kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۴۸۷
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳
اتحاد بزرگ

کُردها با دمشق متحد شدند پیشروی ارتش سوریه به سمت مرز ترکیه

در پی ابتکارعمل کُردهای مسلح و توافق آنها با دولت دمشق، نیروهای ارتش سوریه در شهرهای مهم شمال شرق این کشور مستقر شدند و پیشروی خود را به سمت خطوط مرزی ترکیه آغاز کردند.

آخرین خبرها از شمال شرق سوریه حاکی است، نیروهای ارتش این کشور وارد شهرهای بزرگ و راهبردی در مناطق شمال شرق شده‌اند و اکنون در حال پیشروی به سمت مرزهای ترکیه هستند. دیروز هم زمان با این اتفاق بزرگ، منابع کردی وابسته به «نیروهای دموکراتیک سوریه» رسما اعلام کرده‌اند که پییشروی ارتش سوریه، بر اساس توافق دمشق و کردها صورت می‌گیرد.
به گزارش ایسنا، اداره خودمختار کردها در شمال شرق سوریه طی بیانیه‌ای در این باره‌ اعلام کرد، نیروهای دموکراتیک سوریه و دمشق بر سر ورود ارتش سوریه و استقرار آن در مرزها و آزادسازی مناطق تحت‌اشغال ارتش ترکیه، توافق کرده و این توافق، فرصتی را برای آزادسازی بقیه مناطق‌اشغالی مانند «عفرین» و دیگر شهرها و شهرک‌ها فراهم می‌کند.
در این بیانیه آمده است: به مردم خود در شمال و شرق سوریه اعلام می‌کنیم که استقرار ارتش سوریه، در چارچوب توافق با نیروهای دموکراتیک سوریه صورت می‌گیرد.
در پی خیانت آمریکا به کردها و عقب کشیدن تفنگداران آمریکایی از مناطق کردنشین، نظامیان ارتش ترکیه چهارشنبه 17 مهر پیشروی به داخل خاک سوریه را آغاز کرده‌اند. از آن زمان تا کنون، بیش از ۱۶۰ هزار نفر در مناطق کرد نشین سوریه، آواره و دست کم 500 تن نیز کشته شده‌اند.
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، مدعی است که این حمله با هدف سرکوب تروریست‌های «پ ک ک» و یا سایر شبه نظامیان مسلح کرد صورت می‌گیرد. این در حالی است که فرماندهان نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کرده‌اند که از جانب آنها هیچ تعرضی متوجه خاک ترکیه نشده است.
در این بیانیه مذکور آمده است که هم ‌پیمانان ترکیه(مثل تروریست‌های ارتش آزاد) طی پنج روز گذشته شنیع‌ترین جنایت‌ها را در حق مردم بی‌دفاع مرتکب شده‌اند.
انکار ترکیه
هم پیمان شدن کردها با دولت دمشق، به قدری برای مقامات ترکیه نگران‌کننده است که آنها مجبور شده‌اند به طور کل منکر هر گونه توافق شوند. به گزارش ایسنا، «ایلنور چویک» یکی از مشاوران ارشد رئیس‌جمهور ترکیه، دیروز به بی‌بی‌سی گفت، چنین توافقی صورت نگرفته و ارتش سوریه هم در مرز با ترکیه حضور ندارد!
او مدعی شد: در حال حاضر همه اینها شایعه است، ما تحرک نیرو نمی‌بینیم. آنها در مرز نیستند. ما در مرز هستیم!
«یاسین اوکتای» دیگر مشاور رئیس‌جمهور ترکیه هم به خبرگزاری نووستی گفت: احتمال برخورد نظامی میان ارتش ما با ارتش سوریه وجود دارد. وی مدعی شد: ارتش سوریه توانایی لازم را برای جنگ با نیروهای ما ندارد!
پیشروی یگان‌های ارتش سوریه
یگان‌های ارتش سوریه در میان شادمانی مردم، وارد شهرها و شهرک‌های «باسیه» ، راس العین»، «عین عیسی»، حومه «منبج» ،« عین العرب»، «الطبقه» و «تل تمر» در استان‌های «حسکه» و «رقه» شدند. گزارش‌ها همچنین حاکی است که نیرو‌های دولتی سوریه به مرز ترکیه نزدیک شده و پرچم سوریه هم در تعدادی از نهاد‌ها از جمله مدارس شهر‌های حسکه و «قامشلی» به اهتزاز در آمده است. حضور نیروهای ارتش سوریه در اطراف شهر رقه، به قدری آمریکایی‌ها را خشمگین کرد که جنگنده‌های ائتلاف تحت امر آمریکا نیرو‌های دولتی سوریه را در جنوب غربی رقه بمباران کردند.
به گزارش ایسنا، دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، نیروهای ارتش سوریه در شهرک عین عیسی در خط درگیری با ارتش ترکیه مستقر شده‌اند. این نهاد وابسته به مخالفان افزود: ارتش سوریه در حال حاضر در شش کیلومتری مرزهای ترکیه مستقر بوده و قرار است به سمت منطقه راس العین پیشروی کند.
به گفته منابع کُردی، نیروهای آمریکایی مانع ورود ارتش سوریه به شهر منبج شدند. برخی منابع خبری نیز اعلام کردند که دولت آمریکا به نیروهای باقیمانده این کشور در سوریه دستور داده است تا جلوی ورود ارتش سوریه به شهر منبج را
بگیرند.
به گفته کارشناسان، تحولات جاری در شمال سوریه، به همان اندازه که برای آمریکا ، ترکیه و دیگر حامیان جبهه تروریسم فاجعه بار است، برای دولت دمشق و جبهه مقاومت، اتفاق پر برکتی است.