kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۰۲۱
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۱
یک اقتصاددان:

نباید اقتصاد کشور را به نرخ دلار گره بزنیم

یک اقتصاددان گفت: طی 30 سال گذشته ۱۵۰۰ میلیارد دلار صرف واردات شد که با این حجم ارز می‌توانستیم حداقل ۷۵ تا 150میلیون شغل ایجاد کنیم.





ابراهیم رزاقی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم با تأکید براینکه نباید کالا با قیمت بالا در اختیار مردم قرار گیرد، افزود: در طول 30 سال گذشته حدود 1500 میلیارد دلار منابع ارزی صرف واردات کالا شد در حالیکه می‌توانستیم با این منابع در این بازه زمانی 75 تا 150 میلیون شغل در کشور ایجاد کنیم اما عملاً این اهداف اجرایی نشد. اگر این میزان شغل ایجاد می‌شد امروز دیگر مشکلی به اسم بیکاری یا فقر نداشتیم و فقط ما شاهد ایجاد 12 میلیون شغل در کشور هستیم.
وی با انتقاد از اینکه در دوره ریاست جمهوری روحانی نیز 300 میلیارد دلار بابت واردات هزینه شده است، افزود: در این دوره نیز می‌شد 15 تا 30 میلیون شغل در کشور ایجاد شود که این موضوع اجرایی نشد. ما شاهد اجرای بدترین نوع سرمایه‌داری در کشور هستیم که آسیب‌های زیادی را به بخشهای مختلف کشور وارد کرده است. امروز تولید برای تولیدکننده سودآور نیست در عوض احتکار برای دلالان رونق پیدا کرده است. علاوه‌براین کسی از احتکار‌کننده و دلال مالیات نمی‌گیرد و به همین دلیل آنها هر روز تکثیر می‌شوند.
این اقتصاددان با اعلام اینکه برای بهبود اوضاع و پیاده ‌سازی رونق تولید ما نیازمند مدیران جهادی هستیم، تصریح کرد: مدیری که به فکر ثروت‌اندوزی باشد به هیچ عنوان نمی‌تواند برای بخش تولید و اقتصاد کشور سیاستگذاری کند.
رزاقی با تأکید براینکه بانک‌ها مهم‌ترین عامل توسعه صنعتی در کشور به شمار می‌آیند، گفت: متأسفانه شاهد هستیم که آنها ترجیح می‌دهند منابع خود را در کارهای غیرتولیدی برای سود بیشتر هزینه کرده و تمایلی به سرمایه‌گذاری در بخش تولید ندارند. این موضوع عاملی شده تا کارخانجات بزرگ کمتر از ظرفیت کار کرده و حتی تعدادی به مرحله تعطیلی برسند.
وی با انتقاد از اینکه چرا یارانه‌ای برای تولیدکننده اختصاص پیدا نمی‌کند، افزود: انگلستان سالانه 90 میلیارد دلار به صنایع سنگین و کلیدی خود یارانه پرداخت می‌کند، سایر کشورها نیز عملکرد این چنینی دارند اما ما به جای حمایت از تولیدکننده فقط مشغول سنگ‌اندازی بیشتر هستیم.
 این اقتصاددان با اعلام اینکه دولت مدام بهانه‌های مختلفی برای عدم اختصاص منابع کافی جهت پرداخت حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم را دارد، ادامه داد: تمام اینها بهانه است. اگر بخواهند می‌توانند به خوبی منابع لازم را تأمین کنند. باید روند خصوصی ‌سازی اصلاح شود.
رزاقی با انتقاد از اینکه در شرایط فعلی چرا باید اقتصاد خود را به نرخ دلار گره بزنیم، تصریح کرد: آمریکا از این ابزار به عنوان یک اهرم فشار و تأثیرگذار در اقتصاد کشور استفاده می‌کند درحالی که ما می‌توانیم در شرایط تحریم مبادلات خود را با طرفهای خارجی خود با واحد پولی دیگری انجام دهیم تا تحت تأثیر فشارهای تحریم در مبادلات بانکی و حتی نرخ دلار قرار نگیریم.