kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۳۶۷۳
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹

زیباکلام: 92 درصد ایرانی‌ها توسعه برنامه موشکی را مهم می‌دانند(خبر ویژه)

توئیت صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران که مواضع عموماً سرسختانه‌ای دارد، بسیاری را شگفت‌زده کرد. به گزارش روزنامه اصلاح‌طلب هفت صبح او در توئیتر خود نوشته بود: «براساس یافته‌های دانشگاه مریلند آمریکا؛ 92 درصد ایرانیان معتقدند توسعه برنامه‌های موشکی کشور مهم‌اند؛ 61 درصد از حضور نظامی ایران در سوریه طرفداری می‌کنند؛ چین و روسیه بعد از ژاپن محبوب‌ترین کشورها برای ایرانیان هستند؛ 77 درصد صداوسیما را منبع مطمئن خبری می‌دانند و 26 درصد ماهواره‌ها را.»



این روزنامه می‌افزاید: طبق نظرسنجی مریلند برای نخستین‌بار بیش از نیمی از ایرانی‌ها موافق خروج از برجام شده‌اند. بررسی‌های این پژوهش نشان می‌دهد که 59 درصد ایرانی‌ها با توجه به خروج آمریکا از برجام، موافق خروج ایران از این توافق هسته‌ای، به‌رغم تعهد باقی اعضاء به برجامند.
بررسی میزان اطمینان به‌ عمل به تعهدات اعضای 5+1، طی سه سال و نیم هم نشان می‌دهد که اطمینان به پایبندی از 61 درصد به 30 درصد سقوط کرده است و عدم اطمینان از 35 درصد به 69 درصد افزایش یافته.
پاسخ ایران با توجه به خروج آمریکا از برجام چه خواهد بود؟ 58 درصد گفته‌اند که تحت هیچ شرایطی توافق جدیدی را بر نمی‌تابند. 72 درصد در جواب به اینکه برجام تاکنون چگونه کار کرده است، پاسخ داده‌اند که به امتیازدادن نمی‌ارزید! 21 درصد دقیقاً نظر مخالف دارند و 7 درصد هم نظر مشخصی ندارند.
توسعه برنامه موشکی چقدر برای شما مهم است؟ پاسخ 72 درصد بسیار مهم و 20 درصد تا حدودی مهم را ذکر کرده‌اند؛ جمعاً همان 92 درصدی که زیباکلام به آن اشاره کرده بود. فقط 3 درصد گفته‌اند اصلاً به نظرشان مهم نیست. اینکه توسعه برنامه موشکی ایران چه تأثیری بر احتمال حمله باقی کشورها به ایران می‌گذارد را 61 درصد کاهش احتمال حمله، 13 درصد افزایش و 22 درصد بی‌اثر دانستند. 58 درصد هم به این پرسش که ایران باید چه تصمیمی اتخاذ کند، پاسخ داده‌اند که باید برنامه موشکی بدون مذاکره ادامه پیدا کند و این برنامه قابل مذاکره نیست. 29 درصد اما ادامه برنامه آزمایش موشک‌های بالستیک را برای گشایش مذاکره برگزیدند.