kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۷۳۴
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷

المیادین: روح‌الله زم در اربیل عراق دستگیر شد

دستگیری گرداننده کانال معاند آمدنیوز تمام جبهه ضدانقلاب را در بهت و حیرت فرو برد و همچنین بازار روایت‌ها از چگونگی دستگیری او را داغ کرد اما در میان روایت‌های گوناگون شبکه المیادین می‌گوید زم در اربیل عراق بازداشت شده است.


سرویس سیاسی-

روز دوشنبه هفته جاری بود که خبر داغی بر پیشانی رسانه‌های برخط (سایت‌ها و خبرگزاری‌ها) نشست. گرداننده کانال آمدنیوز دستگیر شد. این خبر به قدری شوکه‌کننده بود که رسانه‌های فارسی‌زبان معاند را در بهت و حیرت فرو برد.
اطلاعات سپاه بار دیگر در نبرد اطلاعاتی با سازمان‌های جاسوسی غربی موفق و پیروز شده بود. پس از دستگیری «روح‌الله زم» پستی در کانال آمدنیوز قرار گرفت که بر تارک آن آرم سپاه بود. این نشان‌دهنده آن بود که سپاه کنترل این کانال را به دست گرفته است. در متن پست مذکور آمده بود: «سازمان اطلاعات سپاه، در این عملیات حرفه‌ای، هوشمندانه و چندوجهی با به‌کارگیری روش‌های نوین اطلاعاتی و شگردهای ابتکاری، سرویس‌های بیگانه را  مدیریت و  فریب داد و «روح‌الله زم» سرشبکه سایت ضدانقلاب و معاند «آمدنیوز» را که در سال‌های اخیر با هدایت، تأمین و پشتیبانی مستقیم آنان و نیز حمایت ضدانقلاب خارج‌نشین و عوامل داخلی آنها، به‌عنوان یکی از آبشخورهای محوری دشمن، عملیات روانی گسترده‌ای برای اختلاف‌افکنی در ارکان نظام اسلامی، ایران‌هراسی، دروغ‌پردازی، القای شبهه در نسل جوان نسبت به عقاید و باورهای دینی و تبلیغ و فراهم‌سازی زمینه‌های اقدامات خشونت‌بار و ‌تروریستی؛ ایجاد آشوب و ناآرامی ‌در کشور را اداره می‌کرد را به داخل کشور هدایت و بازداشت کند.»
بازار گرم روایت‌ها
عملیات سپاه غافلگیرکننده و با دقت انجام شده و در پی آن سؤالات بی‌پاسخ بسیاری برای رسانه‌های داخلی و خارجی به‌جا مانده است. گمانه‌هایی در این موارد مطرح می‌شد و البته می‌شود و مطابق این گمانه‌ها روایت‌هایی نقل شده است.
روزنامه فرانسوی «فیگارو» که گفته می‌شود وابسته به سازمان اطلاعات فرانسه است در گزارشی در روز سه‌شنبه 23 مهرماه نوشته است که ماجرای دستگیری روح‌الله زم که در پاریس به سر می‌برد و گویا توسط یک مأمور به دام افتاده، ارزش تبدیل شدن به یک رمان جاسوسی را دارد.
روزنامه فیگارو در گزارش خود مدعی شده که سپاه مأموری را برای متقاعد کردن زم به سفر به عراق برای دیدار با آیت‌الله علی سیستانی، به پاریس می‌فرستد و احتمالا پس از دسترسی یافتن سپاه به اطلاعات موبایل و لپ‌تاپ او در شهر نجف دستگیر و به ایران منتقل شده است.
همچنین برخی سایت‌های معاند فارسی‌زبان از قول چند نفر از قبیل یک خبرنگار وابسته به صدای آمریکا از سفر زم به عراق برای دیدار با آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان در عراق و بازداشت او در این کشور خبر داده بودند.
روایت همسر زم
در خبرهای منتشر شده از قول همسر روح‌الله زم گفته شده که او عصر جمعه ۱۹مهر با پرواز «رویال جوردنین» از پاریس به مقصد بغداد پرواز کرده و با توقفی کوتاه در امان در بامداد شنبه ۲۰ مهرماه وارد پایتخت بغداد شده است. او توقف کوتاهی در امان، پایتخت اردن، داشت و بامداد شنبه ۲۰ مهر به بغداد رسید. ۲۴ ساعت نخست ورود به بغداد، ما خبری از او نداشتیم و به تماس‌های زیاد من پاسخ نداد. وی همچنین اعلام کرد: روح‌الله زم در بامداد روز یکشنبه در تماس تلفنی یک‌ دقیقه‌ای با لحن و ادبیاتی غیرمعمول از سلامتی‌اش خبر داد و دوباره از او بی‌خبر شدیم.
در این ‌باره رسانه‌های داخل کشور نوشتند: اگرچه هنوز مقام‌های رسمی ‌کشورمان اطلاعات مربوط به نحوه دستگیری روح‌الله زم را منتشر نکرده‌اند لیکن غیرقابل باورترین گزینه‌ای که می‌توان در مورد دستگیری این فرد مدنظر قرار داد سفر او به عراق برای ملاقات با آیت‌الله سیستانی و یا هر فعالیت مشابه دیگر است.
تکذیبیه دفتر آیت‌الله سیستانی
پس از طرح این موارد «سایت نورنیوز» به نقل از یک مقام مسئول در دفتر «مرجعیت عالی شیعیان در نجف ‌اشرف» گزارش داد: «ادعای منتشر شده در بعضی از رسانه‌ها مبنی بر حضور روح‌الله زم در دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی و دیدار معظم‌له با وی کاملاًً دروغ و بی‌اساس است.»
 چنانکه این سایت از قول فرد مذکور نوشته: «نامبرده هیچ‌گاه ارتباطی مستقیم و یا غیرمستقیم با این دفتر نداشته و کسی درخواست ملاقات برای او ننموده و از آمدن و یا نیامدنش به عراق نیز هیچ‌گونه اطلاعی نداریم.»
روایت المیادین
شبکه المیادین لبنان به نقل از منابع عراقی و کُردی مدعی شد که روح‌الله زم، سرشبکه سایت معاند و ضدانقلاب آمدنیوز در شهر اربیل عراق بازداشت شده است.
این شبکه شامگاه چهارشنبه (۲۴ مهر) گزارش داد، سرشبکه سایت معاند و ضدانقلاب آمدنیوز شنبه این هفته (۲۰ مهر) وارد عراق شده است و به سفارت فرانسه در شهر بغداد رفته و در آنجا بعد از دیدار و نشست با نیروهای امنیتی فرانسه، بغداد را به مقصد اربیل‌ ترک کرده است. منابع عراقی المیادین گفته‌اند که هدف روح‌الله زم از سفر به اربیل، دیدار با برخی از همدستان خود در داخل ایران بوده است. به گفته این منابع، سرشبکه سایت معاند و ضدانقلاب آمدنیوز از دو سال پیش تحت مراقبت کامل نیروهای امنیتی ایران قرار داشته است.
رابطین داخلی
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن سخنرانی خود گفته است: امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قادر شده تمام سرشاخه‌ و شبکه مویرگی که دزدی اطلاعات می‌کردند و به انتشار اکاذیب و اتهامات و تفرقه‌افکنی در شبکه مجازی مرتبط با آمدنیوز می‌پرداختند را در داخل و خارج از کشور شناسایی کند. سرپل‌های آمدنیوز در داخل کشور بدانند که با دستگیری روح‌الله زم کار تمام نشده و آنها نیز تحت پیگیری خواهند بود و باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.
ذوالنوری خاطرنشان کرد: سرپل‌های آمدنیوز در داخل کشور بدانند که باید تاوان عملکرد خائنانه‌ خود را بدهند و این خواسته ملت ایران است که کسانی که به این کشور و فرهنگ آن خیانت کرده‌اند، تاوان کارشان را بپردازند.
«احمد امیرآبادی فراهانی» عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره رابطین داخلی آمدنیوز نوشت: دکتر توکلی می‌گفتند روزی که با آقای آملی رئیس مجمع بحثمان شد و جلسه را به نشانه اعتراض ‌ترک کردم به منزل رسیدم آمدنیوز خبر جلسه را زده بود. مطالب دروغ هم اضافه کرده بود، پاسخی دادم در جواب من نوشتند: «‌ما در همه جای نظام آدم داریم. رابطین داخلی را رها نکنید.»
تقدیرها از سپاه
آیت‌الله جنتی، رئیس شورای نگهبان با‌ اشاره به دستگیری سرشبکه جریان معاند آمدنیوز، اقدام سازمان اطلاعات سپاه در شناسایی و بازداشت روح‌الله زم را نشانه ‌اشراف و قدرت‌نمایی اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) دانست و افزود: این اقدام بزرگ که حاصل تلاش شبانه‌روزی عزیزان‌مان در سپاه بود، ضربه سختی به دشمن ملت ایران زد و آمریکا، اسرائیل و فرانسه که پشتیبان منافقین و عناصر ضدانقلاب هستند را حیرت‌زده کرده است.
«آیت‌الله العظمی‌ حسین نوری همدانی» روز سه‌شنبه در دیدار جمعی از مبلغان دهه آخر ماه صفر که از سوی دفتر این مرجع تقلید اعزام می‌شوند، اظهار داشت: امروز اقتدار نیروهای مسلح لرزه بر اندام دشمن انداخته است؛ کار اطلاعاتی اخیر سپاه در دستگیری و رسوایی مزدوران ضدانقلاب و شبکه جاسوسی دشمن قابل ‌تقدیر است و از ایشان تشکر می‌کنیم.
سردار حسین ‌اشتری، فرمانده نیروی انتظامی ‌نیز در پیامی ‌خطاب به سپاه آورده است: لازم می‌دانم به نوبه خود از عملیات حرفه‌ای، هوشمندانه، مقتدرانه و انقلابی پاسداران گمنام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در دستگیری عنصر خودفروخته و اجیر شده سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی، صهیونیستی و فرانسوی تشکر و قدردانی کنم.
همچنین علی ربیعی سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیئت دولت آمدنیوز را‌ تروریست آبرو نامید و از اطلاعات سپاه تشکر کرد. همچنین حجت‌الاسلام سید محمود علوی، وزیر اطلاعات در پیامی ‌دستگیری روح‌الله زم مدیر کانال ضدانقلاب آمدنیوز را به فرمانده کل سپاه تبریک گفت.