kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۸۰۸
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰

در گیری شدید جدایی‌طلبان با نیروهای پلیس در شهر بارسلون اسپانیا

جدایی‌‌‎طلبان کاتالونیایی برای چندمین روز متوالی در خیابان‌های بارسلون و دیگر شهرهای این ایالت با نیروهای پلیس به شدت درگیر شدند. اعتصاب شهروندان بارسلون در حمایت از جدایی کاتالونیا از اسپانیا نیز فعالیت روزمره در این شهر را سرکوب کرد.

تمایلات جدایی‌طلبانه کاتالان‌ها که ریشه‌ در تاریخ اسپانیا دارد، هر از گاهی بروز خارجی پیدا می‌کند و برخی اوقات به خشونت نیز کشیده می‌شود. آخرین اعتراضات آن‌ها از هفته گذشته و در اعتراض به محکومیت تعدادی از رهبران جدایی‌طلب کاتالان توسط دادگاه عالی اسپانیا آغاز شده است. اما تظاهرات در روزهای بعد نیز فروکش نکرد و به شهر «بارسلون»(مرکز کاتالونیا)هم گسترش یافت.
گروهی از معترضان اقدام به پرتاب سنگ و قوطی به سمت نیروهای پلیس ضدشورش کردند. عده‌ای از معترضان هم سطل‌های بزرگ آشغال را به بلوار اصلی شهر «بارسلون» آورده و آنها را آتش زدند. پلیس با خودروهای «ون» تلاش کرد مردم را به سمت پیاده‌روها منحرف کند اما موفق نشد.
«بی‌بی‌سی» گزارش داد، اعتصاب عمومی و برگزاری پنج تظاهرات بزرگ‌، شهر بارسلون را فلج کرده است. طبق برآورد پلیس‌، بیش از ۵۰۰ هزار نفر در تظاهرات‌ جمعه شرکت کرده‌ بودند. تظاهرات‌کنندگان همچنین یک بزرگراه در مرز فرانسه-اسپانیا را مسدود کرده و باعث ایجاد ترافیک سنگین در آن منطقه شدند. روزنامه اسپانیایی‌زبان «ال پائیس» گزارش داد، در تظاهرات روز جمعه، ۱۷ نفر دستگیر و ۶۲ تن نیز زخمی شداند.
در پی اعلام محکومیت رهبران جدایی‌طلب و آشوب‌های متعاقب آن، «کیم تورا» رئیس‌دولت منطقه‌ای کاتالونیا، دولت اسپانیا را به گفت‌و‌گو دعوت کرد.