kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۳۰۳۰
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱
گزارش خبری تحلیلی کیهان

تحولات لبنان، مصلحت‌اندیشی حزب‌الله و موج‌سواری غربگرایان

با ادامه یافتن اعتراضات خیابانی مردم لبنان علیه سیاست‌های دولت این کشور، دشمنان نشان‌دار این کشور همه تلاش‌های خود را به کار گرفته‌اند تا از این اتفاق به نفع خود و علیه منافع لبنان موج‌سواری کنند. این در حالی است که جنبش حزب‌الله با دور‌اندیشی و با در نظر گرفتن منافع ملی، مطالبات مردم را به حق می‌داند‌، ولی مخالف سرنگونی دولت است.




 لبنان این روزها شاهد سناریویی است که کشور عراق اخیرا مشابه آن را تجربه کرده است؛ ابتدا مردم به خیابان‌ها آمدند و خواسته‌های بحق خود را در رابطه با کاهش مالیات‌ها و مبارزه با فساد، فریاد زدند. اما، کم‌کم این اعتراضات و مطالبات با ورود جریان‌های خاص به معرکه، رنگ و بوی دیگری به خود گرفت. در این مرحله، رسانه‌های مخالف جنبش حزب‌الله و مقاومت وارد معرکه شدند و مشابه آنچه که با «حشدالشعبی» عراق کرده بودند، توپخانه خود را متوجه حزب‌الله لبنان کردند و تلاش کردند اعتراضات را به سمت حذف حزب‌الله از ساختار دولت لبنان جهت‌دهی کنند.
هم زمان، سران برخی از احزاب که خود مثل تعدادی از احزاب عراقی، متهم ردیف اول فساد و افزایش مالیات‌ها هستند، وارد میدان شدند و حملات خود را متوجه دولت «سعد حریری» کردند. این در حالی است که همه می‌دانند فروپاشی دولت حریری در شرایط جاری، منافع ملی لبنان را فارغ از هر حزب و گروهی‌، تهدید می‌کند.
از جمله کسانی که سعی می‌کند موج سواری کند و منافع ملی لبنان را نادیده گرفته، «سمیر جعجع» رئیس‌حزب «القوات اللبنانیه» است؛ جعجع و حزبش در واقع، حامی منافع اقشار پولدار و مرفه لبنان هستند و به همین خاطر، با توجه به اینکه سران این حزب در دولت ائتلافی حضور داشته‌اند، به خاطر وضع مالیات علیه فقرا، مقصر قلمداد می‌شوند. به عبارت دیگر، معترضان لبنانی طی چند روز اخیر علیه آنها شعار داده‌اند. با این حال، جعجع اکنون در جایگاه فردی مدعی و مطالبه‌کننده قرار گرفته است.او ابتدا چهار وزیر را از دولت خارج کرده و سپس، خواستار استعفای دولت فعلی لبنان شده است.
جعجع طی مصاحبه با یک روزنامه لبنانی گفت: این‌بار مهار مردم سخت است، نخست‌وزیر باید استعفا بدهد و دولت جدید تشکیل شود.
به گزارش فارس، حزب جعجع نیز از حامیان خود خواست، به شکلی گسترده به خیابان‌ها بریزند و در تظاهرات شرکت کنند. این دقیقا همان چیزی است که رژیم سعودی آن را می‌خواهد و پیش از این نیز در عراق شدیدا پیگیر آن بوده است.  اما، سیاستمدار دیگری که در زمین سعودی‌ها بازی می‌کند «ولید جنبلاط» رئیس‌حزب دروزی «سوسیالیست ترقی‌خواه» لبنان است؛ جنبلاط نیز درباره بحران کنونی لبنان گفت: در داخل کابینه باید تغییراتی صورت بگیرد و برخی از وزرا از جمله جبران باسیل (وزیر خارجه لبنان) باید برکنار شوند، چون بقای آنها در دولت برای ما امکان‌پذیر نیست.
از زمانی که وزیر خارجه لبنان در نیویورک و در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با تروریستی خواندن حزب‌الله مخالفت کرد، حملات علیه او افزایش یافته است.
مقابله حزب‌الله با فتنه سعودی
همان طور که از اظهارات این سیاستمداران غربگرای لبنانی برمی‌آید، آنها قصد دارند از شرایط موجود نهایت بهره را ببرند و حتی با سرنگون کردن دولت، نمایندگان جنبش حزب‌الله را نیز از ساختار دولت خارج کنند و این در اصل، همان نقشه مشترک رژِیم‌های سعودی و صهیونیستی در لبنان است.
 اما، خوشبختانه حزب‌الله لبنان پیش از این و به موقع این توطئه را نیز ناکام گذاشت. «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله‌، در سخنرانی اخیر خود برای همه روشن کرد که هر چند معترضان خواسته‌های بحقی دارند و هر چند حزب‌الله با سیاست‌های دولت فعلی مشکلاتی دارد، ولی سرنگونی دولت فعلی لبنان، مغایر منافع ملی این کشور است و حزب‌الله به دنبال آن نیست.