kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۳۰۳
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
یک سردفتر خبر داد

درآمد 500 میلیون تومانی برخی دفاتر اسناد رسمی در یک ماه!

یک سردفتر اسناد رسمی گفت: برخی دفاتر اسناد رسمی تا ۵۰۰ میلیون در ماه درآمد دارند.

علی‌اصغر جوادی؛ سردفتر 1060 اسناد رسمی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، یکی از اعتراض‌ها به مدیریت کانون سردفتران را شکاف درآمدی دفاتر اسناد رسمی عنوان کرد و افزود: برخی دفاتر تا 500 میلیون تومان در ماه نیز درآمد دارند اما دفاتری هم هستند که دو تا سه میلیون تومان درآمد دارند ولی میانگین درآمد دفاتر اسناد رسمی، 24 میلیون و 200 هزار تومان است.
وی با اشاره به فرار مدیران کانون سردفتران از تعیین سقف درآمد برای دفاتر اسناد رسمی گفت: آیا دفترخانه‌ای که ماهانه 300 الی 400 میلیون تومان درآمد دارد در چارچوب یک رقابت سالم این درآمد را کسب می‌کند. معتقدیم باید براساس متوسط درآمد، یک سقفی برای تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی تعیین شود.
سردفتر 1060 اسناد رسمی شهر تهران از دیگر مسائل و مشکلات کانون سردفتران را بحث تبعیض‌آمیز تصدی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اعلام کرد و ادامه داد: برخی اعضای هیئت‌مدیره و سردفتران، دفاتر خدمات قضایی را برای خودشان بلوکه کرده‌اند و در تهران، حدود 40 سردفتر داریم که علاوه‌بر سردفتری دفاتر اسناد رسمی، تصدی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را بر عهده‌دارند. درحالیکه تصدی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در کنار دفاتر اسناد رسمی، مصداق دو شغله بودن است.
جوادی افزود: شخصیت دفتر اسناد رسمی این است که در جهت بهداشت قضایی و کاهش پرونده‌ها فعالیت کند. یک سردفتر چطور می‌تواند در کنار این مسئولیت، تسهیل‌کننده تشکیل پرونده قضایی باشد.
وی با اشاره به دفترخانه مستقر در مرکز تعویض پلاک مدعی شد: این دفترخانه در کمتر از 10 سال گذشته، 170 هزار سند تنظیم کرده است در حالی که ماده 29 قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی مقرر کرده سازمان ثبت اسناد، پلیس راهنمایی و رانندگی و دفاتر اسناد رسمی،آیین‌نامه‌ای را تنظیم کنند تا دفاتر اسناد رسمی به صورت دوره‌ای در مراکز تعویض پلاک حضور یابند.
سردفتر 1060 اسناد رسمی شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر در حاشیه مراکز تعویض پلاک جاهایی شبیه قهوه‌خانه که اصلا در شأن دفاتر اسناد نیست را 20 تا 30 میلیون اجاره می‌‌کنند. بسیاری از اماکنی که در آن حواشی به عنوان دفترخانه فعالیت می‌کنند، طبق ماده 3 قانون نباید توسط اداره ثبت اسناد از لحاظ متراژ و مسائل دیگر تایید شوند.
جوادی، پنهان کاری در منابع مالی و نحوه هزینه‌کرد وجوه را از دیگر ایرادات و انتقادات به مدیریت کانون سردفتران دانست و افزود: به رغم اینکه طی چندین سال گذشته بارها به صورت کتبی و شفاهی  در جلسات عمومی و خصوصی تقاضا کردم مصوبات هیئت‌مدیره کانون برای همکاران منتشر شود اما وقعی ننهاده و اعتنایی نکردند تا جایی که مجبور به شکایت در این ارتباط شدم.
وی ادامه داد: به طور کلی در کانون سردفتران و دفتریاران، منابع مالی و نحوه هزینه‌کرد آن پنهان است و در طول سالیان متمادی اصلاً نمی‌دانیم چه اتفاقات مالی در این مجموعه می‌افتد و اطلاعی نداریم.