kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۷۹۱
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰
از 12 هزار دستگاه

11 هزار اتوبوس برای بازگشت زائران اربعین آماده شده است

وزیر راه و شهر‌سازی گفت: با توجه به این‌که ممکن است حدود ۳۰۰ الی ۳۵۰ هزار نفر از زائران اربعین بخواهند با اتوبوس برگردند، ۱۱هزار دستگاه برای این کار در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، محمد اسلامی با حضور در قرارگاه مرکزی حمل‌ونقل زائران اربعین حسینی اظهار کرد: پیش‌بینی‌های لازم برای اینکه وسیله نقلیه لازم برای آنها فراهم شود، در هر چهار مرز صورت گرفته است. برآورد ما این است که این ۸۰۰ هزار نفر، با توجه به این‌که تعدادی که با خودروی شخصی مسافرت کردند، حدود ۳۰۰ الی ۳۵۰ هزار نفر بخواهند با اتوبوس برگردند.
وی تاکید کرد: ۱۱ هزار اتوبوس برای این کار در نظر گرفته شده که امیدواریم طبق همین برنامه‌ریزی زائران بتوانند با وسایل نقلیه عمومی که برای آنها در نظر گرفته شده بازگشت داشته باشند.
وزیر راه و شهرسازی با تشکر از همه کسانی که در حوزه حمل‌ونقل اربعین حسینی تلاش کردند افزود: حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد بیش‌تر از سال گذشته پرواز به عتبات داشتیم. اعزام قطار حدود ۱۰۰ درصد نسبت به سال گذشته بیش‌تر بوده و میزان مسافران در حمل‌ونقل جاده‌ای با یک افزایش یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری مواجه شده است.
همچنین داریوش باقرجوان؛ مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به 29 هزار و 500 سفر اتوبوسی انجام شده برای جابجایی زائران اربعین گفت: ناوگان اتوبوسی در پایانه مهران دپو شده و همین امر موجب شده است در سفرهای برگشت مشکل خاصی وجود نداشته باشد و جابه‌جایی زوار به صورت مناسب اجرا شود.  آنچه اتوبوس مورد نیاز مرزهای چهارگانه است، اختصاص داده شده و از نظر دسترسی به اتوبوس ‌در پایانه‌های مرزی مشکلی برای زائران وجود ندارد و هر میزان تقاضا را پاسخ می‌دهیم.
 در همین حال قربانی؛ معاون حمل و نقل سازمان راهداری جاده‌ای به کرایه‌های مرز مهران تا نجف اشاره و تصریح کرد: متأسفانه کرایه‌ها در این مسیر بر اساس تقاضا تعیین می‌شود بنابراین ممکن است در این ایام کرایه‌ها سه تا چهار برابر هم شود.
وی درباره حمل‌ونقل داخلی زائران گفت: درصورتی‌که زائری بلیت خود را گران‌تر خریداری کرده باشد به بازرسان ما و یا سامانه ۱۴۱ گزارش دهد تا مبلغ و بلیت آنها استرداد شود. معاون سازمان راهداری افزود: هیچ نمونه از سفر در دنیا نداریم که در یک دوره ۱۵ الی ۱۶ روزه، بیش از ۳٫۵ میلیون زائر از کشور خارج شوند و بخواهند در یک دوره چهار تا پنج روزه، همه به کشور برگردند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز گفت: سازمان هواپیمایی یک هزار و ۴۸۰ مجوز پرواز‌های فوق‌العاده برای اربعین صادر کرده است.
فاروق علیخانی؛ مدیرکل عملیات فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) هم گفت: پروازهای عتبات 79 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. عملیات پرواز‌های اربعین در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تا ۱۱ آبان ماه ادامه خواهد یافت.
گفتنی است، طبق آخرین آمار‌های ثبت شده در سامانه سماح بیش از سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفر برای شرکت در راهپیمایی بزرگ اربعین ثبت‌نام کردند و طبق آخرین اخبار این رقم تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز رسیده است. به گفته بسیاری از زائران و همچنین گزارش‌های میدانی, کرایه‌های مرز‌ها تا نجف سرسام آور بوده است و تا مرز ۵۰۰ هزار تومان هم رسیده بود.