kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۴۰۵
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷

ترامپ : خاورمیانه قبل از ورود ما به عراق امن تر بود

رئیس‌جمهور آمریکا طی سخنانی اعتراف کرد که منطقه غرب آسیا قبل از حمله نظامی این کشور به عراق، امن‌تر بوده است.

حمله نظامی آمریکا به افغانستان و عراق در سال‌های 2001 و 2003 از سوی دولت وقت آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم و ناامنی صورت گرفته است. حالا بعد از گذشت 18 سال و صرف هشت تریلیون دلار و کشته و زخمی شدن میلیون‌ها نفر در این منطقه،«دونالد ترامپ» اعتراف کرده است که غرب آسیا امنیت و ثبات کمتری در مقایسه با قبل دارد. ترامپ بامداد شنبه در سخنانی تاکید کرد که باید نظامیان آمریکایی از جنگ‌هایی که به پایان نمی‌رسند بازگردند، از ما خواسته شد تا در کنار کُردها به جنگ بپردازیم، اما گفتم که هرگز به نفع کسی به مقابله با طرف دیگر نمی‌پردازم». ترامپ گفت: «نظامیان زیادی را در عراق از دست داده‌ایم و در آنجا تریلیون‌ها دلار هزینه کرده‌ایم، ولی خاورمیانه پس از مداخله آمریکا در عراق به بهانه وجود سلاح‌های کشتار جمعی(در این کشور) امروز امنیت و ثبات کمتری دارد.
ترامپ دیروز در توئیت دیگری نیز نوشت: همان کسانی که ما را به باتلاق خاورمیانه کشاندند، هشت تریلیون دلار هزینه به ما تحمیل کردند و جان هزاران تن گرفته شد و اگر طرف دیگر را هم به شمار بیاوریم، این رقم به میلیون‌ها تن می‌رسد. آنها همچنان می‌خواهند که ما در آنجا بجنگیم. ما به کسانی که در این باره چیزی نمی‌دانند گوش نمی‌کنیم، آنها ثابت کردند که بی‌منطق هستند.
ترامپ که تصمیمش برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از شمال شرقی سوریه با انتقادات زیادی حتی در بین جمهوری‌خواهان مواجه شده، هفته گذشته نیز به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: بگذارید در مورد روابط آمریکا با دیگر کشورها این‌گونه بگویم که به نظر من، رفتن به خاورمیانه بزرگترین‌اشتباهی است که آمریکا در تاریخ خود مرتکب شده است. ما نزدیک به هشت تریلیون دلار آنجا هزینه کرده‌ایم. ما نظامیان با استعداد و ارتش قدرتمندی داریم، اما اکنون ما به عنوان یک پلیس عمل می‌کنیم. ما پلیس مناطق شده‌ایم و کاری را انجام می‌دهیم که کشورهای دیگر باید انجام دهند. ما کاری را انجام می‌دهیم که اروپا باید انجامش بدهد؛ روسیه باید انجامش بدهد؛ عراق باید انجامش بدهد؛ ایران باید انجامش بدهد؛ ترکیه و سوریه باید انجامش بدهند. ما نباید این کار را 7000 مایل دورتر از مرزهای خود انجام دهیم.