kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۳۱۳۰
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۳
پورابراهیمی:

با ابزار اقتصادی به جنگ اقتصادی برویم نه با مذاکره و نگاه امیدوارانه به دشمن

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کشورهای چین، هند، روسیه، افغانستان، عراق و ترکیه و... طرف‌های اصلی معاملات تجاری ما هستند و ۹۰ درصد تجارت ما با این ۱۰ کشور و ۱۰ درصد تجارت ما با ۱۰۰ کشور دیگر دنیاست. وزیر امور خارجه باید ۱۰ سفیر قدرتمند و با تجربه در این کشورها مستقر کند، سفیران قدرتمندی که بتوانند موضوعات اقتصادی کشور شامل تجارت نفتی و غیرنفتی، صادرات و واردات را برنامه‌ریزی کنند.




محمدرضا پور ابراهیمی در گفت‌وگو با مهر، درخصوص عملکرد وزارت امور خارجه در اجرای دیپلماسی اقتصادی گفت: وزارت امور خارجه تا امروز گزارشی در این خصوص به مجلس ارائه نداده است، جلساتی در موضوع دیپلماسی اقتصادی با آقای ظریف وزیر امور خارجه و معاون اقتصادی وزارت امور خارجه برگزار شده است و وزارت امور خارجه برنامه‌هایش را برای اجرای دیپلماسی اقتصادی ارائه داده ‌اما تا امروز گزارش مکتوبی از عملکرد وزارت امور خارجه در اجرای دیپلماسی اقتصادی به مجلس ارائه نشده است.
وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه در زمینه دیپلماسی اقتصادی اقدامات مقطعی، سطحی و شکلی انجام داده است، افزود: در حال حاضر ۹۰ درصد تجارت ایران با ۱۰ کشور انجام می‌شود مفهوم ساده آن این است که وزیر امور خارجه امروز در جنگ اقتصادی باید ۱۰ کشور را هدف‌گذاری کند، واردات و صادرات کشورمان را به آنها تعریف کند.
پورابراهیمی گفت: کشورهای چین، هند، روسیه، افغانستان، عراق و ترکیه و... طرف‌های اصلی معاملات تجاری ما هستند و ۹۰ درصد تجارت ما با این ۱۰ کشور و ۱۰ درصد تجارت ما با ۱۰۰ کشور دیگر دنیاست.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: وزیر امور خارجه باید ۱۰ سفیر قدرتمند و با تجربه در این کشورها مستقر کند، سفیران قدرتمندی که بتوانند موضوعات اقتصادی کشور شامل تجارت نفتی و غیرنفتی، صادرات و واردات را برنامه‌ریزی کنند.
پورابراهیمی تصریح کرد: بر اساس اصل ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی رئیس‌جمهور این حق را دارد که تفویض اختیار کند، باید نماینده تام‌الاختیار بانک مرکزی، نماینده تام‌الاختیار وزارت اقتصاد و نمایندگان تام‌الاختیار وزارت نفت و وزارت صنعت در سفارتخانه‌های این کشورها مستقر شوند.
عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه در شرایط تحریم‌ها تجارت ما با دنیا متوقف نشده است، بلکه هزینه‌های ما افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: هنر دیپلماسی اقتصادی، کاهش هزینه‌های نظام اقتصادی است. کاهش هزینه‌های اقتصادی نیازمند تدبیر و راهبرد است.
وی تصریح کرد: آقای وزیر امور خارجه تمام هم و غم خود را به حل مشکل برجام با اروپایی‌ها اختصاص داده است در حالی که همگان امروز متوجه شدند که اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، اروپایی‌ها بدتر از آمریکایی‌ها و آمریکایی‌ها بدتر از اروپایی‌ها هستند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه باید با ابزار اقتصادی به جنگ اقتصادی برویم افزود: با مذاکره و نگاه امیدوارانه به دشمن نمی‌توان در جنگ اقتصادی موفق بود.
پور ابراهیمی با بیان اینکه در جنگ اقتصادی نباید به اندازه سر سوزنی نگاه به مذاکره داشته باشیم، گفت: وزارت امور خارجه باید وارد عرصه جنگ اقتصادی شود، جنگ تن به تن، بدین معنا که در کشور شریک اقتصادی وارد شده، اردو بزنیم، بایستیم و کار اقتصادی انجام بدهیم. اما متاسفانه چنین رویه و اقداماتی در وزارت امور خارجه مشاهده نمی‌کنیم.