kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۸۱۰
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱

ترکیه آتش‌بسی را که خود اعلام کرده بود نقض کرد

دولت ترکیه آتش‌بس پنج روزه خود در مناطق شمالی و کرد نشین سوریه را نقض کرد.

شبه نظامیان کرد اعلام کردند، دولت ترکیه آتش‌بس خود را نقض کرده است. در همین حال، دولت ترکیه نیز اعلام کرد‌، آماده آغاز عملیات است.
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد، مذاکره با هیچ سازمان تروریستی امکان‌پذیر نیست. اوخطاب به «دونالد ترامپ» گفت، اگر کردها عقب‌نشینی نکنند، به عملیات پیشروی ادامه خواهد داد.
وی گفت: اگر توافق با آمریکایی‌ها عملی نشود، در پایان 120 ساعت مهلت، دوباره حمله را شروع خواهیم کرد. منطقه‌ای که اردوغان حرف آن را می‌زند، حدود 400 کیلو متر مربع است. آنکارا این منطقه را «منطقه امن » می‌نامد و به ادعای خود، قصد دارد بیش از سه میلیون آواره سوری را در این منطقه اسکان دهد.
 رئیس‌جمهور ترکیه افزود: این هفته با «ولادیمیر‌پوتین» درباره استقرار نیروهای سوریه در مرزهای شمال بحث خواهم کرد و اگر به نتیجه نرسیم، نقشه خود را عملی خواهیم کرد.
آکار: آماده حمله هستیم
«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه، نیز مثل اردوغان، دیروز تهدید کرد، در صورتی که شبه نظامیان کرد بر اساس توافق آتش‌بس عمل نکنند، ارتش ترکیه عملیات نظامی خود را در شمال سوریه از سر می‌گیرد.
آکار که در شهر «قیصریه» (کایسری) ترکیه در جمع گروهی از هواداران حزب حاکم سخنرانی می‌کرد، گفت: «ما این عملیات را برای پنج روز متوقف کردیم. تروریست‌ها این منطقه را ترک می‌کنند. اگر این کار را نکنند، عملیات خود را مجددا آغاز می‌کنیم. آماده‌‌سازی نیروها کامل شده است و انگیزه آنها هم بالا است».
استقرار ارتش سوریه در کوبانی
نیروهای ارتش سوریه بر اساس توافق از پیش صورت گرفته، میان دولت این کشور با کُردها، وارد شهر «کوبانی»(عین العرب) در مرز با ترکیه شدند و مورد استقبال مردم قرار گرفتند.
گفتنی است در پی حملات ارتش ترکیه به مناطق مرزی سوریه، گروه‌های کرد با دولت دمشق توافق کردند که ارتش سوریه کنترل این مناطق را در اختیار بگیرد. کردها با مشاهده خیانت آمریکا نسبت به خود، به دولت سوریه نزدیک شده‌اند.