kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۷۵۱
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۹

اخبار ویژه




بهار 96، کانال انتخاباتی زمستان 96، کانال براندازی!
سخنگوی دولت گفت آمدنیوز اصلاً رسانه نبود، بلکه در دامن سرویس‌های اطلاعاتی معاند فعالیت می‌کرد.
علی ربیعی در حاشیه جلسه دولت و در جمع خبرنگاران، درباره دستگیری نیما زم گفت: من هیچ اعتقادی به این ندارم که آمدنیوز یک رسانه بود، ساحت رسانه را از باج نیوزهای تروریست‌ها باید جدا کرد. او کسی بود که در دامن سرویس‌های اطلاعاتی فعالیت می‌کرد و خود اسرائیلی‌ها هم به این اذعان داشتند.
ربیعی ادامه داد: این فرد در دامن سرویس‌های اطلاعاتی فعالیت می‌کرد و در اخباری که تهیه می‌کرد یک درصد واقعیت غیر قابل انکار و 99 درصد دروغ وجود داشت و با این کار آبروی افراد را می‌برد. حالا من کاری به آموزش های تروریستی و تهیه کوکتل مولوتوف او را ندارم. او اساس کار خود را بر افشاگری دروغ گذاشته بود و بزرگترین خیانت را به اهالی رسانه و کلماتی مثل دموکراسی، رسانه و آزادی کرد.ما آمدنیوز را حتی یک شبکه اجتماعی آزاد نمی‌دانیم.  اقدام آمد نیوز برای فروپاشی ذهنی جامعه بود. از این جهت حتما کسانی که به آزادی و شرافت قلم می‌زنند خوشحالند.
وی در عین حال تاکید کرد: نباید دستگیری مدیر کانال آمدنیوز مورد قضاوت و موجب اتهام زنی شود، من از اطلاعات سپاه بابت دستگیری این فرد تشکر می‌کنم.
وی بیان داشت: موضوع دستگیری این فرد نباید زمینه اتهام زنی جدیدی را فراهم کند که البته در چند روز گذشته برای چند نفر این اقدام رخ داد. ما باید از قضاوت‌های تند پرهیز کنیم و اجازه دهیم اطلاعات سپاه موضوع را دنبال کند.باز هم تاکید می‌کنم باید از اتهام زنی و گمانه‌‌زنی خودداری شود.
در همین حال واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور  در اینستاگرام نوشت: «بازداشت سرشاخه کانال تلگرامی آمدنیوز که راه نفاق و جدایی میان ملت و حکومت را با چنگ انداختن به هر دستاویزی دنبال می‌کرد بدون شک اقدامی مبارک است. در این میان آنچه نباید فراموش کرد کار بزرگی است که سپاه برای حفظ وحدت ملی انجام داد؛ بازداشت زم در حالی که تحت حمایت سرویس‌های اطلاعاتی غرب خودش را در مصونیت کامل می‌دانست، نشان از اشراف اطلاعاتی و توان امنیتی سپاه پاسداران دارد.
این عملیات بعد از سرنگونی پهپاد آمریکایی بیش از هر چیز قدرت و توان ایران را در دو مصاف نظامی و اطلاعاتی-امنیتی به رخ دنیا کشید تا بدانند خواب‌های شومشان برای ایران عزیز، هیچ‌گاه تعبیر نخواهد شد.  دست‌مریزاد به برادرانمان در سپاه برای انجام ماموریت‌هایی که از آن‌ها انتظار می‌رود.» در کنار این تحسین و تمجیدهای دو دولتمرد، آنچه جای تعجب و سؤال است، حمایت طولانی‌مدت آمدنیوز از برخی عناصر در دولت و مشخصاً حمایت انتخاباتی چندماهه از روحانی در اواخر سال 95 و بهار 96 بود. در این مسیر آمدنیوز همچنین به تخریب رقبای انتخاباتی، اهتمام داشت.
نیما زم، سال گذشته در گفت‌وگوی ویدئویی با یکی از عناصر ضدانقلاب که از او درباره علت این حمایت انتخاباتی می‌پرسد، می‌گوید: ما یک تحلیل روشن داشتیم و فکر می‌کردیم اگر رقبای روحانی سر کار بیایند، کشور به نقطه جوش نمی‌رسید.(!)
او همچنین سخنان آن عنصر ضدانقلاب درباره حساب بازکردن روی ناکارآمدی دولت روحانی و اثر آن بر انفجار اجتماعی تأکید می‌کند. به همین دلیل هم آمدنیوز، شش ماه پس از نمایش حمایت انتخاباتی از روحانی، نقاب از چهره برداشت و در قالب تحریک‌کننده و سازمان‌دهنده رسانه‌ای ضدانقلاب برای ایجاد اغتشاش در دی ماه 96 عمل کرد. شاید به همین دلیل هم بود که وزارت ارتباطات با ادامه فعالیت آمدنیوز در پوشش نام صدای مردم کوتاه آمد و تلگرام به واسطه بقیه دو پوسته هاتگرام و طلاگرام- با وجود فیلترشدن- به فعالیت ادامه داد.
انتظار می‌رود آقای ربیعی که خود چهره‌ای امنیتی است، این معمای نقش دوگانه ترمینال آمدنیوز را حل کند.

عواطف جریحه‌دار مدیر فراری روزنامه شرق برای نیما زم
مشاور سابق مهدی کروبی، مویه‌های عضو متواری شورای سردبیری روزنامه شرق برای نیما زم را نشانه بی‌فروغی اپوزیسیون دانست.
داریوش سجادی که خود مدت‌ها با نشریات اصلاح‌طلب همکاری داشته با اشاره به یادداشت فرزانه روستایی (همکار فراری شرق که در پاریس اقامت دارد) نوشت: مخالفت با جمهوری اسلامی همان قدر قابل فهم است که متنفر بودن و برنتابیدن آن بنا به هر دلیلی از جانب غیظ‌ورزان، قابل هضم! آنچه در این میان ناوارد و غیرقابل پذیرش است ناراستی و توسل اپوزیسیون به ابزار نجس و شرف‌فروشی در مبارزه سیاسی است!
مرحوم عزت‌الله سحابی علی‌رغم همه انتقادات موجه یا ناموجه‌اش به نظام، تا آن اندازه شرف داشت که در مسیر مخالفت‌هایش با نظام ارزنی خود را به نجاست ابزاری نیالود و تا پایان عمر آبرومندانه در کشور ماند و با فصاحت اذعان داشت: مبارزه سیاسی با نظام در خارج از کشور حرف مفت است. اگر عرضه و شهامت دارید همین جا و در کنار مردم بمانید و از مواضع‌تان دفاع کنید!
برخلاف توصیه مرحوم سحابی «لات‌بازی در کوچه‌های خلوت» مبدل به تخصص مشتی خودشیفته در خارج از کشور شده که تا وقتی در ایران بودند ریاکارانه از پیاز حکومت ارتزاق کرده و هوس‌بازانه از سفره نظام لقمه می‌گرفتند و آنگاه که خیارشان [...] کرد، سر از فرنگ درآورده و با عمیق‌ترین شکل ممکن مبتلا به سندروم «خودژاندارک‌بینی» و «خویش رستم‌انگاری» مزمن شدند و با هزاران کیلومتر دور شدن از وطن شجاعت‌شان فوران کرد و «معرکه‌گردان و قهرمان» مشتی بی‌قهرمان و مفلوک‌تر از خود، شده‌اند!
ژانگولرهایی نظیر مصی علی‌نژاد و محمد حسینی و مجتبی واحدی و راشدان و حقیقت‌جو و پیرموذن و باطبی و نبوی‌ها و اره و اوره و شمسی ‌کوره و مدل به مدل مشنگ‌هایی از این مدل در غربت، شاخص‌هایی از فقد فضیلت و فقد شرافت‌اند که می‌تواند و می‌بایست نماد عبرت نسل جوان ایرانی باشند!
نیما زم نیز یکی از میانه همین خویش رستم‌بینان و لات‌های کوچه‌های خلوت بود که اکنون به پایان پروژه خود رسید. مشکل قبل از چیستی مشکلات روانی این «خویش قهرمانی اندیشان» بستری است که این بیماران روانی را اقبال می‌کند!
بدبختی اصلی را می‌بایست در گندآبی کاوید که محتاج رشد و گسترش چنین کرم‌چاله‌هایی‌اند! گندابه‌هایی که در آن امثال «فرزانه روستایی» بغض‌شان برای قهرمان پوشالی‌شان می‌شکند و بوتیمارانه نجوای دلتنگی سر می‌دهند که؛ «نام زم از صدر جدول کسانی که برای مردم ایران و آب و خاک ایران از جان مایه گذاشتند و دل ‌سوزاندند هیچ‌گاه جابه‌جا نمی‌شود»! خیر خانم روستایی! دل‌مویه شما بازتاب بی‌فروغی آسمان بدون ستاره اپوزیسیون خارج از کشورتان است. در چنین وانفسایی مورچه‌ها هفت‌تیرکش می‌شوند و شیدائیانش آن مور را بن‌هور می‌انگارند!

گرگیجه بی‌بی‌سی و دویچه وله از شکار رابط رسانه‌ای محافل ضد انقلاب
دستگیری ماهرانه و رازآلود مدیر کانال آمدنیوز که به عنوان کانال ارتباطی محافل ضد انقلاب خارجی و برخی عناصر نفوذی در داخل عمل می‌کرد، رسانه‌های بیگانه را دستپاچه کرده است.
وبسایت بی‌بی‌سی فارسی در یکی از یادداشت‌های خود مدعی شد مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از کشور ربوده می‌شوند.
شبکه دولتی انگلیس در عین حال در گزارش دیگری از نگرانی برخی کاربران مرتبط با آمدنیوز خبر داده و می‌نویسد: اطلاعیه سپاه، سؤالات و گمانه‌زنی‌های بسیاری را درباره نحوه دستگیری آقای زم مطرح کرده است و بازار ادعاهای بدون سند داغ است؛ از دستگیری در کربلا و ترکیه گرفته تا دستگیری در قالب یک تبادل با فرانسه. اما همگی این موارد در حد حدس و گمان گوینده باقی است و فرصت مغتنمی هم برای رقبای او در میان نیروهای سیاسی خارج از ایران رقم زده است.
بعضی دستگیری او را با عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله مقایسه کرده‌اند و بعضی با ذکر اینکه «روح‌الله زم هم از خودشان است» او را با محمدرضا مدحی مقایسه کرده‌اند، فردی که بعدها در مستندی امنیتی از سوی جمهوری اسلامی به عنوان «الماس فریب» معرفی شد.
توجه بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی به انتخاب کلمات «هدایت به داخل کشور و دستگیری» در بیانیه سپاه معطوف شده است. گروهی فکر می‌کنند بنابر این اطلاعیه روح‌الله زم با «فریب به داخل ایران کشیده و سپس دستگیر شده است» اما بعضی هم احتمال چنین امری را منتفی می‌دانند و می‌گویند که این بیانیه «در جهت کاهش عواقب بین‌المللی برای اجرای عملیات ربایش در خارج از مرزهای ایران» تنظیم شده است.
بی‌بی‌سی در ادامه نوشت: «در حالت عادی و بدون استفاده از بات‌ها یا بدافزارها، ادمین یا ادمین‌های کانال‌های تلگرامی بنا به محدودیتی که خود تلگرام برای آنها گذاشته تنها می‌توانند لیستی کمتر از ۲۰۰ نفره از شناسه کاربری اعضایی را ببینند که به تازگی از کانال بازدید کرده‌اند. این فقط شامل مواردی است که کاربر انتخاب کرده برای عموم در دسترس باشد. یعنی عکس انتخابی کاربر، شناسه یا «آیدی» او و توضیحی که کاربران به صورت اختیاری می‌توانند در قسمت «بیو» بنویسند.
تاریخچه چت‌ها و محتوای ردوبدل شده در قسمت صندوق پیام‌های دریافتی یا همان اینباکس برای ادمین قابل دسترسی است. مگر اینکه کاربر یا ادمین کانال نسبت به حذف برخی پیام‌های دریافتی و ارسالی یا همه محتوای مربوط به یک کاربر از جمله شناسه کاربری از اینباکس «برای دو طرف» اقدام کرده باشد.
تلگرام اطلاعات مشخصی درباره حدود دسترسی عموم و ادمین‌ها به اطلاعات شخصی کاربرها منتشر کرده که در وبسایت این پیام‌رسان قابل مشاهده است.
بی‌بی‌سی برای توضیح بیشتر پیرامون روند تلگرام در این موارد و پاره‌ای نگرانی‌ها از درز اطلاعات شخصی کاربران با پاول دوروف، موسس و مدیر تلگرام تماس گرفته که در صورت دریافت پاسخ به اطلاع مخاطبان خواهد رسید.»
سایت دویچه‌وله آلمان هم در این‌باره نوشت: صرف‌نظر از گمانه‌زنی‌در مورد مکان و چگونگی این «هدایت» به درون ایران، به ویژه پس از پخش «اعترافات» زم، از تلویزیون ایران، بحث‌های زیادی پیرامون ماهیت شبکه «آمد نیوز» و امکان ارتباط آن با دستگاه‌های امنیتی در ایران در جریان است. کم نیستند کاربرانی که معتقدند، «کل داستان زم از ابتدا یک فریب اطلاعاتی- رسانه‌ای بوده و اکنون به اهداف خود رسیده و بازی تمام شده و مهره‌ها سوخته و تخلیه شدند.» برخی از کاربران فعالیت «آمد نیوز» را با «پوشش غیرحرفه‌ای اخبار» در مسیر «ایجاد آشوب به نفع جمهوری اسلامی» و «شناسایی مخالفین» برآورد می‌کنند. صبا آذرپیک، آمدنیوز را «کانال فیک امنیتی» برای «تسویه حساب‌و دعواهای بالایی‌ها با هم و زیر مجموعه‌اش هم تخریب اصلاح‌طلبان و دولت» خوانده است. او معتقد است، «هر روزنامه‌نگاری که درصدد افشای خط امنیتی- جعلی آمدنیوز برآمد، به سرعت متهم به همکاری با نهادهای امنیتی شد».