kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۳۹۵۳
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶

ترامپ ممکن است با تعطیل کردن دولت فدرال به جنگ استیضاح کنندگان برود

رئیس‌جمهور آمریکا تعطیلی دولت فدرال را در صورت پیشبرد مسئله استیضاح از سوی دموکرات‌ها رد نکرد.


سرویس خارجی-

جنگ استیضاح بین دموکرات‌ها و ترامپ همچنان ادامه دارد. فعلا دموکرات‌ها جلوترند و هر روز اخبار زیادی در رسانه‌های آمریکا از احضار مقامات مرتبط با رسوایی «اوکراین گیت» به کنگره (که بلای جان ترامپ شده) به گوش می‌رسد. قرار است این هفته جلسات استماع بیشتری با حضور مقامات کنونی و سابق آمریکایی در کنگره در ارتباط با تحقیقات مربوط به برگزار شود. بر اساس گزارش« سی ان ان»  قانونگذاران آمریکایی قرار است با ۱۱ تن در ارتباط با مراودات ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین گفت‌وگو کنند، اما گفته شده چندین مقام که قرار بود در جلسات استماع کنگره حضور پیدا کنند، از شهادت دادن امتناع ورزیده‌اند.گفته می‌شود جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا نیز احتمالا برای همین منظور به کنگره خواهد آمد تا شهادت بدهد.
از سوی دیگر با جدی‌تر شدن موضوع استیضاح؛ ترامپ نیز رویکرد تهاجمی تری را اتخاذ و روز یک شنبه تهدید کرده در صورت پیشبرد استیضاح از سوی دموکرات‌ها ممکن است دولت فدرال را به تعطیلی بکشاند.
به گزارش فارس، ترامپ در مصاحبه با خبرنگاران در کاخ سفید از رد کردن تعطیلی دولت فدرال در صورت ادامه تلاشهای دموکرات‌ها برای پیشبرد طرح استیضاح طفره رفت. ترامپ در پاسخ به سؤالی درباره اینکه «آیا متعهد است که دولت را تعطیل نکند؟» ابتدا از پاسخ طفره رفت اما ترامپ در پاسخ به سؤالات مکرر خبرنگاران گفت: «بستگی به مذاکرات دارد؛ من به هیچ چیزی متعهد نخواهم بود»!
سی بی‌اس نیز در گزارشی اعلام کرده وکیل افشاگر ماجرای «اوکراین گیت» گفته که موکلش قصد دارد به سؤالات نمایندگان جمهوریخواه مجلس نمایندگان به صورت کتبی پاسخ دهد. براساس این گزارش، این پیشنهاد غیرمنتظره که به «دیوین نانز»، نماینده ارشد جمهوریخواه در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان ارائه شده است، به نمایندگان جمهوری‌خواه اجازه می‌دهد بدون اینکه از طریق «آدام شف» رئیس‌دموکرات کمیته اطلاعاتی اقدام کنند سؤالات خود را مستقیما از وی بپرسند. « سی بی‌اس» در ادامه نوشته: «این بخشی از تلاش‌ها برای مقابله با دونالد ترامپ و متحدان جمهوریخواهش برای فاش کردن هویت این افشاگر محسوب می‌شود.»
گفته می‌شود این افشاگر یکی از مأموران سیا بوده که طبق گزارش‌ رسانه‌های آمریکایی برای نظارت بر عملکرد اعضای ارشد دولت در کاخ سفید گماشته شده بود و افشاگری او روشن کرده که ترامپ با هدف بی‌اعتبار کردن «جو بایدن» رقیب بالقوه‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی، از اختیارات رئیس‌جمهور و روابط خارجی آمریکا سوءاستفاده کرده است.