kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۳۰۱
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
وزیر راه و شهر‌سازی:

قیمت مسکن طی ماه‌های آینده کاهش می‌یابد

وزیر راه و شهر‌سازی با بیان اینکه رشد حباب‌گونه قیمت‌ها در دو سال اخیر غیرعادی بوده است، اعلام کرد: قیمت خانه سیر نزولی دارد و قیمت مسکن طی ماه‌های آینده کاهش خواهد یافت.

محمد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به روند کاهش قیمت مسکن در چند ماه اخیر، گفت: وزارت راه و شهر‌سازی هیچ دخل و تصرفی در قیمت‌گذاری بازار مسکن نداشته، اما مشخص بود که رشد حباب‌گونه قیمت‌ها در دو سال اخیر غیرعادی و غیرواقعی بوده است.
وی ادامه داد: من در انتهای سال گذشته و ابتدای سال جاری اعلام کردم که مردم برای کاهش تلاطمات بازار مسکن، خانه نخرند، زیرا قیمت‌ها به‌صورت غیرواقعی بالا رفته است.
وزیر راه و شهر‌سازی افزود: روند چند ماه گذشته بازار مسکن نشان می‌دهد که قیمت خانه سیر نزولی دارد و قیمت مسکن طی ماه‌های آینده کاهش خواهد یافت، حال برای وزارت راه و شهر‌سازی، توانمند‌سازی خانوارها برای خرید مسکن و ایجاد قابلیت جهت خانه‌دار شدن جامعه هدف، دارای اهمیت است.
اسلامی تصریح کرد: در شرایط کنونی وزارت راه و شهر‌سازی برای تولید مسکن دو هدف اساسی دارد که اجرای طرح ملی مسکن و تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر جزء این اهداف محسوب می‌شود.
وزیر راه و شهر‌سازی خاطرنشان کرد: خوشبختانه دو هدف اصلی وزارت راه و شهر‌سازی در حال اجرایی و عملیاتی شدن است و امیدواریم در آینده نزدیک تحقق این اهداف، تأثیر مثبتی در بازار مسکن بگذارد.
پیشنهاد تولید مسکن به قصد اجاره
یک کارشناس مسکن در پاسخ به این سؤال که دولت برای حل مشکل مستاجران و ساماندهی بازار رهن و اجاره چه اقدامی باید انجام دهد گفت: دادن وعده‌ در فصل نقل و انتقالات، مشکل مستاجران را حل نمی‌کند پس دادن وعده و راهکار کوتاه مدت نمی‌تواند مشکلی از مشکلات مستاجران و ساماندهی بازار رهن و اجاره بکاهد.
مهدی روانشادنیا در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس تاکید کرد: حل مشکل مستاجران و تعادل و ساماندهی بازار رهن و اجاره نیازمند یک برنامه بلندمدت است پس دولت می‌تواند و باید در یک افق پنج ساله یک نظام اجاره داری حرفه‌ای و یک نظام تولید مسکن به قصد اجاره‌داری را راه‌اندازی کند چرا که این اقدام بهتر از دادن وعده‌های منوط به فصل نقل و انتقالات و تابستان است.
وی با اشاره به اینکه البته مداخله در بازارها جواب نمی‌دهد اظهار داشت: مسکن که یک کالای ناهمگن است و تعیین سقف قیمتی و هرگونه مداخله‌ای در آن کارساز نخواهد بود اما اگر دولت یک برنامه مدون و بلندمدت برای بازار اجاره بیاندیشد قطعا در فصل نقل و انتقالات شاهد رشد بیش از حد نرخ اجاره بها به دلیل کمبود عرضه و افزایش تقاضا نخواهیم بود.
این کارشناس مسکن افزود: کار اصولی برای کمک به مستاجران این است که باید به سمت تولید مسکن به قصد اجاره حرکت کنیم چرا که تعداد قابل توجهی از مردم در کشور در حال حاضر مستاجر هستند.