kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۶۷۲
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۶
شکست در منامه، صدر جدول را از تیم ملی گرفت

تکرار نمایش بی‌اخلاقی بعد از 17 سال ایران خواستار برخورد شدید فیفا و AFC با بحرین شد

رفتار زشت و سخیف تماشاگران بحرین در بازی سه شنبه شب برابر ایران اعتراض فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک را به دنبال داشت.



سروس ورزشی-

تیم ملی فوتبال ایران در سومین دیدار خود در مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 و جام ملت‌های آسیا 2023 سه شنبه شب در منامه به مصاف تیم ملی بحرین رفت که در پایان یک بر صفر مغلوب حریف شد. تک گل تیم بحرین دقیقه 64 از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید.
تیم ملی فوتبال ایران در این بازی با ترکیب علیرضا بیرانوند، احسان حاج صفی، میلاد محمدی، امید ابراهیمی(۷۵ احمد نورالهی)، کریم انصاری فرد(۷۱ وحید امیری)،حسین کنعانی زادگان، محمد محبی(۶۰- مهرداد محمدی)، مهدی طارمی، مجید حسینی، سردار آزمون و رامین رضاییان به میدان رفت.
در دیگر بازی این گروه عراق با چهار گل کامبوج را شکست داد. به این ترتیب ایران صدر جدول را از دست داد و دو پله سقوط کرد. عراق و بحرین با ۷ امتیاز در گروه C، اول و دوم شدند.
ویلموتس: یک اشتباه باعث باخت مان شد
در پایان این بازی ویلموتس سرمربی تیم ملی ایران گفت: ماسعی کردیم بازی خوبی ارائه کنیم.در نیمه اول دو‌،سه موقعیت خوب برای زدن گل داشتیم و وقتی از آنها استفاده نکردیم شرایط سخت شد.به هر حال ما در بازی قبلی شکست سنگینی را به حریف تحمیل کرده بودیم و در این مسابقه هم فرصت‌های زیادی داشتیم. در ادامه یک اشتباه کردیم و یک پنالتی به حریف دادیم.ما مجازات پنالتی که دادیم را دریافت کردیم و دروازه‌بان ما در سایر دقایق روز سختی نداشت.
تکرار بی‌اخلاقی بحرینی‌ها
اما اتفاق مهم دیدار ایران و بحرین، تکرار بی‌اخلاقی تماشاگران بحرینی‌ها و توهین به سرود کشورمان بود. در حالی که علاقه مندان به فوتبال هنوز اتفاقات بازی سال ۲۰۰۲ دو تیم و آن باخت عجیب به بحرین و توهین تماشاگران این تیم را فراموش نکرده‌اند، رفتار بحرینی‌ها در بازی سه شنبه شب به نوعی مسائل مربوط به آن مسابقه را تداعی کرد.
پیش از آغاز بازی و زمانی که سرود ملی ایران در ورزشگاه طنین‌انداز شد، تماشاگران بحرینی حاضر در ورزشگاه با سوت، جیغ و ایجاد صداهای ناهنجار به سرود کشورمان بی‌احترامی کردند؛ هرچند که ملی‌پوشان و اعضای تیم ایران بدون توجه به این موضوع سرود را خواندند.
رفتار سخیف تماشاگران بحرین، بلافاصله با اعتراض فدراسیون فوتبال مواجه شد تا جایی که علوی سخنگوی فدراسیون اظهار داشت: در پی رفتار ناشایست جمعی از تماشاگران بحرینی در آغاز بازی و در هنگام پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران، ضمن ابراز تاسف عمیق از این موضوع، اعتراض شدید الحن فدراسیون فوتبال نسبت به این رفتار سخیف، به ناظر مسابقه و متعاقب آن جهت بررسی‌های بعدی به کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا ارسال شد.
البته این پایان کار نبود زیرا دیروز هم کمیته ملی المپیک نسبت به رفتار زشت تماشاگران بحرین معترض شد. کمیته ملی المپیک در نامه اعتراضی خود به فیفا و کمیته بین‌المللی المپیک، نسبت به رفتار بسیار توهین‌آمیز تماشاچیان بحرینی و بی‌احترامی آنان به سرود ملی و پرچم جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد و خواستار برخورد جدی با کشور میزبان شد.
رئیس‌کمیته ملی المپیک کشورمان در نامه ارسالی به دو نهاد بین‌المللی ورزش این رفتار قبیحانه هواداران و ورزشکاران کشور میزبان را مغایر با اصول میزبانی مسابقات و اساسنامه فیفا و ناقض اصول منشور المپیک دانست.
دیروز حتی سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری ایسنا اظهار داشت: سرود ملی هر کشور نماد فرهنگی و ملی آن کشور محسوب می‌شود در جریان تمامی مسابقات ورزشی وقتی سرود ملی کشوری پخش می‌شود تماشاگران، بازیکنان، مربیان و کادر داوری به احترام می‌ایستند حتی کشورهایی که گاهی با یکدیگر مناقشه دارند و یا در حال تخاصم هستند هم به سرود ملی آن کشور احترام می‌گذارند.
وی افزود: اتفاقی که در مسابقه فوتبال ایران و بحرین رخ داد اتفاق نادری در میدان ورزشی است کشورهایی که برای سرود ملی سایر کشورها احترام می‌گذارند شأن، فرهنگ و شخصیت خود را نشان می‌دهند. متاسفانه تماشاگران بحرینی و بازیکنان آنها از شأن، شخصیت و فرهنگ لازم برای بودن در یک مسابقه ورزشی بین‌المللی برخوردار نیستند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه «فدراسیون جهانی فوتبال نسبت به این توهین عکس‌العمل نشان دهد» افزود: حداقل‌ترین کار آن است که با افرادی برخورد شود که نمی‌توانند شأن یک کشور را رعایت کنند آنها باید از عرصه‌های ورزشی بین المللی حذف شوند تا یاد بگیرند چطور ادب، احترام و نزاکت متقابل را حفظ کنند.
قوی حسینی یادآور شد: اگر تنها عده‌ کمی از تماشاگران بحرینی واکنشی به پخش سرود ملی کشورمان داشتند شاید تا حدی می‌توانستیم آن را توجیه کنیم، اما وقتی اکثریت تماشاگران و بازیکنان تیم بحرین عکس‌العمل ناشایست به سرود ملی نشان می‌دهند و خارج از ادب و نزاکت رفتار می‌کنند یعنی این کار سازمان یافته، طراحی و مدیریت شده از قبل بوده است. تاکنون ندیده ایم در بازی بین المللی، بازیکنان تیم مقابل رفتار بی‌ادبانه و بی‌نزاکتی نسبت به سرود ملی تیم مقابل نشان دهند دولت بحرین و فدراسیون این کشور باید پاسخگو باشند.
لزوم رسیدگی به اعتراض ایران
زیرپا گذاشتن اصول جوانمردانه این مسابقه و توهین به سرود ملی کشورمان از سوی بحرینی‌ها موضوعی است که لزوم رسیدگی به آن از سوی نهادهای بین‌المللی احساس می‌شود. باید دید واکنش IOC‌، فیفا و مهم‌تر از همه AFC چه خواهد بود زیرا رئیس‌آن یک بحرینی به نام شیخ سلمان است که اتفاقا در انتخابات ریاست از حمایت رئیس‌فدراسیون فوتبال ایران بهره مند بود!