kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۲۶۱
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۶
یک شاعر و نویسنده هندی:

انقلاب اسلامی مکتب است نه یک رخداد ساده!




 اشاره:
دکتر حجت‌الاسلام «مظفر سلطان حسن‌ترابی» دارای دو دکترا در رشته‌های زبان و ادبیات فارسی و اردو، شاعر، نویسنده، روحانی و استاد دانشگاه است. او که در فقه اسلامی صاحب نظر است، در حال حاضر به‌عنوان امام جمعه شهر شیعه‌نشین مراد آباد هندوستان فعالیت می‌کند.وی دارای تالیفاتی در حوزه ادبیات و معارف اسلامی است از جمله: «اسلام و فرهنگ قرن بیستم»، مجموعه شعر «سروش دل»،«خاقانی شروانی، احوال و آثار»(در دست نگارش) و...
حضور دکتر حسن‌ترابی در جریان انقلاب اسلامی ایران و مجاهدتهای علمی و سیاسی وی انگیزه‌ای شد برای گفت‌و‌گویی کوتاه.
*  آقای دکتر حسن‌ترابی! شنیده ایم شما در جریان نهضت انقلاب اسلامی در ایران تشریف داشتید! درک ومشاهدات شما از انقلاب اسلامی مردم ایران چه بود؟
-  بنده در هنگام برپایی نهضت انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) در ایران بودم. آن زمان من در شهر قم درس می‌خواندم. ظلم و استبداد پهلوی مردم را خشمگین کرده بود. من به شهرهای مختلف مانند شیراز و اصفهان و تهران و. .. می‌رفتم و از نزدیک احساسات مردم حق طلب و آزادی‌خواه را دریافت می‌کردم و صدای مطالبات آنها را می‌شنیدم. من از نزدیک شاهد بودم که چگونه صدای حق طلبانه مردم متدین با گلوله عمال شاه معدوم پاسخ داده می‌شد. من می‌دیدم که چه بی‌رحمانه ارتش شاهی به مردم مسلمان حمله ور می‌شد. همان ارتش شاهی که-  به‌طور نمونه-  در روز 17 شهریور سال 57 مردم بپاخاسته علیه طاغوت را به خاک و خون کشید.
*  شما به‌عنوان یک علاقه مند به انقلاب اسلامی آیا این پدیده و رخداد بزرگ را منحصر به مردم ایران ارزیابی می‌کنید؟
-  انقلاب اسلامی، یک حرکت سیاسی صرف یا یک رخداد و تحول ساده نبود. انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) یک مکتب فکری است که ریشه در دین مبین اسلام دارد و خاصه الهام گرفته و برآمده از انقلاب بزرگ عاشوراست.این مکتب فکری متعلق به سرزمینی مشخص و محدود به مرزهای زمینی و خط کشی‌های ملی و نژادی و قومی‌ نیست. هر انسان مسلمانی که در راه اسلام و آموزه‌های عاشورای حسینی قدم بر می‌دارد، باید نسبت به انقلاب اسلامی علاقه مند باشد و تلاش کند در مسیری که این مکتب توصیف و توصیه می‌کند حرکت نماید. مکتب انقلاب اسلامی می‌گوید در برابر طواغیت زمان که خواهان بردگی و سرسپردگی شما هستند تسلیم نشوید و در راه اجرای تعالیم الهی مبارزه کنید. آیا این مکتب منحصر در معاهدات و پیمان‌های جغرافیایی و نژادی است؟ قطعا چنین نیست.
بدانید که انقلاب اسلامی یک انقلاب جهانی محسوب می‌شود که بیدارگر ضمیر و وجدان انسانی است و ادامه نهضت حسینی محسوب می‌شود.
ما اگر خواهان حفاظت از هویت و ناموس بشری و امنیت و عزت جهان اسلام هستیم باید از مکتب انقلاب اسلامی بهره بگیریم. این مکتب ما را برای قیام و اقدام در برابر مستکبران و استعمارگران
آماده می‌کند.
*  نظر مردم هندوستان نسبت به انقلاب اسلامی چیست؟
-  ببینید؛ مردم هندوستان سالیان سال در بند استعمارگران و متجاوزان انگلیسی بودند. این مردم زجر کشیده خوب می‌دانند که ماهیت طاغوت چیست و ستمگران چه بر سر مظلومان عالم می‌آورند. بنابراین اهالی هندوستان، حالا که از دام و بند اسارت استعمارگران رهایی یافته‌اند، قدر استقلال و آزادی را می‌دانند و نسبت به مکتبی رهایی بخش به نام مکتب انقلاب اسلامی، احترام دارند.
 آرزوی هموطنان آگاه من است که نسخه نهضت انقلاب اسلامی جهانگیر شود تاهمه مستضعفان و مظلومان، استقلال و اقتدار و عزت خود را تجربه نمایند.
*  شما اعتقاد دارید در حال حاضر در نسبت با جهان اسلام چه ضرورتها وجود دارد؟
بنده فکر می‌کنم «وحدت» یک ضرورت بزرگ جهان اسلام و رمز پیروزی همه مسلمانان در برابر جبهه استکبار و دشمن صهیونی است.
وحدت نه تنها در میان مسلمانان کشورهای مختلف عالم اسلام که علما و نخبگان جهان اسلام نیز باید به وحدت دست یابند. در این صورت می‌توانیم الگویی از وحدت باشیم که با فریاد یکپارچه کاخ ستمگران را به لرزه در آوریم.
*  در حال حاضر جهان استکبار در پی ایجاد و دامن‌زدن به پدیده اسلام هراسی است. به‌نظر شما چرا جهان استکبار از اسلام ناب محمدی(ص) در هراس است؟
-  اسلام عزیز بر پایه فطرت خداجوی انسان است و فطرت پاک نوع بشر را مخاطب خود ساخته است. از این رو طبیعی است که در صورت عرضه درست و مستدل، مخاطب جذب به این دین آسمانی و بزرگ می‌شود.
دشمنان دین خداوند رحمان و رحیم، نمی‌توانند چرایی جذب انسانها را به سوی دین اسلام به‌خوبی شاهد باشند و درک کنند. آنها اما خوب می‌دانند که اسلام ناب محمدی(ص) در برابر طواغیت و استکباریون ساکت نیست و در برابر فراعنه می‌ایستد. پس طبیعی است که مستکبران، دین مبین اسلام و جهان اسلام و مسلمانان را مانع بزرگ برای استمرار بقای حکومت و استیلای نامشروع و دستگاه ستمگری و منافع نفسانی خود می‌دانند و از این رو؛ در پی این هستند که سدی در برابرپیشرفت دین اسلام بسازند.
اما مگر می‌شود؟ دین اسلام دین فطرت و دین حق و دین برگزیده خداوند است. امروز شاهد گرویدن گروه گروه از اهالی مناطق مختلف جهان از آمریکا و آفریقا و... به دین محمدی(ص) هستیم.
اغلب نیز مستضعفان اسلام می‌آورند؛ مستضعفانی که با آموزه‌های اسلامی بیدار شده‌اند و در قامت سربازان دین خداوند، پایه‌های قدرت استکباربون را به لرزه در آورده‌اند. چونان که در یمن و لبنان و...به نوعی شاهد هستیم.
* شما در حال حاضر برای تبلیغ معارف الهی چه می‌کنید؟
-  من از هر وسیله‌ای برای تبلیغ و نشر معارف اسلامی استفاده می‌کنم؛ سخنرانی، تدریس،‌ترجمه و سرودن و نوشتن کتاب و مقاله به زبانهای فارسی و هندی و اردو. معتقدم
هر کاری که می‌توانیم باید برای خداوند انجام دهیم.
*  آقای دکتر ممکن است در پایان این گفت‌وگو، یکی از‌اشعار فارسی خودتان را قرائت کنید؟
- حتما. شعری سروده‌ام با عنوان «نظم انقلاب حسینی» که تقدیم به خوانندگان روزنامه کیهان می‌کنم:
در کربلا بلند شده‌ شان انقلاب
یعنی حسین(ع) جان علی(ع) جان انقلاب
بر نیزه آن تلاوت قرآن دلیل هست
بوده حسین(ع) پیکر قرآن انقلاب
آنکه حسین(ع) بر ورق کربلا نوشت
تاریخ صبر بود که دیوان انقلاب
تاریخ صبر و عزم نوشتند هر کجا
نام حسین(ع) می‌شده عنوان انقلاب
صبر و ثبات و عزم و شجاعت و وفا و شکر
هست این همه علامت ارکان انقلاب
در هر جهان ظلم همین نهضت حسین(ع)
امروز نیز می‌کند اعلان انقلاب
آوازه امام خمینی(ره) گواه هست
آن مقتل حسین بود، ایوان انقلاب
گوییم هر دقیقه که لبیک یا حسین(ع)
ما بسته ایم با شما پیمان انقلاب