kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۷۰۷
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۱
روزنامه اسرائیلی هاآرتص:

دیگر تردیدی باقی نمانده که بشار اسد بر آمریکا، اسرائیل و ترکیه پیروز شده است

یک روزنامه صهیونیستی با اذعان به پیروزی رئیس‌جمهور سوریه در بحران هشت ساله‌ای که دامن‌گیر این کشور شده بود، نوشته سران واشنگتن، تل‌آویو و آنکارا مقصر پیروزی بشار اسد هستند.



سرویس خارجی-

جنگ سوریه پس از هشت سال به روزهای پایانی و حساس خود نزدیک شده است. تجاوز ترکیه به خاک سوریه باعث شده تا ارتش سوریه برای ایجاد «حاکمیت یکپارچه» راهی مرزهای شمالی کشور شود. این مسئله حیرت و خشم و وحشت حامیان تروریست‌ها را برانگیخته است. حالا دیگر رسانه‌های دشمن ملت سوریه نیز از پیروزی بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه بر آمریکا، ترکیه و اسرائیل سخن می‌گویند. روزنامه «هاآرتص» چاپ فلسطین‌اشغالی در یادداشتی به بررسی تحولات بحران سوریه بعد از هشت سال پرداخته و نوشته «اکنون برای کسی پوشیده نیست که بشار اسد رئیس‌جمهور دولت سوریه در این جنگ پیروز شده است».
نویسنده در ابتدای این یادداشت با متهم کردن سران آمریکا، رژیم صهیونیستی و ترکیه به دست روی دست گذاشتن در برابر پیروزی اسد، آمده: «در آخرین تحولات شمال سوریه بعد از تنها گذاشتن کُردها توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا... اسد توانست حکومت خود را بر آخرین بخش بزرگ باقیمانده از این سرزمین برقرار کند».
به گزارش فارس، این روزنامه ضمن‌اشاره به تسلط دولت سوریه روی تقریبا تمام مناطق سوریه به جز «منطقه امن» ادعایی ترکیه و باریکه کوچکی در جنوبی غربی مرز با اردن، نوشته: «اتحادیه عرب نیز به زودی اسد را دوباره در فهرست خود وارد می‌کند... به اندازه کافی هم کشور برای مشارکت در بازسازی سوریه وجود دارد، مانند چین.»
پیشروی ارتش سوریه در شمال
اما در ادامه تحولات میدانی شمال سوریه، خبر رسیده، ارتش سوریه با همکاری کردهای مسلح، همچنان به پیشروی‌های خود ادامه می‌دهد. پس از توافق کردها با دمشق، ارتش سوریه راهی مناطق شمالی شده تا با کمک کردها ترکیه را از خاک سوریه اخراج کند. ورود ارتش سوریه به شهرهای کرد نشین با استقبال بی‌سابقه مردمی مواجه شده و ارتش در نخستین گام بر شهر منبج به صورت کامل مسلط شد. حالا ارتش سوریه حضور خود در منبج واقع در حومه شمال شرقی حلب را تثبیت کرده و کاملا آن را به دست گرفته و علاوه‌بر آن حدود ۱۰۰۰ کیلومتر مربع اطراف منبج و فرودگاه نظامی الطبقه و دو نیروگاه برق آبی و چندین پل روی رود فرات را هم در کنترل خود دارد. یک منبع میدانی در منبج نیز اظهار کرد، منبج اکنون کاملا از نیروهای آمریکایی تخلیه شده است. ارتش سوریه همچنین تجهیزات جدیدی را از مسیر رقه – عین عیسی به سمت عین العرب (کوبانی) گسیل کرده است. منابع میدانی یگان‌های کرد نیز گفته اند، ارتش سوریه شاید چند روز برای ورود به کوبانی منتظر بماند زیرا نیروهای آمریکایی باید از پایگاهی در این شهر خارج شوند زیرا خبرهایی رسیده مبنی بر اینکه کاروان‌های کمک‌های لجستیکی ائتلاف آمریکایی سه‌شنبه از پایگاه تل بیدر آمریکا به این شهر رسیده است. نیروهای ارتش سوریه همچنین در ادامه استقرار در شمال این کشور وارد روستاهای الاغبیش، لیلان و الطویله در حومه شمال غربی شهرک مرزی تل تمر در حومه حسکه شدند.
اصرار اردوغان بر تداوم‌اشغالگری
در حالی که تجاوز ترکیه به سوریه باعث آواره شدن ده‌ها هزار نفر از مردم بیگناه و قربانی شدن شماری از ساکنان این مناطق شده، اردوغان همچنان بر تداوم ‌اشغالگری خود تاکید می‌کند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده، در پاسخ به پیشنهاد دونالد ترامپ، برای آتش‌بس و میانجی‌گری گفتم که ما هرگز نمی‌توانیم آتش‌بس اعلام کنیم...ما در روز هفتم عملیات «چشمه صلح» هستیم. این عملیات طبق برنامه از پیش تعیین شده با موفقیت در حال اجرا است...هدف ما مشخص است. «تروریست‌ها» باید تا عمق ۳۲ کیلومتری عقب‌نشینی کنند و از رود فرات تا مرز با عراق خارج شوند. امنیت این منطقه توسط ما تامین خواهد شد. ما هدف حمله به کوبانی (عین العرب) یا مکان دیگری یا هدف قرار دادن کردها و غیرنظامیان را نداریم. هدف ما تأمین امنیت این مناطق است... هیچ مانعی ندارد ارتش سوریه در شمال این کشور مستقر شود مشروط به اینکه «تروریست‌ها» از این منطقه خارج شوند.
تهدید اروپا
اردوغان کشورهای غربی منتقد عملیات ترکیه را هم به بازگشت تروریست‌های داعشی تهدید کرد: «مطمئن باشید در آینده بسیار نزدیک، شما هم مشکلاتی مشابه ما را تجربه خواهید کرد... مطمئن باشید زمانی که آن روز فرا برسد،‌ آنگاه ما را به خوبی درک خواهید کرد اما دیگر دیر شده است. زمانی که تروریست‌ها پای دروازه‌های شما برسند، زمانی که به مرزهای شما نفوذ کنند، زمانی که شهروندان شما با بمب‌گذاری کشته شوند، زمانی که شهرهای شما با عاملان انتحاری و حملات تروریستی ناآرام شوند.. زمانی که این اتفاقات بیافتد، آیا آن روز نیز مثل الان، سرپرستی تروریست‌ها را برعهده می‌گیرید؟»
اخراج ترکیه از ناتو
نکته قابل تامل درباره اعتراض‌های غرب به اردوغان این است که، آنها نه به دلیل نگرانی از به خطر افتادن جان مردم شمال سوریه که، به دلیل به خطر افتادن موقعیتشان در این منطقه مهم و استراتژیک است که جیغشان درآمده است. در ادامه محکومیت تجاوز ترکیه به سوریه، یک نماینده کنگره آمریکا روز سه‌شنبه طرح خارج کردن این کشور از «سازمان پیمان آتلانیک شمالی» (ناتو) را گزینه‌ای دانسته که روی میز قرار دارد. اریک سؤالول، سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت: «ترکیه، جزو متحدان ما در ناتو است و فکر نمی‌کنم که بخواهند از ناتو بیرون انداخته شوند. البته فکر می‌کنم این گزینه‌ای است که روی میز قرار دارد.»
روسیه
در همین راستا، دولت روسیه می‌گوید ترکیه قول داده بعد از پایان عملیات نظامی خود در شمال سوریه، از این کشور خارج شود. الکساندر لاورنتییف، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه به سوریه گفت که مسکو موافق عملیات ترکیه در سوریه نیست و با آنکارا در این مسئله مذاکره نکرده است. به گزارش المیادین، این مقام روس گفته ارتش ترکیه تنها می‌تواند بین پنج الی ده کیلومتر در داخل خاک سوریه پیشروی کند نه بیشتر. لاورنتییف این را هم گفته که دولت ترکیه نمی‌تواند برای همیشه در خاک سوریه حضور داشته باشد.
مقصد بعدی نظامیان آمریکا
از سوی دیگر، یکی از مقامات آمریکایی در گفت‌وگو با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اعلام کرده 1000 نیروی نظامی آمریکایی که از شمال سوریه خارج خواهند شد، در عراق، کویت و احتمالاً اردن مستقر می‌شوند. طبق این گزارش، این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرده، نظامیان آمریکایی از «منبج» سوریه، محلی که پایگاه‌های مرزی در سال 2017 راه‌اندازی شده بود، خارج‌ شده‌اند و ادامه داد که این نظامیان آمریکایی در حال تحکیم مواضع خود هستند تا به زودی برای خروج از شمال سوریه آماده شوند.