kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۴۰۳
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷

جلیقه‌زردها در چهل و هشتمین هفته پیاپی علیه سیاست‌های ماکرون به خیابان‌ها ریختند

هزاران شهروند فرانسوی برای چهل و هشتمین هفته متوالی به خیابان‌ها آمده و علیه سیاست‌های دولت امانوئل ماکرون تظاهرات کردند و خواستار استعفای وی شدند.

در آستانه یک سالگی جنبش جلیقه زردها همچنان شهرهای مختلف فرانسه روزهای شبنه شاهد حضور گسترده این جنبش اعتراضی در خیابان‌هاست. روزشنبه نیز در چهل و هشمتین هفته این اعتراضات جلیقه زردها به خیابان‌ها ریختند. مرکز اعتراضات این هفته، شهر تولوز بود. علاوه‌بر تولوز، شهرهای «متز»، «لیل»، «بوردو» و همچنین «پاریس» شاهد حضور معترضان در خیابان‌ها بود.
تجمع و تظاهرات مردمی در این شهرها به ویژه تولوز به درگیری بین معترضان و نیروهای پلیس انجامید که علاوه‌بر استفاده از گاز‌اشک آور برای متفرق کردن معترضان، نیروهای امنیتی ۱۷ نفر از تظاهرکنندگان را که به سمت آنان سنگ انداخته بودند، دستگیر کرد.دستگاه‌های دولتی همچنین از زخمی شدن تعدادی از معترضان و یک نیروی پلیس خبر داده‌اند.بر روی پلاکاردهایی که برخی معترضان حمل می‌کردند این شعار دیده می‌شد «هنگامی که بی‌عدالتی به قانون تبدیل شود، مقاومت یک وظیفه است».
شبکه تلویزیونی «فرانس اینفو» هم نوشت: درگیری‌ها در روز شنبه در جریان تظاهرات اعلام نشده جلیقه زردها در تولوز به اوج خود رسید. به گزارش ایرنا همچنین شبکه
«ب اف ام» فرانسه نوشت:  نیروهای پلیس در جریان تظاهرات در تولوز به طور گسترده از گاز‌اشک آور علیه معترضان استفاده کردند. چند صد نفر از معترضان به ویژه در شهرهای متز، پاریس، بوردو و لیل نرده‌های پیاده‌رو را شکستند.روز شنبه همچنین،دهها نفر از فعالان محیط زیست با تجمع در مقابل ساختمان دفتر مرکزی شرکت توتال در پاریس، با رنگ، دیوارهای این ساختمان را سیاه کردند.به گفته معترضان، هدف از این اقدام حمایت از مذاکرات سازمان ملل متحد در هفته آینده در ژنو به نفع پیمان نامه‌ای چندملیتی است که احترام به حقوق بشر و محیط زیست را الزام می‌کند.26 آبان سال جاری، جنبش جلیقه زردها در فرانسه به یک سالگی خود می‌رسد؛ جنبشی که ۱۱ ماه پیش با جمعیت حدود ۳۰۰ هزار نفر و در ابتدا در اعتراض به افزایش مالیات بر سوخت آغاز و به تدریج به جنبشی علیه سیاست‌های اقتصادی دولت منجر شد.ناآرامی‌های ۱۱ ماه گذشته در فرانسه تا کنون ۱۱ کشته برجای گذاشته و طبق آخرین آمارهای رسمی که «کریستف کاستانر»  وزیر کشور فرانسه اعلام کرده، حدود ۲۵۰۰ نفر از تظاهرکنندگان و ۱۷۱۷ نفر از بین نیروهای پلیس در جریان درگیری‌ها زخمی شده‌اند. آماری که معترضان از تعداد زخمی‌ها، معلول‌ها و بازداشتی اعلام می‌کنند خیلی بیشتر از این مقدار است.