همه و همه به نظر بی‌ربط هستند، اما در پایان هر سیکل اقتصادی ما شاهد سیگنال‌های هشداری هستیم که به نظر بی‌ربط می‌آیند. باید متوجه بود که هیچ کدام از این اتفاقات به صورت تصادفی رخ نداده‌اند.
این کارشناس اقتصادی افزود: سرمایه‌گذاران پیش و پس از بحران رکود اقتصادی در ترکیدن حباب مسکن در آمریکا نیز شاهد چنین اتفاقاتی بودند و حالا نیز ما می‌بینیم که این سیگنال‌ها در حال رخ دادن هستند.
زیدل معتقد است مادر همه حباب‌ها در بازار بدهی عمومی آمریکاست و این مسئله‌ شتاب دهنده‌ای است که احتمالا باعث وقوع رکود بزرگ بعدی در اقتصاد آمریکا خواهد شد. انتظار داریم این رکود بین اواسط سال 2020 تا پایان سال 2021 رخ دهد.
وی ادامه داد: من نسبت به چشم‌انداز اقتصادی موضع محتاطانه‌تری را اتخاذ کرده‌ام، انتظار ندارم طی شش ماه آینده شاهد رکود باشیم اما فکر هم نمی‌کنم وقوع رکود بیش از دو سال از امروز طول بکشد. از سوی دیگر معتقدم که افزایش شدید بدهی عمومی احتمالا مادر همه حباب‌ها خواهد بود.
کارشناس مؤسسه بلک استون افزود: تا شش ماه پیش از وقوع رکود ما شاهد بالا رفتن بازارهای سهام خواهیم بود و این بدین معناست که هنوز بازارهای سهام رشد خواهند کرد.
گفتنی است چند روز پیش انتشار گزارش مربوط به اشتغال ایجاد شده در آمریکا نشان داد که در ماه اکتبر 128 هزار فرصت شغلی جدید در آمریکا ایجاد شده است و همین مسئله بازارهای مالی در این کشور را مثبت کرد.
علیرغم آنکه این خبر به نظر خوب بود اما خوشحالی مقامات آمریکایی خیلی طول نکشید و انتشار خبر عبور بدهی عمومی این کشور از مرز 23 تریلیون دلار،‌ کام آنها را تلخ کرد. در حال حاضر و طبق گزارش روزانه وزارت خزانه‌داری آمریکا بدهی عمومی این کشور به 23008.41 میلیارد دلار رسیده است.
بنیاد پیتر پترسون که در زمینه نظارت بر بدهی عمومی آمریکا فعالیت می‌کند، گزارش داد؛ بدهی عمومی آمریکا به قدری افزایش یافته که امسال دولت این کشور باید روزانه فقط یک میلیارد دلار بهره بدهی بپردازد.
اگرچه رؤسای پیشین آمریکا نیز عملکرد خوبی در کنترل بدهی این کشور نداشتند اما منتقدان گفتند کنترل بدهی عمومی آمریکا یکی از وعده‌های انتخاباتی ترامپ بود و وی قول داده بود که نه تنها از افزایش آن جلوگیری کند بلکه این بدهی را کاهش دهد.