kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۰۱۸
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۱
سخنگوی قوه قضائیه خبر داد

وصول ۷۳۰۰ میلیارد تومان از معوقات بانکی در6 ماه اول امسال با پیگیری قضایی

سخنگوی قوه قضائیه گفت: براساس افکارسنجی وزارت اطلاعات، بیش از ۷۶ درصد مخاطبان از اقدامات اخیر قوه قضائیه در توسعه عدالت و برخورد با مفاسد اقتصادی اظهار رضایت کرده‌اند.




به گزارش میزان، غلامحسین اسماعیلی در سیزدهمین نشست خبری با اصحاب رسانه، ماموریت مهم قوه قضائیه را اجرای عدالت و مبارزه با مفاسد، احقاق حقوق مردم و بیت‌المال بدون توجه به خطوط قرمز موهوم و غیرواقعی دانست و گفت: رویکرد ما در حوزه اطلاع‌رسانی، امیدآفرینی و اعتمادسازی است. براساس افکار سنجی اخیر وزارت اطلاعات، بیش از ۷۶ درصد از شرکت کنندگان در این افکار سنجی اقدامات اخیر قوه قضائیه را در توسعه عدالت و برخورد با مفاسد اقتصادی را پسندیده‌اند و اظهار رضایت نموده‌اند.
جزئیات رای حادثه تصادف معروف راننده پورشه
اسماعیلی با ‌اشاره به تصادف جنجالی یک دستگاه پورشه در اصفهان و مرگ یکی از شهروندان گفت: بر اساس رای دادگاه، راننده متخلف(که پس از تصادف مدعی شده بود دیه مقتول را می‌پردازد) به یک فقره دیه کامل و ده فقره دیه جراحات وارد شده به مصدوم قبل از فوت، تحمل سه سال حبس، ممنوعیت دو سال خروج از کشور و یک‌سال خدمت رایگان در یکی از مراکز نگهداری‌اشخاص معلول و به ویژه معلولین ناشی از تصادفات محکوم شده است.
موفقیت دستگاه قضا در وصول مطالبات معوق بانک‌ها
وی در مورد گزارشاتی از استرداد اموالی که با پیگیری‌های قضایی به بیت‌المال بازگشته، افزود: در شش ماهه اول امسال، ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از مطالبات معوق بانک‌ها با اقدامات ثبت اسناد وصول شده است که این رقم در مقایسه با عملکرد 6 ماهه مشابه سال قبل، ۱۴۶ درصد رشد داشته است.
مستندات فراوانی در پرونده «زم» به دست آمده است
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره
«روح‌اله زم» و اینکه اتهاماتش در حد محاربه اعلام شده است و اینکه آیا بازداشت‌های دیگری در این زمینه وجود داشته یا خیر؟ گفت: تحقیقات مفصلی انجام شده و مستندات فراوانی به دست آمده است. براساس تحقیقات و مستندات حاصله ارتباط مستمر و وابستگی این فرد به سرویس‌های بیگانه محرز شده و نحوه ارتباط مشخص شده است. وجوهی که از سرویس‌های اطلاعاتی کشور‌های مختلف اخذ کرده، احصاء شده و مطالب خیلی خوبی را به دست آوردیم.
اسماعیلی ادامه داد: علاوه بر آن مشخص شد همانگونه که ادعا می‌شد که این فرد یک حالت سرکردگی و سرشبکه‌ای و محوریت برای بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور و خیلی از برنامه‌های خبری برون مرزی پیدا کرده بود و این ارتباطات و مرجعیت و محوریت این شخص به دست آمده است.
وی بیان داشت: اینکه این شخص حلقه ارتباط برخی از این شبکه‌ها با سرویس‌های بیگانه بوده، به دست آمده است.‌اشراف بسیار مناسبی از این طریق درخصوص هم سرویس‌های اطلاعاتی کشور‌های بیگانه که برخی از عناصر خود فروخته داخلی را در خدمت داشتند به دست آمده و زنجیره ارتباطی اینها پیدا شده است.
احضار برخی افراد
در رابطه با دروغ «دختر آبی»
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سؤالی درباره حواشی ماجرای «دختر آبی» و دروغ پردازی‌های برخی سایت‌ها و تکرار آن توسط برخی از نماینده‌های مجلس اظهارداشت: تا امروز عکس‌العمل مناسبی را از سوی نهاد‌های ذی ربط شاهد نبودیم. بر همین اساس پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده است و برخی از افراد در این رابطه احضار شدند و تحقیقات از آنها انجام شده است. همانگونه که وعده دادیم چنانچه نهاد‌های نظارتی صنفی تکلیف خودشان را انجام ندهند ما وظیفه قانونی را انجام خواهیم داد و انجام این وظیفه را هم آغاز کرده‌ایم.
آخرین اخبار درباره پرونده «سیف» و «عراقچی»
اسماعیلی درباره آخرین وضعیت پرونده ولی‌اله سیف و احمد عراقچی (رئیس‌کل و معاون ارزی سابق بانک مرکزی) گفت: روند پرونده نیازمند تحقیقات تکمیلی است. دادگاه مقرر کرده است که بخش‌هایی که به عنوان نقص در پرونده مشهود است و نیازمند به تحقیقات تکمیلی است؛ چه در مواردی که ادعا می‌شود مصوباتی داشته‌اند، چه در مورادی که ادعا می‌شود مراحل قانونی و دستوری از مقامات دیگر داشته‌اند و همچنین مواردی که ادعا می‌شود موضوع ارز به این مقدار که در پرونده مطرح است بسنده نمی‌کند و این ارقام، ارقام بیشتری است.
اخراج 6 قاضی
در فرآیند رسیدگی به صلاحیت قضاوت
وی درباره ۶ قاضی فاسدی که اخیرا از کار برکنار شده‌اند، اظهارداشت: بار‌ها اعلام کردیم که با فساد تعارف نداریم، اراده قوه قضائیه برخورد با هر نوع فساد در هرکجا است و اعلام کرده‌ایم که یکی از اولویت‌های ما درون دستگاه قضا است و هرکجا با تخلفی در درون دستگاه قضا مواجه می‌شویم با آن برخورد می‌کنیم.
سخنگوی دستگاه قضا افزود: سلب صلاحیت قضایی در قضاوت شرایط سنگینی دارد کسی اگر شرایط قضاوت را از دست داد به وی گفته می‌شود که شما دیگر حق قضاوت نداری ممکن است هیچ یک از عناوین مجرمانه نیز برای او به اثبات نرسیده باشد. آنچه دادستان کل کشور مطرح کرد ناظر بر پرونده‌های مطروحه در فرآیند رسیدگی به صلاحیت قضات بود نه موضوع مربوط به جرائم قضات که در دادسرا رسیدگی می‌شود.
تحقیقات مقدماتی در رابطه با پرونده خصوصی‌سازی رو به اتمام است
اسماعیلی با‌اشاره به پرونده خصوصی‌سازی گفت: تعداد زیادی از شرکت‌هایی که توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده بود را بررسی کردیم و تحقیقات مقدماتی رو به اتمام است و امیدواریم که هر چه سریع‌تر این تحقیقات به پایان برسد. به محض اینکه موجبات قانونی فراهم شود متهم یا متهمینی که در این پرونده بازداشت هستند با قرار قانونی آزاد می‌شوند و ما روند تحقیقات خود را ادامه دهیم.
وی ادامه داد: ورود دستگاه قضایی به این قبیل از پرونده‌ها صرفا به عنوان یک جرم فردی و شخصی به کسی که منفعت شخصی داشته باشد نیست، ورود ما برای حمایت از حقوق مردم و بیت‌المال است و هر کجا فرآیند واگذاری و اقدامات مدیران برخلاف قوانین و موجب تضییع حقوق مردم یا بیت‌المال شود هر چند فرد مرتکب نفع شخصی نشده باشد قوه قضائیه در برابر این قبیل اعمال خلاف قانون خواهد ایستاد و از حقوق مردم و بیت‌المال دفاع خواهد کرد.
صدور کیفرخواست برای 18 متهم پرونده پرواز یاسوج
سخنگوی قوه قضائیه درباره سرنوشت پرونده سقوط هواپیما در یاسوج گفت: در این پرونده برای ۱۸ متهم کیفرخواست صادر شد که ۱۵ نفر شخص حقیقی هستند (از مدیران و کارکنان بخش‌های مختلف این صنعت) و سه نفر نیز شخصیت‌های حقوقی هستند که از نظر دادسرا مجرم شناخته شده‌اند، درباره آنها کیفرخواست صادر شد.
رسیدگی خارج از نوبت به پرونده حادثه قطار سمنان
اسماعیلی در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده حادثه قطار سمنان، گفت: در سفر ریاست قوه قضائیه به استان آذربایجان شرقی یکی از مطالبات مطرح شده، تعیین تکلیف پرونده حادثه قطار سمنان بود.
وی ادامه داد: پیرو پیگیری‌های قبلی، دستور ریاست قوه قضائیه ابلاغ و خواسته شد که تسریع کنند، دیروز پرونده حادثه قطار سمنان از ناحیه دادسرا با صدور کیفرخواست نسبت به چهار نفر از متهمانی که از نظر دادگاه در این حادثه مقصر شناخته شده‌اند به دادگاه ارسال شد و هماهنگی لازم به عمل آمد تا دادگاه نسبت به این پرونده به صورت خارج از نوبت رسیدگی کند.
سخنگوی قوه قضائیه با‌اشاره به اینکه این پرونده دو بخش دارد گفت: بخش اول ادعای مدعیان خصوصی درباره دیه و بخشی دیگر جنبه عمومی جرم است، درباره ادعای مدعیان خصوصی و دیه اقداماتی قبلا انجام و دیات پرداخت شده و در حال حاضر این فرآیند برای رسیدگی به اتهام متهمان از جنبه عمومی جرم است.
تأیید بازداشت «رئیس‌سازمان جنگل‌ها»
و «رئیس‌سازمان محیط زیست ملارد»
اسماعیلی درباره بازداشت رئیس‌سازمان جنگل‌ها و رئیس‌سازمان محیط زیست ملارد گفت: اصل بازداشت را تایید می‌کنیم اما ارتباطی با هم ندارند. پرونده هنوز در مرحله تحقیق مقدماتی است. علت بازداشت مربوط به مسئولیت آنها است و پرونده در دادسرا است.