kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۲۷۵
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶

در چهارمین روز تجاوز ترکیه به سوریه شمار آوارگان از 100 هزار تن گذشت

تجاوز نیروهای ارتش ترکیه به خاک سوریه در حالی وارد روز چهارم شده است که بر اساس آمارها، شمار قربانیان این حمله ، همچنان سیر صعودی دارد و تعداد آوارگان هم از 100 هزار نفر گذشت.

دیروز عملیات نظامیان ترکیه در شمال سوریه وارد چهارمین روز خود شد و این در حالی است که شمار تلفات ساکنان استان‌های شمالی سوریه بر اساس آمارهای رسمی، همچنان در حال افزایش است. وزارت دفاع ترکیه شمار شبه نظامیان کردی که تا کنون در این حملات کشته شده‌اند، را ۴15 نفر اعلام کرد. اما، هیچ آماری درمورد شمار غیر نظامیان کشته شده منتشر نشده است.
خبرگزاری فارس به نقل از سازمان ملل گزارش داد، حدود ۱۰۰ هزار نفر در شمال سوریه طی عملیات ترکیه آواره شده‌اند. بر اساس بیانیه سازمان ملل، شمار افرادی که در حال اسکان در پناه‌گاه‌ها و مدارس هستند، هر لحظه افزایش می‌یابد.
کاخ سفید هفته گذشته بعد از گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور آمریکا و ترکیه، اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از مناطق نزدیک به نوار مرزی سوریه و ترکیه عقب‌نشینی می‌کنند. این اقدام در واقع، چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای انجام عملیات علیه شبه ‌نظامیان کرد بوده است.
رئیس‌جمهور ترکیه هم چهارشنبه (۱۷مهر) از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داده بود. وی اسم این عملیات را «چشمه صلح» عنوان کرد و مدعی شد که مأموریت نیروهای مسلح ترکیه، «ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی» است. وی قبلا نیز گفته بود، ترکیه قصد دارد در مناطق مرزی داخل خاک سوریه، یک منطقه امن ایجاد کند و حدود سه میلیون و 300 هزار آواره سوری را اسکان دهد.
در بیانیه کاخ سفید عنوان شده بود که ترکیه پذیرفته، چند هزار زندانی داعشی را کردها، تحویل بگیرند. اغلب این افراد اتباع اروپا هستند ، ولی سران کشورهای اروپایی تاکنون از پذیرش و محاکمه آنها خودداری کرده‌اند. ترامپ قبلا تهدید کرده بود که ممکن است این اسرا را آزاد کند.
حمله به نظامیان تروریست آمریکایی
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) دیروز اعلام کرد، نیروهای آمریکایی در اطراف «عین العرب »(کوبانی) در شمال سوریه از سمت مواضع ارتش ترکیه هدف حملات توپخانه‌ای قرار گرفتند، ولی نظامیان آمریکایی آسیب ندیده‌اند.
به گزارش ایسنا، براساس بیانیه پنتاگون، منطقه‌ای که نظامیان ترکیه می‌دانستند نیروهای آمریکایی در آنجا حضور دارند،‌ هدف قرار گرفته است. طبق این بیانیه،‌ نیروهای آمریکایی بعد از عملیات ترکیه، از عین العرب عقب‌نشینی نکرده‌اند. پنتاگون از ترکیه خواست، از هر اقدامی که ممکن است منجر به «اقدام دفاعی فوری» آمریکایی‌ها شود، اجتناب کند.
این در حالی است که وزارت دفاع ترکیه، امکان حمله به مواضع نیروهای آمریکایی را بعید دانست.