kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۳۱۹
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸

دیوان عدالت اجرای قانون سینمایی ضد‌خانواده را متوقف کرد

آئین‌نامه درجه‌بندی سنی فیلم‌ها به دلیل آنکه بهانه‌ای برای تولید آثاری در ضدیت با فرهنگ و اخلاق عمومی کشورمان، به دستور دیوان عدالت اداری، ابطال شد.


 
  بخش ادب و هنر-

پس از آغاز اجرای آئین‌نامه الزام آثار سینمایی به درجه‌بندی سنی، روزنامه کیهان به نقد تأثیر معکوس این روند پرداخت. چرا که این آیین‌نامه باید به اعتلای فرهنگی و اخلاقی جامعه کمک می‌کرد و به خانواده‌ها هشدار می‌داد که برخی از فیلم‌ها مناسب دیدن فرزندان آن‌ها نیست. اما در عمل آنچه اجرا شد، صدور مجوز برای تعداد زیادی فیلم با مضامینی مشمئز‌کننده و ضداخلاقی بود. طوری که اکثریت فیلم‌های تازه به اکران رسیده، فاقد تناسب برای خانواده‌ها هستند. کیهان در گفت‌وگو با برخی از صاحب‌نظران به این نتیجه رسید که اولا؛ سازمان سینمایی برای افزایش امنیت اخلاقی برای خانواده‌ها در سینما باید شوراهای نظارتی را تقویت نماید و محتوای آثار تقویت شود و ثانیا؛ این آئین‌نامه نباید محملی برای تولید و نمایش آثار سخیف و ضداخلاقی باشد و ثالثا؛ برای اجرای درجه‌بندی سنی فیلم‌ها، آن هم در مواردی اضطراری (چون اساسا فیلم نامناسب برای خانواده‌ها نباید در سینمای ایران تولید شود) باید فرهنگسازی صورت گیرد تا خانواده‌ها مانع تماشای این نوع فیلم‌ها توسط فرزندانشان شوند.
نتیجه این جریان خبری باعث شد تا دیوان عدالت اداری، به مسئله ورود پیدا کند. متعاقب آن نیز یک کارشناس رسانه در برنامه‌ای زنده در تلویزیون اعلام کرد که دیوان عدالت اداری، دستورالعمل رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی را متوقف کرد.
سعید الهی، کارشناس فرهنگ و رسانه در برنامه «هفت» گفت: از آنجا که این دستورالعمل با وجود مفید بودن برای برخی آثار سینمایی، متاسفانه به دلیل تضاد با قوانین فرهنگی کشور، مجوز تولید آثاری با موضوعات اباحه‌گری، روابط ناسالم اخلاقی و ترویج خشونت تلقی می‌شود، دیوان عدالت اداری به همین دلیل در تاریخ شانزدهم مهرماه امسال، حکم به توقف موقت اجرای آن داده است.
وی توضیح داد: با ابلاغ این حکم قضایی و دلایل و مدارک پیوست، سازمان سینمایی تا تصحیح محتوای آثار سینمایی که به نظرم اراده چندانی برای کنترل ساخت آنها وجود ندارد و نیز رفع موانع قانونی در بخش تعزیرات و مجازات‌های در نظر گرفته شده، حق صدور و اجرای چنین شیوه‌نامه‌ای را ندارد.
الهی در تحلیل این خبر گفت: ورود قوه قضاییه و دادستانی کل کشور به این گونه موارد تنها ناشی از بی‌تفاوتی و انفعال مدیران سازمان سینمایی به دیدگاه منتقدانی است که دغدغه مدیریت فرهنگی و حوزه راهبردی دارند و به دلایل مختلف کمتر به آنها در عرصه مشاوره و همفکری توجه می‌شود.
وی گفت: دقت مدیران جدید قوه قضاییه و دادستانی در بهره‌گیری از نقدهای موثر در رسانه‌های جمعی که قطعا نوعی خرد جمعی به حساب می‌آید نشان از نگاه سالم و سازنده این بخش از حاکمیت در بخش فرهنگی کشور است که امیدواریم دوستان سازمان سینمایی در فضایی تعاملی این موضوع را درک کنند.
سعید مستغاثی، رئیس ‌اسبق انجمن منتقدان هم در برنامه «هفت» جمعه‌شب گذشته شبکه سه سیما در واکنش به درجه‌بندی سنی فیلم‌ها گفت: وضعیت سینمای ما امروز به جایی رسیده که گویی فراموش کرده‌ایم که سینمای انقلاب چه بود و چرا با سینمای قبل از انقلاب مخالفت می‌شد. ما این فرموده امام که هنر دمیدن روح تعهد در انسان‌ها می‌دانستند را از یاد برده‌ایم. فراموش نکنیم که سینمای ایران به خاطر پاک بودن از روابط غیراخلاقی و خشونت در سطح جهان به عنوان یک سینمای انسانی پرآوازه شد. اگر به همان مقصد سینمای انقلاب و حضرت امام برگردیم، اصلا نیازی به درجه‌بندی سنی فیلم‌ها نخواهیم داشت.
وی افزود: این قانون، تقلیدی است و امتحان خود را پس داده و نتیجه‌اش رسوایی‌های اخلاقی و خشونت در غرب است. اگر هم بناست فیلم‌ها در سینمای ایران کلاسه‌بندی شود باید از فرهنگ خودمان استفاده کنیم و از تقلید از فضاهای مبتذل دوری کنیم. مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی دستور توقف دستورالعمل سازمان سینمایی برای رده‌بندی سنی فیلم‌های در حال اکران، توسط دیوان عدالت اداری را تایید کرد.
مسعود نجفی در گفت‌وگو با مهر درباره موضوع طرح شده از سوی کارشناس برنامه تلویزیونی «هفت» مبنی ‌بر توقف طرح رده‌بندی سنی فیلم‌ها در سینماها گفت: دادستانی کل کشور درخواست ابطال دستورالعمل رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی را به دیوان عدالت اداری داده است و دیوان هم دستور توقف اجرای آن را صادر کرده است.
مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی گفت: این همان دستورالعملی است که در ۱۰ اردیبهشت‌ماه امسال ابلاغ شده بود اما در شهریورماه سال جاری پیش‌نویس جدیدی منتشر شد که هنوز نهایی و ابلاغ نشده و در حال حاضر مبنای عمل سازمان سینمایی است.