kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۶۴۹
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷
لاریجانی در چهل و یکمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی:

تشکیل باندهای ‌تروریستی‌ گریبانگیر آمریکا خواهد شد

رئیس مجلس شورای اسلامی با‌اشاره به نقش اصلی آمریکا در به‌وجود آوردن داعش، گفت: سؤال این است که عامل اصلی به‌وجود آورنده این گروه نباید مجازات شود؟ علی‌القاعده، باید شورای امنیت که مسئول صلح و امنیت جهانی است به این امر مبادرت ورزد، اما مشکل اینجاست که عامل اصلی، خود نقش تعیین‌کننده در این شورا دارد.




علی لاریجانی در چهل و یکمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU)با بیان اینکه نمونه‌ آشکار و عینی نقض قوانین و حقوق بین‌المللی، خروج دولت کنونی ایالات متحده آمریکا از توافقنامه برجام و متعاقب آن، اعمال تحریم‌های اقتصادی یکجانبه و غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران است، افزود: جای تعجب اینجاست که این دولت به این اقدامات غیرقانونی بسنده نکرده و تلاش گسترده‌ای را برای همراه‌نمودن سایر کشورها با سیاست ‌تروریستی خود علیه ملت ایران به کار گرفته است.
به گزارش فارس، وی ادامه داد: اگرچه سازمان ملل متحد، کشورهای متعدد و نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری بسیاری نیز با این تحریم مخالف بوده و بر غیرقانونی بودن آنها صحه گذاشته‌اند، اما نکته اینجاست که به رغم این مخالفت‌ها، تاکنون هیچ یک از نهادهای حقوقی بین‌المللی، اقدام اساسی و مؤثری برای مقابله و توقف‌ تروریسم اقتصادی انجام نداده‌اند و این امر به نقض در قوانین بین‌المللی باز می‌گردد.
لاریجانی تصریح کرد: مقامات آمریکایی باید بفهمند که روابط بین‌الملل، شبیه تخته شطرنج است. بازیگران هرگز بازی را‌ ترک نمی‌کنند و هر حرکت یک ضد حرکت را ایجاد می‌کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز ایالات متحده نمی‌تواند انکار کند که داعش را به‌وجود آورده تا در سوریه و عراق ماجراجویی کند. اعتراف وزیر خارجه اسبق آمریکا در به ‌وجود آوردن داعش و تایید چند باره این امر توسط رئیس‌جمهور فعلی آمریکا کفایت می‌کند. این تفکر ‌تروریستی بزرگ‌ترین ضربه مادی و معنوی را به مردم این کشورها و برخی کشورهای دیگر وارد نمود.
وی با‌اشاره به اینکه ملت ایران با درخواست دولت عراق و سوریه به کمک آنان شتافت و این‌تروریست‌های وحشی را سرکوب کرد، گفت: اما سؤال این است که عامل اصلی به‌وجود آورنده این گروه نباید مجازات شود؟ علی‌القاعده، باید شورای امنیت که مسئول صلح و امنیت جهانی است به این امر مبادرت ورزد، اما مشکل اینجاست که عامل اصلی، خود نقش تعیین‌کننده در این شورا دارد.
لاریجانی خاطرنشان کرد: از فکاهیات روزگار این است که امروز آمریکا در سوریه بدون روش قانونی دخالت می‌کند و آن هم با بهانه سرکوب ‌تروریسم! البته این رژیم سابقه‌ای طولانی در این شعبده‌بازی داشته است. نتیجه اصلی از این بحث این است که شاهد فقدان سازوکار حقوقی کارآمد جهت صیانت از حقوق و تعهدات بین‌المللی هستیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی نمونه دیگر نقض حقوق بین‌المللی را رفتار وحشیانه و غیرانسانی رژیم صهیونیستی با ملت مظلوم فلسطین که در این چند دهه به آوارگی میلیون‌ها فلسطینی و تخریب اماکن مقدس آنها انجامیده است، دانست و ادامه داد: اما به جای تنبیه رژیم‌تروریست اسرائیل، دولت آمریکا طرح نابخردانه و قلابی معامله بزرگ قرن را به‌عنوان جایزه این رژیم ستمگر ارائه می‌دهد.
وی اظهار داشت: لحظه‌ای درنگ‌نمایید که چرا طرح‌های صلح متعدد نمی‌تواند محقق شود؟ مخصوصاًًً این طرح قلابی که قبل از تولد، سقط جنین شد؛ زیرا مبنای آن، احقاق حقوق عادلانه ملت فلسطین نبوده و برای اهداف دیگری این طرح‌ها ارائه شده است. مخصوصاًًً در این معامله قرن که با پررویی، حق توطین ملت فلسطین به تجارت‌ترامپ- نتانیاهو تبدیل گردیده است. در چنین وضعیت غیرعادلانه‌ای نباید انتظار داشت منطقه از نظر امنیتی آرامش یابد، چون نظامات حقوقی بین‌المللی، توان حمایت از ملت مظلوم فلسطین را ندارند باید به آنها حق داد که راه مقاومت را در پیش بگیرند.
لاریجانی خاطرنشان کرد: اینها نمونه‌هایی از دردها و آسیب‌های نظام حقوقی و تعهدات بین‌المللی است. برخی از سیاستمداران، نظیر سیاستمداران فعلی ایالات متحده تصور می‌کنند با اجرای شوی تبلیغاتی می‌توانند بر این نابسامانی‌ها و ستمگری‌ها سرپوش بگذارند و یا با بازی ناامن‌سازی منطقه‌ای، موجبات اخاذی از سایرین شوند. اما باید بدانند این‌ها دستاوردهای تاکتیکی است که دوره‌ آن سرآمده و ایجاد ناامنی و تشکیل باندهای ‌تروریستی در درازمدت،‌ گریبانگیر آنها هم خواهد شد.