kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۲۷۱
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۵

چهارمین وزیر امنیت داخلی آمریکا هم برکنار شد

«کوین مک آلینان»، وزیر امنیت داخلی آمریکا 6‌ماه پس از آغاز فعالیت خود در این وزارتخانه از سوی ترامپ برکنار شد.

بامداد شنبه به وقت ایران دونالد ترامپ با انتشار توئیتی از استعفا-بخوانید برکناری- وزیر امنیت داخلی آمریکا خبر داد. بدین ترتیب شمار اخراجی‌های ترامپ از مرز 48 نفر نیز گذشت. «کرت ولکر» مدیر موسسه مک‌کین و نماینده ویژه آمریکا در امور اوکراین دو هفته پیش بود که استعفای خود را اعلام کرد.«آندرا تامسون»، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی و امنیت بین‌المللی نیز اعلام کرده که قصد دارد از سمتش استعفا کند و «مایک پومپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز این خبر را تایید کرده است. منابع آگاه نیز به یک رسانه آمریکایی گفته‌اند «ریک پری»، وزیر انرژی این کشور تا پایان ماه آینده میلادی از این سمت استعفا خواهد کرد.
ترامپ در صفحه توئیتر خود درباره استعفای وزیر امنیت داخلی‌اش نوشت: «کوین اکنون پس از سالها خدمت در دولت می‌خواهد وقت بیشتری را با خانواده‌اش سپری کند و قصد رفتن به بخش خصوصی را دارد. هفته آینده سرپرست موقت جدید وزارت امنیت داخلی را معرفی خواهم کرد.». مک آلینان ۴۸ ساله چهارمین فردی است که مسئولیت وزارت امنیت داخلی را در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ به عهده داشته است. پیش از وی «کریستین نیلسن»، «جان اف کلی» و «الین دوک» عهده‌دار این مسئولیت بودند.
هرج و مرج در وزارتخانه
 مک الینان مسئولیت اجرای سیاست‌های ترامپ در زمینه محدود کردن ورود مهاجران از مرز با مکزیک را به عهده داشت ولی به گفته کارشناسان روابط او و ترامپ پرتنش بود.«بنی تامپسون» رئیس‌کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا در این باره گفته: «کناره‌گیری مک آلینان از این سمت نشانگر ادامه مشکلات و چالش‌ها در وزارت امنیت داخلی است، وزارتخانه‌ای که مسئول امنیت مرزها، مقابله با تروریسم، امنیت سایبری است. این اقدام تنها موجب هرج و مرج بیشتر در این وزارتخانه خواهد شد».
پاسخ بایدن به ترامپ
جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا در هشت سال ریاست جمهوری «باراک اوباما» اما به حملات رکیک رئیس‌جمهور کنونی به خود و خانواده‌اش پاسخ داد و به دونالد ترامپ اطمینان داد که او قرار نیست با حملات زشت صحنه را خالی کند. «دونالد ترامپ» در اولین کارزار انتخاباتی خود بعد از آغاز تحقیقات مجلس نمایندگان درباره استیضاح وی به دلیل رسوایی «اوکراین‌گیت‌»، شامگاه جمعه به شهر «مینیاپولیس» ایالت مینه‌سوتا رفت و برای حامیان خودش سخنرانی کرد.ترامپ در بخشی از این سخنرانی، حمله لفظی رکیکی علیه جو بایدن و پسرش هانتر بایدن گفت: «هانتر تو چرا ۱.۵ میلیارد دلار گرفتی؟ ضمن اینکه پدر تو هیچ‌وقت آدم باهوشی نبود، هیچ‌ وقت سناتور خوبی نبود؛ فقط به این خاطر معاون رئیس‌جمهور خوبی بود که بلد بود [....الفاظ رکیک]».جو بایدن در واکنش به این حملات در توییتر نوشت: «بگذارید یک چیز را به رئیس‌جمهور ترامپ واضح بگویم: من قرار نیست جایی بروم (صحنه را خالی کنم). تو نمی‌توانی مرا تخریب کنی و نمی‌توانی خانواده مرا نابود کنی. من اصلا هیچ اهمیتی به این نمی‌دهم که چقدر حملات (به من) زشت و پلید شوند».