kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۸۰۵
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۳
جانسون به دردسر افتاد

تظاهرات میلیونی علیه برگزیت در پایتخت انگلیس

بیش از یک میلیون نفر از مردم انگلیس در اعتراض به توافق «بوریس جانسون» در نشست بروکسل، به خیابان‌های لندن آمدند و علیه برگزیت شعار دادند.



سرویس خارجی-

در همه‌پرسی ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ (تیر 1395) بود که «برگزیت» (طرح خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) کلید خورد. در آن زمان بیش از 50 درصد از شرکت‌کنندگان انگلیسی و ولزی به خروج رای مثبت داده‌اند و این رای در اسکاتلند و ایرلندشمالی به ترتیب ۴۴ و ۳۸ درصد بوده است. اما برای پیشبرد این طرح، دو نخست‌وزیر پیشین انگلیس (دیوید کامرون و ترزا‌مِی) به طور کامل ناکام ماندند، تا جایی که مجبور به استعفاء شدند و برگزیت همچنان در بن‌بست ماند.
واپسین امیدهای «بوریس جانسون» نخست‌وزیر فعلی انگلیس، برای حل مسئله برگزیت و خروج از اتحادیه اروپا تا 31 اکتبر (9 آبان)، نشست اخیر «بروکسل» بوده است که در آن، دو طرف به توافق دست یافته‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه «دونالد تاسک»، رئیس‌شورای اروپا، هفته پیش در پایان این نشست گفت، بعد از موافقت سران ۲۷ کشور اروپایی با توافق جدید، برگزیت به مرحله نهایی نزدیک شده‌ است. «ژان‌کلود یونکر» رئیس‌کمیسیون اروپا نیز اعلام کرد، اتحادیه اروپا و بریتانیا توانسته‌اند درخصوص نحوه اجرای برگزیت به توافق برسند. این توافق در صورتی گره از کار برگزیت باز می‌کرد که در پارلمان انگلیس نیز تصویب می‌شد، اما از همان ابتدا «نایجل فاراژ» رهبر حزب برگزیت در مصاحبه‌اش با شبکه «بی‌بی‌سی»، «جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر انگلیس در صفحه توئیترش، «نیکولا استرجون» رهبر حزب ملی اسکاتلند و حزب «اتحادگرای دموکراتیک» ایرلند شمالی، همه به نوعی با این طرح مخالفت کردند. اما کار به این مخالفت‌ها ختم نشد، احزاب در روز تعطیلی خود (شنبه) جلسه‌ فوق‌العاده‌ای برای بررسی این توافق تشکیل دادند. در رأی‌گیری این جلسه، اصلاحیه‌ای تصویب شد که به موجب آن، دولت باید از اتحادیه اروپا درخواست کند تا برگزیت را عقب بیاندازد. با این رأی، انگلیس باید در پایان ماه ژانویه سال آینده میلادی (بهمن) از اتحادیه اروپا خارج شود. به گزارش «بی.بی.سی»، 322 تن از نمایندگان با این طرح موافقت کردند و ۳۰۶ تن نیز رأی مخالف دادند. این اصلاحیه برخلاف خواست «جانسون» به رأی گذاشته شد و این رأی، شکستی برای او و دولتش محسوب می‌شود که مکرر بر خروج در تاریخ مقرر (31 اکتبر) تأکید داشته‌اند. به رغم مصوبه پارلمان، نخست‌وزیر انگلیس گفته که حاضر نیست نامه تأخیر برگزیت را به اتحادیه اروپا بفرستد. این موضوع ابهامی در سپهر سیاسی انگلیس ایجاد کرده و هنوز دقیقاً روشن نیست که نتیجه چه خواهد بود.
تظاهرات گسترده علیه برگزیت
بر اساس گزارش «ایندیپندنت»، دیروز حدود یک میلیون نفر از مخالفان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا‌، همزمان با جلسه فوق‌العاده پارلمان، در خیابان‌های لندن دست به تظاهرات زدند. به گزارش ایرنا، مخالفان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که برای چندمین بار در سه سال گذشته تظاهرات می‌کنند، پارچه نوشته‌هایی را حمل می‌کردند که روی برخی از آنها نوشته شده بود:‌ «برای برگزاری همه‌پرسی مجدد متحد هستیم» و «جای جانسون در جهنم است».