kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۴۰۴
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷
در بیانیه پایانی اتحادیه عرب صورت گرفت

دعوت از سوریه برای بازگشت به اتحادیه عرب

وزرای خارجه اتحادیه عرب با عقب‌نشینی آشکار از موضع خصمانه چند سال قبل خود نسبت به سوریه و اخراج دمشق از اتحادیه، خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شدند.

وزرای خارجه اتحادیه عرب در نشست پایانی خود، از سوریه خواستند به این اتحادیه برگردد و به عنوان یک کشور عضو، نقش خود را ایفا کند.
«محمد علی حکیم» وزیر خارجه عراق، اعلام کرد : شمار زیادی از کشور‌های عربی خواستار بازگشت سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب هستند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب، تاکید کرد اوضاع سوریه بسیار پیچیده شده است و نیاز به آرامش و تدبیر دارد. وی افزود: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب ، نیازمند اقدامات مطلوب از جانب مسئولان دمشق است.
در این بیانیه آمده است: تجاوز ترکیه به سوریه، تهدیدی مستقیم علیه امنیت این کشور عربی است. ما از ترکیه می‌خواهیم عملیات نظامی را در سوریه متوقف کند و ترکیه را مسئول بازگشت گروه‌های تروریستی می‌دانیم.
در این بیانیه همچنین آمده است: ما از شورای امنیت می‌خواهیم تا نقش خود را در متوقف ساختن تجاوز ترکیه به سوریه ایفا کند.
اتحادیه عرب که سال ۲۰۱۱ و در پی آغاز بحران سوریه، عضویت این کشوردر اتحادیه را لغو کرده بود.
روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم » نیز گزارش داد، در نشست روز شنبه وزیران خارجه اتحادیه عرب، عربستان پیشنهاد داد که عراق در مقام رئیس‌دوره‌ای اتحادیه عرب، پیش‌نویس بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را تهیه کند.