kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۸۲۲
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶

۷۵ درصد زائران اربعین به کشور بازگشتند

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: تاکنون‌ ۷۵ درصد از جمعیت زائران ایرانی اربعین حسینی از طریق مرزهای چهارگانه به کشور باز گشته‌اند.

سرتیپ حسین اشتری اظهار داشت: هم اکنون موج پایانی بازگشت زائران به کشور افزایش یافته و طی دو روز آینده این روند کامل و همه زائران به سلامت به وطن باز می‌گردند. وی با بیان اینکه بیش از ۵۷ درصد تردد زائران از مرز مهران صورت گرفته است، افزود: تمام مجموعه‌ پلیس در مرزها مستقر و تا پایان کامل عملیات بازگشت زائران به کشور آماده خدمات‌رسانی هستند.
اشتری به رانندگان خودروهای شخصی توصیه کرد استراحت در موکب‌های اربعین سبب می‌شود از حوادث جاده‌ای جلوگیری شود لذا به همه رانندگان توصیه می‌شود موقع خستگی برای استراحت در این موکب‌ها مستقر شوند.
فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: با توجه به تردد ۵۷ درصدی زائران اربعین حسینی از مرز مهران اظهار داشت: میزان تردد زائران در مرزهای دیگر ۴۷ درصد است که مرز مهران با این آمار سهم قابل توجهی از تردد زائران را به خود اختصاص داده است. وی با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها تعداد زائران در بازگشت از مرز مهران بیشتر از میزان رفت است،  اضافه کرد: مانند سال گذشته امکان انتخاب مرز مهران برای زائرانی که از مرزهای دیگر وارد عراق شدند، وجود دارد.
اشتری افزود: با هوشیاری همه دستگاه‌ها تاکنون مشکل امنیتی نداشتیم و نخواهیم داشت اما باید این روزهای پایانی را بیشتر هوشیار و پیش از پیش برای مقابله با تهدیدات احتمالی آماده باشیم.
وی خواستار  فعالیت و ماندن مواکب تا آخرین روز بازگشت زائران شد و گفت: امسال حدود ۶۵ درصد زائران از خودرو شخصی استفاده کردند و در مجموع سفر ۹۵ درصد زائران زمینی بود.
وی تاکید کرد: امسال با وجود افزایش تردد زائران تصادفات رانندگی ۱۱ درصد کاهش داشته است.
مرز مهران محل تردد 5/6 میلیون زائر
در یک ماه و نیم گذشته
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام گفت: تردد پنج میلیون و ۶۰۰ هزار زائر اربعین از ابتدای ماه محرم تا ۱۸ ماه صفر از مرز مهران ثبت شده است.  نورالله دلخواه اظهار داشت: از این میزان تردد بیش از ۲ میلیون و ۲۱۱ هزار نفر ورود داشته و بیش از سه میلیون و ۳۸۸ هزار نفر هم از مرز مهران خارج شده‌اند.
وی پرترددترین محورهای استان ایلام در این مدت را محور ایلام - مهران عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ناوگان اتوبوسی برای جابه‌جایی مسافران در پایانه برکت مستقر است و اتوبوس به اندازه کافی برای برگشت زائران وجود دارد تا کار جابه‌جایی زائران به سهولت انجام  گیرد.
تردد 3میلیون و یکصد هزار نفر به عراق
فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: سه میلیون و ۱۰۰ هزار زائر اربعین حسینی از چهار گذرگاه مرزی کشور به سمت عراق، تردد کردند.
اشتری گفت :پیش‌بینی می‌شود اوج بازگشت زائران تا سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری ادامه داشته باشد.
وی رقم تردد اتباع خارجی از مرزهای کشور را ۳۰۰ هزار نفر بیان کرد و گفت: تردد از مرزهای شلمچه و چذابه نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و تمام اتباع خارجی از مرز شلمچه به زیارت کربلا مشرف شدند.
اشتری مجموع نیروهای انتظامی خوزستان مستقر در مسیرهای شلمچه و چذابه را هفت هزار نفر عنوان کرد و گفت: بیش از ۳۰ هزار نفر در مرزهای کشور مستقر شده‌اند. وی همچنین با اشاره به صدور۶۰۰ هزار برگ تردد موقت گفت: در بحث مشمولان غیرغایب نظیر دانشجویان ۱۳۰هزار فقره برگ تردد صادر شد.
تردد بیش از ۶۲۰ هزار زائر از مرز چذابه
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خوزستان گفت‌: از اول ماه صفر تا صبح روز جمعه ۶۲۰ هزار و ۶۳۰ زائر اربعین حسینی از مرز چذابه به عراق، تردد کردند‌.  غلامعباس بهرامی‌نیا اظهار داشت‌: از این تعداد ۳۵۶ هزار و ۹۶۸ نفر زائر اربعین از مرز ایران خارج شده و به عتبات عالیات مشرف شده‌اند. بهرامی‌نیا با اشاره به ورود ۲۱۴ هزار زائر اربعین حسینی ادامه داد‌: ۵۷۱ هزار و ۵۰۰ نفر زائر ایرانی و ۴۹ هزار و ۱۳۰ نفر اتباع خارجی در این پایانه تردد داشته‌اند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان با بیان اینکه تاکنون یک میلیون و ۷۹۲ هزار نفر از مرز شلمچه تردد داشته‌اند، اظهار داشت: تعداد ۵۷۴ هزار ۱۴۸ نفر زائر اربعین حسینی نیز از این نقطه مرزی تاکنون به کشور بازگشته‌اند.
بهرامی‌نیا ادامه داد‌: طی چند روز اخیر تعداد ۹۷۴ هزار و ۸۵۳ نفر از ۲ مرز شلمچه و چذابه خوزستان به کشور وارد شده و یک میلیون و ۴۸۵ هزار و ۲۶۹ نفر از این دو نقطه مرزی به عراق رفته‌اند‌.
دستور متولی آستان قدس برای تداوم خدمت‌رسانی به زوار تا یک هفته پس از اربعین با دستور متولی آستان قدس رضوی خدمت‌رسانی ستاد اربعین این آستان تا یک هفته پس از اربعین و تا زمان بازگشت کامل زائران ادامه دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی گفت: روند خدمت‌رسانی آستان قدس رضوی به زائران کربلا تا یک هفته پس از اربعین و بازگشت کامل زائران ادامه دارد. وی گفت: درحال حاضر حدود یک هزار نفر در ستاد اربعین آستان قدس در مرز مهران در حال خدمت‌رسانی به زائران هستند و خدمات متنوع و گسترده‌ای را به زائران ارائه می‌دهند.
افزایش یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری
 زائران اربعین نسبت به سال گذشته
وزیر کشور در جلسه ستاد اربعین در مهران گفت: امسال نسبت به سال گذشته یک میلیون و 200 هزار زائر به جمعیت زائران اباعبدالله‌الحسین(ع) افزوده شده‌ است.  عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با بیان اینکه امسال شاهد سفر 3/5 میلیون زائر از مرزهای کشور به عتبات عالیات بودیم افزود: باید تلاش شود زیرساخت‌ها در آن‌سوی مرز نیز توسعه یابد و همکاری‌ها در این خصوص ادامه یابد.
وی افزود: نیاز است امسال آسیب‌شناسی دقیقی جهت شناسایی و رفع مشکلات انجام شود.
وزیر کشور با بیان اینکه مسئولان هر استان آسیب‌شناسی‌های لازم را انجام داده و آن را به مرکز ارسال کنند تا مورد بررسی قرار گیرد، افزود: با توجه به تاکید رهبری نیاز است در خصوص طرح‌های تبلیغی و فرهنگی اربعین نیز اقداماتی انجام شود و در طرح جامع اربعین به این مهم نیز توجه شود.
وی در پایان گفت: با توجه به اهمیت خدمت‌رسانی به زوار در آن سوی مرز تلاش می‌شود زیرساخت‌ها در کشور عراق نیز جهت تردد زوار در سال‌های آتی فراهم شود.