kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۳۲۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹

۲ میلیون نفر تاکنون عازم عتبات عالیات شدند

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: حدود ۲ میلیون زائر از ابتدای محرم تاکنون از چهار مرز زمینی چذابه، شلمچه، مهران و خسروی به عتبات عالیات مشرف شده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.

سرتیپ حسین ‌اشتری در جمع خبرنگاران در زاهدان اظهار داشت: حدود ۶۰۰ هزار نفر از زائران از سفر عتبات عالیات برگشته‌اند و امروز نیز ۳۰۰ هزار نفر به این آمار اضافه شده است.
وی بیان کرد: با همت رزمندگان اسلام و مرزبانان غیور وضعیت امنیت در مرزهای کشور مطلوب است و مشکل امنیتی خاصی نداریم.
 فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: مشکلاتی در بحث حمل‌ونقل برای جابه‌جایی مسافران در آن طرف مرزهای کشورمان به سمت مرز عراق وجود دارد که مسئولان عراقی و ایرانی درصدد حل این مشکل هستند تا حرکت زائران متوقف نشود.
وی با بیان اینکه هفته آینده پیک تردد زائران به عتبات عالیات است، تصریح کرد: ترافیک سنگینی در جاده‌های منتهی به مرز به ویژه در مرز مهران به علت تردد زیاد زائران وجود دارد که این وضعیت باعث توقف یک تا ۲ ساعتی و بعضا سه ساعتی زائران در بعضی از مسیرها به علت هدایت اتوبوس‌ها و خودروهای شخصی توسط عوامل انتظامی برای جلوگیری از گره ترافیکی در سطح شهرها و موکب‌های بین راهی شده است.
وی ادامه داد: باید زائران عزیز سفر خود را به ویژه در مسیر بازگشت مدیریت کنند و با مأموران انتظامی مسیر سفر به عتبات عالیات همراهی و همکاری لازم را داشته باشند تا مشکلی پیش نیاید.
 فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی درخصوص وضعیت امنیتی مرزهای کشور گفت: با همت رزمندگان اسلام، مرزبانان عزیز و نیروهای مسلح وضعیت امنیت مرزها خوب و مطلوب است و اگر تحرکی است در آن سوی مرز و در جوار مرز خنثی می‌شود.
وی درخصوص نحوه ارائه خدمات گذرنامه به زائران اظهار داشت: با توجه به زمان‌بر بودن فرآیند چاپ گذرنامه و تحویل آن درب منزل زائران در ایام اربعین صدور گذرنامه موقت برای زائران حسینی  در دستور کار قرار گرفته تا مشکل و خللی در تردد زائران عتبات عالیات پیش نیاید. اشتری افزود: 53 درصد زائران تاکنون از مرز مهران تردد داشته‌اند. وی از رشد 78 درصدی صدور گذرنامه برای زائران اربعین امسال نسبت به سال گذشته خبر داد.
بیش از سه میلیون زائر
در سامانه سماح ثبت‌نام کردند
مدیرکل حج و زیارت خوزستان گفت: بیش از  سه میلیون زائر برای سفر به عتبات عراق در سامانه سماح ثبت‌نام کردند.
ناصر حویزاوی اظهار داشت: متاسفانه تعدادی از هموطنان ما در کشور عراق در سوانح رانندگی آسیب دیده و یا جان خود را از دست دادند که سازمان حج و زیارت با همکاری بیمه ایران خدمات بیمه‌ای را به این افراد ارائه خواهد داد.
وی افزود: برخی افراد به دلایلی موفق به ثبت‌نام در سامانه سماح نشده‌اند اما در این زمینه نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده و زائران می‌توانند تا پایان ماه صفر از طریق گوشی همراه و یا با مراجعه به دفاتر حج و زیارت مستقر در پایانه‌های چذابه و شلمچه نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.
موج بازگشت زائران به کشور از مرز مهران
استاندار ایلام گفت: در کنار حجم زیاد خروج زائران از مرز مهران، موج بازگشت زائران اربعین به داخل خاک کشور نیز از طریق این مرز در حال شکل گیری است.
قاسم سلیمانی دشتکی اظهار داشت: به طور قطع آمار بازگشت زائران در روزهای آینده سیر صعودی خواهد داشت و تراکم زائران در مرحله بازگشت به مراتب سنگین‌تر از مرحله خروج آنها از مرز خواهد بود.
وی تاکید کرد: تعداد زیادی از زائران که از دیگر مرزها به کشور عراق سفر کرده‌اند در مرحله بازگشت، مرز مهران را برای ورود به کشور با توجه به نزدیکی مسیر انتخاب می‌کنند بنابراین همه دستگاه‌ها و مسئولان دست‌اندرکار اربعین باید برای عملیات سنگین موج برگشت زائران در آمادگی کامل باشند.
سلیمانی دشتکی یادآور شد: روند خروج زائران از مرز مهران به سمت عراق نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار برابر شده است.
برقراری امنیت در مرزهای شلمچه و چذابه
فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان گفت: امنیت برای زائران اربعین حسینی در مرزهای شلمچه و چذابه برقرار است.
سرتیپ حسن شاهوارپور با بیان اینکه هیچ‌گونه مشکل امنیتی در مسیر تردد زائران در داخل کشور و خاک عراق وجود ندارد اظهار داشت: در مسیر تردد زائران از خوزستان تا نجف و کربلا همچنین سامرا و بغداد امنیت خوبی حاکم است و هیچ مشکل امنیتی وجود ندارد.
فرمانده سپاه ولیعصر(عج) با بیان اینکه مسیر نجف به کربلا اصلی‌ترین مسیر پیاده‌روی اربعین است به زائران توصیه کرد تا برای رفتن به کربلا این مسیر را انتخاب کنند.
شاهوارپور گفت: در شلمچه عراق به دلیل  ازدحام جمعیت، ترابری اتوبوسی و خودروهای سبک برای جابه‌جایی زائران جوابگو نیست و با  ازدحام جمعیت مواجه است.
فرمانده سپاه خوزستان همچنین از تامین تعدادی اتوبوس و کامیون برای جابه‌جایی زائران در خاک عراق خبر داد.
افزایش چند برابری کرایه‌ خودرو در عراق
افزایش چند برابری نرخ کرایه خودروهای سواری و اتوبوس در خاک عراق زائران کربلا را برای سفر از شلمچه عراق به نجف ‌اشرف و کربلا با مشکل مواجه کرده است.
برخی از زائران اربعین که از مرز شلمچه به عراق سفر کردند به دلیل افزایش چند برابری کرایه اتوبوس و سواری ناچار به بازگشت شدند.
این زائران اظهار داشتند: رانندگان اتوبوس‌های عراقی بابت انتقال هر زائر از شلمچه عراق تا نجف بین ۳،۵ تا پنج میلیون ریال طلب می‌کنند. 
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان با تائید افزایش نامتعارف نرخ کرایه خودروها در خاک عراق گفت: با اعزام ۵۵ دستگاه اتوبوس به شلمچه عراق تلاش شده تا کرایه حمل‌ونقل زائران از این گذرگاه مرزی تا نجف ‌اشرف کاهش یافته و متعادل شود.
غلام‌عباس بهرامی‌نیا اظهار داشت: نرخ کرایه هر مسافر از شلمچه عراق تا نجف ‌اشرف 1/5 تا ۲ میلیون ریال است که با توجه به تقاضای زیاد در کشور عراق و کمبود وسیله نقلیه همچنین ترافیک در مسیر شلمچه عراق، کرایه‌ها افزایش چشمگیری داشته است و تا پنج میلیون ریال نیز بعضا از هر زائر اخذ می‌شود.
وی گفت: افزایش نامتعارف کرایه‌ها در خاک عراق از طریق کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره در حال پیگیری است و از طرف عراقی خواسته شده تا بر کرایه‌ها  نظارت  داشته باشد.
بهرامی‌نیا اظهار داشت: با اعزام ده‌ها دستگاه اتوبوس از ایران به خاک عراق تلاش می‌شود نرخ کرایه در مسیر شلمچه عراق به نجف ‌اشرف و کربلای معلا متعادل شده و کاهش یابد.
وی از تامین چهار هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس در گذرگاه‌های مرزی شلمچه و چذابه همچنین اندیمشک به عنوان شهرستان معین حمل‌ونقل مرز مهران خبر داد.
 کمبود آب آشامیدنی در عراق
سرکنسول ایران در عراق با اعلام کمبود آب آشامیدنی بسته‌بندی در خاک عراق گفت: از استان‌های معین خوزستان انتظار می‌رود آب آشامیدنی زائران اربعین حسینی در عراق را تامین کنند.
احمد سیاهپوش افزود: در حال حاضر به آب آشامیدنی و خودرو برای انتقال زائران از بخش عراقی شلمچه تا نجف نیاز مبرم احساس می‌شود.
سرکنسول ایران در بصره با تاکید بر نیاز ضروری زائران به آب آشامیدنی در خاک عراق اظهار داشت: برای حل مشکل زائران در تلاش هستیم لذا از استان‌های معین خوزستان انتظار داریم برای تامین آب آشامیدنی و اتوبوس وارد عمل شوند و خوزستان را یاری کنند. ضمن اینکه خودروهای پیش‌بینی شده برای انتقال زائران از بخش عراقی شلمچه تا نجف جوابگوی سیل جمعیت زائران نیستند.
وی افزود: حدود ۸۰ دستگاه اتوبوس و کامیون برای انتقال زائران از بصره تقاضا شده که از سوی شرکت نفت، ترابری و سایر عوامل در حال تامین و اعزام به مرز هستند. خودروهایی که زائران را در خاک عراق جابه‌جا می‌کنند به دلیل ازدحام جمعیت امکان نزدیک شدن به مرز را ندارند و فعالیت آنها به سختی انجام می‌شود،
سیاهپوش گفت: کمک‌های انجام شده جوابگوی نیاز زائران در خاک عراق نبوده و با توجه به فراوانی جمعیت زائرانی که هر لحظه هم بر تعدادشان افزوده می‌شود باید تلاش کرد تا این مشکلات به حداقل برسد.
تردد زائران اربعین از مرز مهران شدت گرفت
معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان ایلام گفت: تردد زائران اربعین از مرز مهران شدت گرفته است.
محمد حسنی اظهار کرد: هر لحظه که به کنگره بزرگ اربعین حسینی نزدیک‌تر می‌شویم بر تعداد زائران در مرز مهران افزوده می‌شود.
حسنی، پرترددترین محورهای استان ایلام را در این مدت (ابتدای ماه محرم تاکنون) محور ایلام - صالح آباد - مهران عنوان کرد.
معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام یادآور شد: بازگشت زائران اربعین به شهرهای خود از مرز مهران در اربعین امسال دو مرحله‌ای است.
حسنی تاکید کرد: بر این اساس، از ۲۴ تا ۲۹ مهرماه جاری زائرانی که از پایانه برکت در مرز مهران تصمیم به بازگشت به کشور دارند به صورت مستقیم به محل سکونت خود باز نمی‌گردند.
معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان ایلام گفت: پایانه معین همدان، زائران را به مقصد شهرهای قم، ساری، مشهد، گرگان و بجنورد و پایانه اندیمشک نیز زائران را به شهرهای اراک، یزد، شهرکرد، اصفهان و خرم‌آباد منتقل می‌کند.
زائران گمشده در عراق به کشور باز می‎گردند
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر ایلام گفت: زائران ایرانی گمشده در عراق از طریق نیروهای این جمعیت به کشور بازگردانده می‌شوند.
حسین عارفی اظهار داشت: این طرح با عنوان بازپیوند خانواده از روز جمعه آغاز شده است.
وی همچنین از استقرار بالگرد امدادی این جمعیت در مرز مهران خبر داد و گفت: این بالگرد با هدف تسریع در روند خدمات‌رسانی به حادثه‌دیدگان احتمالی اربعین حسینی دایر و تا پایان ایام اربعین فعالیت خواهد داشت.
وی اظهار کرد: این جمعیت امسال با برپایی ۲۸ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای در مسیرهای منتهی به مرز مهران به صورت شبانه‌روزی در حال خدمات‌رسانی به زائران حسینی است.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر ایلام اضافه کرد: طرح امداد و نجات اربعین تا اوایل آبان ماه توسط جمعیت هلال احمر ایلام ادامه خواهد داشت.
توزیع روزانه پنج میلیون لیتر آب در مرز مهران
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام گفت: در ایام اربعین روزانه پنج میلیون لیتر آب بهداشتی با‌ تانکر بین زائران در پایانه مرزی مهران توزیع می‌شود.
افشین مظاهری افزود: اربعین امسال ۴۰‌ تانکر سیار و یک خط تولید آب بسته‌بندی شده در مرز مهران نصب و آماده خدمات‌رسانی به زائران است.
وی تاکید کرد: خط موجود انتقال آب به مرز بین‌المللی مهران پاسخگوی این حجم جمعیت نیست و با ارائه خدمات و اقدامات انجام شده در پایانه مرزی مشکل کمبود آب حل شده است و با  استقرار گروه آزمایشگاه سیار در مرز مهران وضعیت کیفی آب ‌آشامیدنی توزیع شده بررسی می‌شود.
ورود50 هزار زائر پاکستانی به کشور
معاون فرهنگی - اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ۵۰ هزار زائر پاکستانی از ابتدای محرم تا کنون از طریق مرز میرجاوه سیستان و بلوچستان وارد کشور شدند.
سرتیپ حسین نجات اظهار داشت: با تمام توان در خدمت زائران حسینی کشور پاکستان هستیم.
وی ارائه خدمات رفاهی، بهداشتی و امدادی به زائران پاکستانی در مرز میرجاوه را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: اگر باز هم نیاز به خدمات بیشتری به زائران پاکستان باشد ناحیه سپاه میرجاوه با تمام توان خود خدمات‌رسانی خواهد کرد.
اعزام 670 دستگاه اتوبوس به عراق
دبیر ستاد مرکزی اربعین گفت: 670 دستگاه اتوبوس در مرزهای چهارگانه به سمت عراق اعزام شده است تا به سیستم حمل‌ونقل زائران کمک کنند ضمن اینکه این آمادگی موجود است تا در صورت موافقت طرف عراقی، اتوبوس‌های بیشتری را به آن سوی مرزها گسیل کنیم.
احمد محمدی‌فر اظهار کرد: تمام مرزها به استثناء مرز خسروی به صورت شبانه‌روز فعال و رفت‌وآمدها در حال انجام است. وی افزود: جابه‌جایی زائران تا مرز به صورت رایگان و در آن سوی مرز نیز نرخ‌ها کنترل شده است و هیچ‌گونه اجحافی اعمال نخواهد شد.
وی افزود: در صورتی که افراد هنوز عازم نشده‌اند از همراه بردن افرادی که ناتوان هستند خودداری کنند.
رشد ۱۱۰ درصدی مددجویان شرکت‌کننده
 در پیاده‌روی اربعین
معاون فرهنگی کمیته امداد با بیان اینکه سال گذشته ۳۰ هزار نفر از مددجویان در پیاده‌روی اربعین حسینی (ع) شرکت کردند،گفت: امسال تاکنون ۷۰ هزار نفر برای شرکت در مراسم اربعین ثبت نام کرده‌اند که رشد ۱۱۰ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.
به گزارش فارس، حجت‌الاسلام علی جعفری افزود: کد دستوری #۸۸۸۸*۸۸۷۷* و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۹۰۰۰۰۹۸۸۸ برای جذب کمک‌های مردم نیکوکار و اعزام مددجویان به پیاده‌روی اربعین در نظر گرفته شده است.
تشکیل کمیته ویژه در مجلس
 برای پیگیری قیمت بلیت هواپیما در اربعین
عضو کمیسیون عمران مجلس از تشکیل کمیته ویژه‌ای در این کمیسیون برای پیگیری و نظارت بر قیمت بلیت هواپیما در ایام اربعین خبر داد. نظر افضلی به تسنیم گفت: گزارشی‌هایی از سوی مردم و برخی نهادها درباره افزایش بی‌سابقه قیمت بلیت هواپیما به کمیسیون عمران ارسال شده که آنها را بررسی می‌کنیم.
وی با انتقاد از نبود نظارت از سوی دولت و وزارت راه و شهرسازی بر شرکت‌های هواپیمایی برای تعیین نرخ بلیت هواپیما در ایام خاص، به‌ویژه اربعین، اظهار داشت: نبود نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی موجب شده تا این شرکت‌ها خودسرانه اقدام به افزایش قیمت بلیت هواپیما در ایام اربعین داشته باشند که باید با آنها برخورد شود.
دستور توزیع فوری ۳ میلیون بطری آب معدنی
 برای زائران اربعین
رئیس‌بنیاد مستضعفان از توزیع فوری ۳ میلیون بطری آب برای رفع کمبود میان زائران اربعین حسینی خبر داد.
به گزارش تسنیم، سید پرویز فتاح در توئیتی نوشت: «بنیاد مستضعفان خدمتگزار زائران اربعین است. 15 میلیون -بطری- آب،‌ آبمیوه و شیر از تولیدات گروه بنیاد مهیا و در حال ارسال است. با توجه به خیل زائران با هماهنگی ستاد اربعین و استانداران مرزی دستور توزیع فوری 3 میلیون -بطری- آب برای رفع کمبود را دادم. تا پایان بازگشت زائران خدمتگزارشان خواهیم بود.»