kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۳۰۷۷
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۲
مشاوره 3 ساعته نصرالله به وزیر اقتصاد لبنان

تلاش صادقانه سید حسن نصرالله برای نجات دولت سعد حریری

دبیرکل حزب‌الله لبنان در چارچوب سیاست اعلامی خود و با توجه به شرایط حساس جاری این کشور، سه ساعت به وزیر اقتصاد لبنان مشاوره داد، تا جلوی سقوط دولت «سعد حریری» را بگیرد و التهابات و نا آرامی‌های جاری فروکش کند.




بر اساس گزارش رسانه‌ها، اکثر کسانی که این روزها در لبنان به خیابان‌ها می‌آیند، حامیان حزب‌الله هستند، این در حالی است که سید حسن نصرالله همچنان به سیاست اعلامی خود پایبند است؛ او اخیرا اعلام کرده بود، با مطالبات معترضان و تظاهرکنندگان در رابطه با کاهش مالیات و مبارزه با فساد، همسو است، ولی در شرایط حساس فعلی، موافق برکناری دولت نیست.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دبیرکل حزب‌الله لبنان در همین چارچوب، دو روز پیش «علی حسن خلیل» وزیر دارایی لبنان را به حضور پذیرفته و به مدت ۳ ساعت با وی در‌باره شرایط اقتصادی کشور و چگونگی برون رفت از بحران جاری گفت‌و‌گو کرده است. در این نشست، معاون سیاسی دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز حضور داشته است.
روزنامه «رای الیوم» در ارتباط با تحولات جاری لبنان نوشت: اکثر تظاهرکنندگان لبنانی حامی حزب‌الله هستند، اما سیدحسن نصرالله حمایت از دولت سعد حریری را انتخاب کرده و تمایل شدیدی به نجات نظام سیاسی و جلوگیری از فروپاشی دولت دارد.
رای الیوم نوشت: سید حسن نصرالله تصریح کرد که دو خطر در برابر لبنان وجود دارد؛ فروپاشی سیاسی و انقلاب مردمی. به عقیده ما، به عنوان سردبیر روزنامه رای الیوم، حکومت فعلی و نخبگان سیاسی و طایفه‌ای در لبنان، توان مقابله با این دو خطر را ندارند؛ چرا که راه دولت‌های سابق را ادامه می‌دهند، دولت‌هایی که خود باعث ایجاد این تنگناها شده‌اند.
رای الیوم افزود: (اما) شرایط لبنان، حساس است و نیرو‌های خارجی، آمریکایی، اسرائیلی و عربی، همگی به دنبال انفجار لبنان و غرق شدن آن در جنگ داخلی هستند، تا در ادامه، حزب‌الله و محور مقاومت را هدف بگیرند؛ چرا که تا کنون، آنها موفق نشده‌اند از طریق تحریم، محور مقاومت متشکل از عراق، فلسطین، یمن، ایران و سوریه را به زانو درآورند.
تداوم اعتراضات
شهروندان لبنانی پس از تصویب طرح اصلاحات اقتصادی حریری در جلسه روز دوشنبه کابینه این کشور٬ قانع نشدند و همچنان به تظاهرات خود ادامه می‌دهند.
فارس به نقل از شبکه «المیادین» افزود، ارتش لبنان حضور خود در مرکز بیروت و اطراف بانک مرکزی را تقویت کرده و تظاهرات‌کنندگان نیز دیروز راه‌های نزدیک منتهی به این بانک را مسدود و در شعارهای خود، از سیاست‌های بانکی دولت لبنان و رئیس‌بانک مرکزی انتقاد کردند.
بر اساس این گزارش، دیگر شهرهای لبنان مانند طرابلس، صور و صیدا نیز دیروز شاهد تظاهرات ضد دولتی بود.
در همین حال، «حسن فضل الله» نماینده حزب‌الله در پارلمان لبنان، در گفت‌وگو با المیادین اعلام کرد، لبنانی‌ها برای اجرایی شدن طرح اصلاحی تصویب شده، به دنبال تضمین هستند و امید است که هیچ کسی این دستاورد به دست آمده از تحرکات مردمی را از بین نبرد. دولت حریری یک طرح اصلاحی مفصلی را با هدف آرام کردن اوضاع، به تصویب رسانده است.
همچنین، روابط عمومی حزب‌الله در بیانیه کوتاهی تأکید کرد که حزب‌الله هیچ ارتباطی با تظاهرات موتورسواران شامگاه دوشنبه در مرکز بیروت ندارد.