kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۶۳۳
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۶

کاتالونیا به هم ریخت درگیری شدید پلیس با جدایی‌طلبان

معترضان که در واکنش به محکومیت ۱۲ تن از رهبران جدایی‌طلب کاتالونیا به خیابان‌های بارسلونا سرازیر و باعث لغو بیش از 100 پرواز فرودگاه این شهر نیز شده بودند، با سرکوب شدید پلیس مواجه شدند.


سرویس خارجی-

آغاز جنبش استقلال‌طلبی کاتالان‌ها به اوایل قرن20 برمی‌گردد؛ زمانی که برخی احزاب سیاسی کاتالونیا خواهان استقلال کامل از اسپانیا شدند. فضای آن موقع رژیم «فرانسیسکو فرانکو» هم منجر به محبوبیت یافتن این جنبش شد. البته شواهد نشان می‌دهد که اخیراً افزایشی در شمار حامیان آن پدید آمده که این حامیان در سال اخیر نیز در زمان‌های مختلفی دست به تحرکاتی زده‌اند.
حالا خبر رسیده که، کاتالان‌های معترض به احکام «دیوان عالی» اسپانیا علیه رهبرانشان به خیابان‌ها ریخته‌اند و در جنوب شهر «بارسلون» و همچنین مقابل فرودگاه این شهر با پلیس به شدت درگیر شده‌اند. آنها به محکومیت ۱2 تن از رهبران جدایی‌طلب که به جرم ترغیب «غیر قانونی» برای استقلال کاتالونیا محکوم شده بودند، اعتراض دارند. البته جرم همه آنها مشابه نیست، چند تن از این سیاستمداران کاتالونیایی و فعالان جدایی‌طلب که بین ۹ تا ۱۳ سال حبس گرفته‌اند، به اتهام‌هایی چون سوءاستفاده از اموال دولتی و نافرمانی جریمه، و از تصدی شغل‌های دولتی منع شده‌اند.
خبرگزاری«آسوشیتدپرس» در این باره نوشته، پلیس «بارسلون» با گلوله پلاستیکی و باتوم معترضان را سرکوب کرد و سرویس وضعیت اضطراری این منطقه نیز خبر از مجروح شدن ۵۳ تن حین تجمعات در فرودگاه «بارسلونا-ال پرات» داده است؛ در جنوب بارسلون نیز پلیس با باتوم و گاز‌اشک‌آور معترضان را مورد حمله قرار داده است. معترضان خشمگین هم با استفاده از لاستیک‌های شعله‌ور و آتش زدن چوب مسیر قطارها را متوقف و ورودی فرودگاه و جاده‌ها را مسدود کرده‌اند که در جریان اعتراض آنان ۱۰۸ پرواز نیز در فرودگاه بارسلون لغو شد. گفتنی است در حال حاضر، «بارسلون»، مرکز و پرجمعیت‌ترین شهر بخش خودمختار کاتالونیا و پس از «مادرید» پرجمعیت‌ترین شهر اسپانیا و همچنین مهم‌ترین بندر این کشور است.