kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۳۱۲۰
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۷
در پاسخ به یک ادعای دروغ مطرح شد

تمام دارایی‌های سازمان اقتصاد رضوی حتی یک صدم هلدینگ خلیج ‌فارس هم نمی‌شود

قائم‌مقام سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی گفت: بر اساس اطلاعات بارگذاری شده امکان اینکه صاحب‌نظران با بررسی داده‌های موجود به این آگاهی دست یابند که سهم سازمان اقتصاد رضوی در اقتصاد ایران تا چه اندازه و میزان است وجود دارد. با قاطعیت باید گفت این سهم اصلاً درصدی از اقتصاد ایران را شامل نمی‌شود.




یکی از ادعاهای سیاسی در سال‌های اخیر موضوع سهم کوچک دولت در اقتصاد ایران است. موضوعی که علی‌رغم پاسخ‌های ارائه شده در این زمینه هر از گاهی به فراخور فضای سیاسی به خصوص هنگامی که دولت‌ها در معرض انتقادات مختلف نسبت به کارآمدی خود قرار می‌گیرند، عموما از سوی مدافعان دولت‌ها تکرار می‌شود. یکی از نهادهایی که در این دست سخنان معمولا از آن هم نام برده می‌شود، آستان قدس رضوی است.
به گزارش الف، مهدی برادران، قائم‌مقام سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی در واکنش به یکی از جدیدترین اظهارات در این‌باره که از سوی بهزاد نبوی صورت گرفت، گفت: بر اساس اطلاعات بارگذاری شده امکان اینکه صاحب‌نظران با بررسی داده‌های موجود به این آگاهی دست یابند که سهم سازمان اقتصاد رضوی در اقتصاد ایران تا چه اندازه و میزان است وجود دارد. با قاطعیت باید گفت این سهم اصلاً درصدی از اقتصاد ایران را شامل نمی‌شود. شما اگر صد شرکت برتر کشور را مشاهده کنید، متوجه خواهید شد شرکت‌های تابعه آستان اصلاً در این فهرست قرار ندارند. در صنایعی مانند پتروشیمی، مخابرات و... اصلاً نامی ‌از آستان قدس وجود ندارد.
وی افزود: مجموعه سازمان اقتصادی رضوی اولین سازمانی بوده که در قالب سایت https://shafaf.reo.ir اطلاعات و مشخصات سازمان‌های تابعه را بارگذاری و شفاف اعلام کرده است. حتی عملکرد سال‌های گذشته، سود و زیان، کلیه اسامی‌ سازمان‌ها و هیئت‌مدیره‌ها در قالب بحث شفافیت در این سایت وجود دارد. تأکید ما همیشه بر این بوده که از آنجا که مردم به آستان قدس رضوی اعتماد کامل دارند سازمان نیز برای پاسداری از این اعتماد باید تمام اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهد.
برادران تصریح کرد: تمام دارایی‌های سازمان اقتصاد رضوی یک صدم حتی هلدینگ خلیج ‌فارس هم نمی‌شود که سهام آن بخشی مربوط به دولت و برخی دیگر از طریق سهم عدالت به مردم واگذار شده است. این در صورتی است که برخی از شبکه‌های معاند در سال‌های اخیر درباره اینکه اقتصاد کشور توسط چه نهادهایی اداره می‌شوند مغرضانه رفتار می‌کنند و قصد بزرگنمایی دارند و به همین دلیل صحیح نیست در این‌باره برخی صحبت‌ها تکرار شود.
برادران گفت: من تأکید می‌کنم که در حوزه اقتصادی تمام اطلاعات ما شفاف است و چیز پنهانی وجود ندارد. بیشتر حوزه فعالیت سازمان اقتصادی رضوی مربوط به موقوفات کشاورزی، دارو و... است و اینکه عنوان شود سهم عمده‌ای در اقتصاد کشور دارند حتماً این‌گونه نیست. از سوی دیگر تلاش شده تا سازمان خدماتی که مرتبط با مردم باشد و موازی با بخش خصوصی نیز نباشد، انجام دهد. به علاوه اینکه برخی از فعالیت‌های اقتصادی سازمان نیز برای ارائه خدمات به زائرین انجام می‌شود.