kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۳۶۴
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۹

مراقبت از پارک‌ها را جدی بگیریم!(گزارش خبری)



سمیه دولتی
پارک‌ها از دیرباز محل تفریح و گردش اقشار مختلف مردم جهت رسیدن به آرامش روحی و روانی بوده است.
با توجه به اینکه افراد با شرایط و سنین متفاوت به پارک‌ها مراجعه می‌کنند، لذا ضرورت دارد تا به مباحث بهداشت و امنیت آنها بیشتر توجه شود.
 اگر چه خوشبختانه در سال‌های اخیر پارک‌ها علی‌الخصوص پارک‌های بزرگ در سطح کلان شهرها از لحاظ امکانات تفریحی و فضاهای ورزشی از سوی شهرداری‌ها کاملا تجهیز شده‌اند، اما گاهی مشاهده می‌شود در بعضی پارک‌ها، به‌جای اینکه محل آرامش و آسایش خانواده‌ها باشد، به دلیل سهل‌انگاری برخی مسئولان شهری، به پاتوقی برای برخی معتادان و متخلفان مبدل شده است، که متاسفانه شهروندان از این بابت نگران هستند.
از جمله پارک‌های بزرگ شهر تهران می‌توان به «‌پارک شهر» اشاره کرد که از پارک‌های قدیمی تهران است که بسیار مورد استقبال شهروندان و هم‌میهنان و میهمانان پایتخت و حتی گردشگران قرار گرفته است.
با توجه به اینکه جمعیت زیادی در ایام مختلف به این محل مراجعه می‌کنند، نیاز به نظارت با حساسیت بیشتری وجود دارد که خوشبختانه تا حدودی این اتفاق افتاده است اما انتقاداتی نیز در این خصوص مطرح می‌باشد. از آن جمله می‌توان به مشکلاتی که چند روز پیش گزارشگر روزنامه کیهان در مراجعه به پارک شهر با آن مواجه شده است را نام برد. اخیراً در محدوده دریاچه «پارک شهر» به دلیل عدم نورپردازی و نبود روشنایی لازم محیطی امن برای معتادان و فروشندگان مواد مخدر و حتی استعمال در این محل ایجاد شده است! حتی به گفته چند تن از جوانان و نوجوانانی که به صورت مداوم به این پارک مراجعه می‌کنند، گاه سرقت و زورگیری هم در این مکان و با سوءاستفاده از تاریکی موجود اتفاق افتاده است! اگرچه ماموران نیروی انتظامی به صورت منظم به گشت‌زنی می‌پردازند اما باز هم متاسفانه تخلف و ناامنی در این مکان به چشم می‌خورد. اما از طرف دیگر، کتابخانه مهم این پارک که با قدمت زیادی در قلب این منطقه پرتردد و شلوغ مرکز شهر واقع شده است، مدتی به علت تعمیرات تعطیل گردید، هم‌اکنون که مجدداً با حضور مسئولان مربوطه افتتاح گردیده به دلیل عدم تبلیغات و اطلاع‌رسانی مهجور مانده و کمتر کسی از بازگشایی آن اطلاع دارد و این امر به مدیریت ضعیف در این حوزه برمی‌گردد. ناگفته نماند به گفته یکی از مسئولان این پارک، با حضور ریاست جدید پارک شهر بسیاری از مشکلاتی که قبلا وجود داشته مرتفع گردیده و حتی برای رفاه شهروندان و ایجاد محیط‌های ورزشی فعالیت‌های چشمگیری صورت گرفته است. یک مسئول پارک که نخواست نامش عنوان شود به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «ما از حضور قابل توجه مردم استقبال می کنیم اما همان‌گونه که مردم از مسئولان پارک‌ها انتظار رسیدگی و نظارت دارند، متقابلا مسئولان هم انتظاراتی دارند از آن جمله استفاده مناسب از امکانات پارک و تلاش جهت نگهداری و جلوگیری از تخریب این امکانات است. بعضا مشاهده می‌شود مثلا افرادی با قرار دادن منقل کباب یا زغال قلیان روی چمن و یا ریختن زباله به صورت ناخواسته به تخریب این مکان می‌پردازند و با مسئولان همکاری لازم را ندارند.» وی خاطرنشان می‌کند: «‌اگر چنانچه هر کدام از ما وظایف و حقوق خود را بدانیم، قطعا هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.»