kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۳۰۲۶
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱

پمپئو: اتفاقی که برای کُردهای سوریه افتاد برای اسرائیل نمی‌افتد!

وزیر خارجه آمریکا در واکنش به نگرانی‌‌های مقامات رژیم صهیونیستی درخصوص احتمال تکرار خیانت کاخ سفید به آنها مشابه کُردهای سوریه، به تل‌آویو اطمینان داد که آمریکا به اسرائیل خیانت نمی‌کند!



به دنبال خروج آمریکا از شمال شرق سوریه و توقف حمایت از کُردها، «مایک پمپئو» به مقامات تل‌آویو اطمینان داد که این اتفاق در رابطه با اسرائیل رخ نخواهد داد!
به گزارش ایسنا، پمپئو در این باره مدعی شد: تاریخ روابط دو جانبه به خوبی ثابت می‌کند که چنین اتفاقی درقبال اسرائیل هرگز رخ نخواهد داد.
اظهارات پامپئو پس از آن مطرح شد که شماری از مقامات صهیونیستی نسبت به تکرار مسئله کُردهای سوریه برای آنها، ابراز نگرانی کرده بودند و ده‌ها یادداشت در روزنامه‌های عبری زبان منتشر و در آنها از واشنگتن به خاطر رها کردن هم پیمانان خود در نزاع‌های خاورمیانه انتقاد شده بود.
نویسندگان این یادداشت‌ها ضمن انتقاد از سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، وی را « غافلگیر‌کننده و غیر قابل پیش‌بینی» خواندند.
در همین راستا، یک منبع سیاسی اظهار داشت، نزدیکان پمپئو اقدام به مصاحبه با روزنامه راستگرای «معاریو» کردند تا نظرات «بدبینانه» درباره اینکه واشنگتن مانند کردها، اسرائیل را هم رها خواهد کرد، برطرف کنند. پمپئو نیز یکشنبه در مصاحبه با روزنامه مذکور‌، مدعی شد: هیچ نگرانی در این باره وجود ندارد؛ چراکه ده‌ها سال از تاریخ روابط دو جانبه و همچنین، دو سال و نیم حضور ترامپ در کاخ سفید، این مسئله را تأیید می‌کند. شبکه روابط میان ما قوی و عمیق بوده و بیانگر روابط میان دو طرف است که بر اساس ارزش‌ها و منافع امنیتی مشترک پایه‌ریزی شده است و سنگینی آن را با یکدیگر بر دوش خواهیم کشید.
وزیر خارجه آمریکا در ادامه، برای اینکه به مقامات رژیم صهیونیستی بیشتر دلگرمی بدهد، یادآور شد که دولت ترامپ در پی حمله به تأسیسات نفتی عربستان، حدود ۲۰۰۰ سرباز را به این کشور اعزام کرده است و طی هفته‌های آتی نیز نیروهای بیشتری را به عربستان اعزام خواهد کرد.
معترضان کُرد: آمریکا خائن و ملعون است
گروهی از فعالان کُرد یکشنبه شب با حضور در برابر یک کاروان نظامی آمریکایی، به عقب‌نشینی واشنگتن از مناطق شمالی سوریه اعتراض کرده و این اقدام را «خیانت» و شایسته «لعن و نفرین» خواندند.
به گزارش فارس، خبرگزاری «شمال» وابسته به شبه‌نظامیان کرد، با انتشار ویدئویی از این حرکت اعتراضی، گزارش داد، حاضران در این تجمع، دست‌نوشته‌هایی به دست داشتند که روی آن نوشته بود: «شما به کردها خیانت کردید، آیندگان شما را لعن و نفرین می‌کنند.»
روی دست‌نوشته یکی دیگر از معترضان هم نوشته بود: «به فرزندانتان بگویید که کردها را تنها گذاشتید تا کشته شوند.» شماری از معترضان کرد نیز به سمت نظامیان آمریکایی سیب زمینی پرتاب کردند.
با وجود این اعتراضات، کاروان نظامی آمریکا بی‌توجه به معترضان، از کنار آنها گذر کرده و به مسیر خود در جهت خروج از سوریه ادامه دادند. این اعتراض در مسیر خروجی شهر «قامشلی» به سمت گذرگاه «سیمالکا» که در مرز میان سوریه و عراق واقع شده، انجام گرفته است.
«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا یکشنبه اعلام کرده بود که تقریبا تمام ۲۰۰۰ نیروی آمریکایی مستقر در شمال سوریه، این منطقه را ترک کرده و در غرب عراق مستقر می‌شوند.
خروج نظامیان آمریکایی از مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در شمال سوریه حدود دو هفته بعد از آن صورت می‌گیرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بعد از گفت‌وگوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، اعلام کرد که تصمیم گرفته از سوریه عقب‌نشینی کند. در پی اعلام این تصمیم، ارتش ترکیه عملیاتی را علیه شبه نظامیان کرد در شمال سوریه آغاز کرده است.
شبه‌نظامیان کرد که در سال‌های اخیر با اتکا به آمریکا بخش بزرگی از شمال سوریه را تحت کنترل خود داشته‌اند و در عمل به عنوان نیروی زمینی ارتش آمریکا فعالیت می‌کرده‌اند، این تصمیم ترامپ را «خنجر از پشت» توصیف کرده‌اند.