kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۹۲۵
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۸
برگزیت بیش از 3 ماه به تعویق افتاد

دهن‌کجی جانسون به پارلمان انگلیس با ارسال نامه بدون امضا به اتحادیه اروپا

نخست‌وزیر انگلیس در واکنش به رأی پارلمان این کشور برای تعویق برگزیت و در اقدامی توهین‌آمیز، این تصمیم پارلمان را طی نامه‌ای بی‌امضا، به اطلاع اتحادیه اروپا رساند.

روز گذشته پارلمان انگلیس در جلسه فوق‌العاده‌اش که برای بررسی توافق دولت این کشور با اتحادیه اروپا بر سر برگزیت (طرح خروج انگلیس از اتحادیه) برگزار شد، دولت لندن را ملزم کرد، با ارسال نامه‎‌ای به اتحادیه اروپا، خواستار تعویق اجرای برگزیت از 31 اکتبر (9 آبان) به آخر ژانویه آینده (بهمن) شود.
اما حزب محافظه‌کار انگلیس علیرغم رأی پارلمان جهت تمدید مهلت برگزیت، اعلام کرد توافق جدیدی که در مذاکره با اتحادیه اروپا حاصل شده است را در موعد مقرر اجرایی می‌کند. حزب محافظه‌کار به رهبری «بوریس جانسون» در توئیتر خود نوشت: «پارلمان دوباره به تأخیر در اجرای برگزیت رأی داد. نخست‌وزیر خواستار تأخیر نخواهد شد، او به رهبران اتحادیه اروپا خواهد گفت نباید هیچ تأخیر دیگری ایجاد شود و ما باید برگزیت را در تاریخ ۳۱ اکتبر با توافق جدیدمان اجرایی کنیم تا کشور بتواند به سمت جلو حرکت کند».
اما به هر حال، نخست‌وزیر انگلیس مجبور شد تصمیم پارلمان را به اطلاع مقامات اتحادیه اروپا برساند. ولی او نامه به «دونالد تاسک» رئیس‌شورای اروپا، را بدون امضا ارسال کرد. به گزارش فارس، رسانه‌های انگلیسی می‌گویند، «جانسون» علاوه‌بر این، با سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا تماس گرفته و به اطلاع آنها رسانده، نامه‌ای که نمایندگان پارلمان انگلیس او را مجبور به ارسال آن کرده‌اند، در واقع نامه پارلمان است نه او!
روزنامه «گاردین» نوشته «جانسون» سه نامه برای آقای «تاسک» ارسال کرده است: نامه اول، متنی کپی ‌شده و امضا نشده‌ است که در واقع درخواستی است که پارلمان از «جانسون» برای تأخیر در اجرای برگزیت مطرح کرده است. نامه دوم، توضیحات نماینده انگلیس در اتحادیه اروپا است و نامه سوم، نامه‌ای است که دولت انگلیس در آن یک بار دیگر دلایل خود برای مخالفت با تأخیر در اجرای برگزیت را تشریح کرده است.
فلج شدن شرکت‌ها
این پافشاری‌های «جانسون» برای خروج در موعد مقرر، انگلیس را در شرایط بد اقتصادی نیز قرار‌داده است، تا جایی که روزنامه «ایندیپندنت» گزارش داد، کارشناسان امور اقتصادی که روی ورشکستگی شرکت‌ها در انگلیس مطالعه می‌کنند، اعلام کرده‌اند تعداد شرکت‌های این کشور که با مشکلات جدی مالی روبه‌رو شده‌اند، با ۴۰ درصد افزایش از زمان برگزاری همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تا کنون، به ۴۸۹ هزار شرکت رسیده
است.