kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۳۹۵۵
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶

«بن سلمان» و «بن زائد» دوستان دیروز، دشمنان امروز!

ولیعهد سعودی و ولیعهد ابوظبی که طی سال‌های گذشته رابطه بسیار گرم وتنگاتنگی با هم داشتند، ظاهرا در یمن به اختلاف نظرهای عمیقی برخورده و روابطشان به تاریکی گراییده است.



خبرنگار اردنی طی یادداشتی در روزنامه «رای الیوم»، به اختلاف عمیق بین «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و «محمد بن زائد» ولیعهد ابوظبی پرداخته است. در ابتدای این گزارش آمده: «چند روز پس از گام سودان برای خارج کردن 10 هزار نیروی خود از یمن و همزمان بیانیه امارات درباره خارج کردن نیروهایش از عدن و تحویل این شهر به نیروهای سعودی، آینده «ائتلاف عربی» بسیار مبهم شد...به نظر می‌رسد صحنه ائتلاف در یمن، بسیار مبهم‌تر از حد تصور باشد، ولی قطعی بودن موضع امارات در قبال سعودی بسیار واضح‌ است، پس از اتخاذ یک سلسله مواضع از سوی امارات وعربستان، بسیار مشخص است که ولیعهد ابوظبی و ولیعهد سعودی دیگر سازگاری سابق را ندارند».
البته گزارش رای الیوم سعی می‌کند که بین رابطه امارات-عربستان و اختلاف دیدگاه مابین دو ولیعهد اختلاف قائل شود. نویسنده اردنی در گزارش خود به استقبال گرم بن زاید از «خالد بن سلمان» برادر ولیعهد سعودی در ابوظبی‌اشاره می‌کند.
تحلیلگر اردنی از جمله دلایل وجود اختلاف نظر جدی بین دو ولیعهد سابقا دوست را اینطور اعلام می‌کند: «اقدام امارات به خارج کردن نیروهایش از عدن و سپردن آن به نیروهای آل‌سعود، از سرگیری رابطه با ایران از سوی امارات در حالی‌که ریاض همچنان در مواضع خود در قبال ایران تغییری محسوسی ایجاد نکرده است، و نهایتا عدم حضور ولیعهد ابوظبی در کنفرانس اقتصادی «داووس صحرا»، که در ریاض و با نظارت محمد بن‌سلمان برگزار شد».