kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۷۰۱
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱
وزارت خارجه چین تأکید کرد

متوقف کردن توسعه چین هدف آمریکا از بحران‌ آفرینی در هنگ‌کنگ

وزارت امور خارجه چین می‌گوید، آمریکا قصد دارد تا در راستای اهداف شوم خود، رونق و ثبات هنگ‌کنگ را از بین ببرد و توسعه چین را مهار کند.



سرویس خارجی-

مجلس نمایندگان آمریکا عصر روز سه‌شنبه به دنبال تشدید خشونت‌ها در هنگ‌کنگ، ضمن انتقاد از پکن، مجدداً بر حمایت خود از افرادی که فعالان طرفدار دموکراسی در هنگ‌کنگ می‌خواند، تأکید کرد. به گزارش شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، قانون‌گذاران آمریکایی قانونی موسوم به «حقوق بشر و دموکراسی هنگ‌کنگ» را تصویب کردند. «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، نیز گفت: «دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان و سنا با مردم هنگ‌کنگ همراه هستند. اگر آمریکا به دلیل منافع تجاری در چین از حقوق بشر سخن نگوید، پس ما تمام اقتدار اخلاقی خود را برای صحبت درباره حقوق بشر در جهان از دست می‌دهیم».
همین دخالت‌ها کافی بود تا پکن به خشم آید. پکن روز چهارشنبه پس از تصویب این لایحه در خصوص اقدام متقابل چین برای توقف مداخلات آمریکا در امور داخلی این کشور، هشدار داد و وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای عصبانیت شدید و مخالفت قاطع خود را با تصویب این لایحه ابراز کرد. «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در این مورد گفت: «آمریکا قصد دارد تا با اهداف شوم خود رونق و ثبات هنگ‌کنگ را از بین ببرد و توسعه چین را مهار کند. با توجه به تصمیم نادرست آمریکا، چین باید اقدامات متقابل جدی انجام دهد تا از حق حاکمیت، امنیت و منافع توسعه‌ای خود حمایت کند. اگر لایحه مربوطه نهایتاً به قانون تبدیل شود، نه تنها به منافع چین بلکه به روابط میان چین و آمریکا و حتی به منافع خود آمریکا نیز آسیب جدی وارد می‌کند».