kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۳۰۲۵
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱

وضعیت جنگی در شیلی ده‌ها معترض ضددولتی کشته یا زخمی شدند

اعتراضات مردم شیلی علیه سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور از سه روز گذشته، ده‌ها زخمی و حداقل 7 کشته بر جای گذاشته و دولت این کشور صراحتا اعلام کرده کشورش درگیر شرایط جنگی است.


سرویس خارجی-

پس از شورش‌ها در اکوادور، حالا نوبت شیلی است که سخت‌تر و خشونت‌آمیز‌تر از اکوادور فضای آمریکای لاتین را ملتهب و ناآرام نگه دارد. اعتراضات خشونت‌آمیز شیلی تا سومین روز خود ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشته است. به گزارش «یورو نیوز»، حدود ۱۰ هزار نیروی ارتش و پلیس در خیابان‌های شهر‌های مختلف شیلی مستقر شده‌اند تا کنترل اوضاع را در دست گیرند. دولت شیلی همراه با نیرو‌های نظامی و پلیس از شامگاه جمعه مقررات منع آمد و شد را از ساعت ۷ شب تا ۶ صبح در پایتخت به اجرا گذاشته است و فرمانده ارتش از شهروندان خواسته از خانه‌های خود خارج نشوند. حضور «پینیه‌را»، رئیس‌جمهور شیلی، همراه با نظامیان این کشور در یک برنامه زنده تلویزیونی، باعث شد تا بسیاری از منتقدان، عملکرد وی را با دیکتاتوری نظامی «آگوستو پینوشه» (۱۹۷۳-۱۹۹۰) مقایسه کنند. او در نطق تلویزیونی خود با اعلام وضعیت جنگی گفت که نبرد شیلی نبردی میان چپ و راست نیست بلکه دولت در برابر افرادی که احترامی برای دموکراسی و میهن قائل نیستند در حال جنگ است.
اعتراض‌های سراسری شیلی شامگاه جمعه از «سانتیاگو»، پایتخت این کشور، و با تظاهرات علیه افزایش قیمت بلیط مترو آغاز شد! معترضان به فروشگاه‌ها و اموال عمومی و خصوصی حمله کرده و اقدام به تخریب آنها می‌کنند.
گفتنی است شیلی از جمله کشورهای آمریکایی است که اعتراض‌های خشونت بار در آن تقریبا به امری عادی تبدیل شده است.