kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۳۹۵۲
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶

نقش پررنگ توئیتر و ارتجاع عرب در فتنه‌انگیزی‌های لبنان

حساب‌های کاربری توئیتری در خارج از لبنان بیش از خود لبنانی‌ها هشتگ اعتراضات علیه این کشور را «داغ» می‌کنند که بین‌شان عربستان از همه فعال‌تر است.


سرویس خارجی-

بیش از ۵۰ درصد توئیت‌ها با هشتگ «لبنان_ینتفض» که در حمایت از شورش‌های خیابانی لبنان زده می‌شود، از خارج این کشور مدیریت می‌شود. نتیجه بررسی‌ داده‌ها توسط پلتفرم معتبر «تالک واکر» از هشتگ «لبنان_ینتفض»، که در لبنان داغ شده، نشان می‌دهد که این هشتگ با مدیریت کاربران خارجی در میان «ترندها»[پربازدیدترین هشتگ‌ها] قرارگرفته است.
بر اساس این داده‌کاوی‌ها، ذیل این هشتگ که توسط شورشیان‌و با حمایت گسترده «سعد الحریری» داغ شده ۵۱٫۲ درصد خارج از مرزهای لبنان توئیت و ریتوئیت شده است. جالب این‌که، به گزارش پایگاه دانا، عربستان در استفاده از این هشتگ نقش ۲۵٫۴ درصدی داشته و در امارات متحده عربی نیز ذیل این هشتگ ۱۴ هزار ۷۰۰ توئیت و ریتوئیت منتشرشده است.
روزنامه لبنانی «الاخبار» نیز در گزارشی به بیان شفاف و صریح مواضع مقامات ارشد لبنان در تظاهرات این کشور پرداخته و در ادامه به تحرکات ویژه سفارت آمریکا در بیروت برای تجمیع قوای «14 مارس» [مخالفان جبهه مقاومت] و تضعیف حزب‌الله‌اشاره کرده است.
این بررسی داده‌ها و گزارش‌ها سخنان رهبر مقاومت لبنان و «حزب‌الله» را تأیید می‌کند که پیشتر نسبت به نقش کشورهای بیگانه در شعله‌ور کردن و منحرف کردن اعتراضات هشدار داده و گفته بود آنها قصدشان به هرج و مرج کشاندن کل کشور لبنان است.   
این در حالی است که از آغاز این شورش‌ها بیش‌از 18 روز می‌گذرد. تظاهرات لبنان ابتدا در اعتراض به اوضاع اقتصادی و وضع مالیات از ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) آغاز شد. این سرآغاز اعتراضات چنانچه «سید حسن نصرالله»‌اشاره داشته است، خودجوش و برای پیگیری حقوق مشروع لبنانی‌ها از امثال «حریری» بود که سال‌ها عنان این کشور را در دست داشتند و در بهبود وضع آن نکوشیده بودند و تنها به توسعه ثروت خود پرداخته بودند. اما پس از مدتی جریان‌های وابسته و سفارت‌خانه‌های خارجی نیز وارد ماجرا شدند، «حریری» که یکی از اهداف اعتراضات مردمی بود استعفا داد و خود طلبکار ماجرا شد و جریان رسانه‌ای نزدیکش می‌کوشد تا «حزب‌الله» را مقصر جلوه دهد.