kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۲۵۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵
رنگرز: حداقل تا المپیک 2020 برنامه برای تغییر کادرفنی نداریم

غیبت‌های سؤال برانگیز محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی از وضعیت فعلی ناراضی است؟!

غیبت سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی کشور و همچنین دیدار مدیران و مسئولان فنی فدراسیون با وزیر ورزش شائبه‌هایی را درخصوص ناراحتی محمد بنا از وضعیت فعلی مطرح کرده است.



سرویس ورزشی-

پیکارهای کشتی فرنگی قهرمانی کشور طی سه روز به میزبانی بندر امام خمینی(ره) استان خوزستان برگزار شد. مسابقاتی که هم برای فدراسیون کشتی و هم مدعیان سراسر کشور اهمیت فراوانی داشت و به نوعی آغازگر برنامه‌های آماده ‌سازی تیم ملی تا رقابت‌های گزینشی المپیک ۲۰۲۰ توکیو محسوب می‌شد.
اما این مسابقات یک غایب بزرگ داشت. غایبی که به عنوان سرمربی تیم ملی و عضو کمیته فنی مسابقات باید در این پیکارهای سه روزه از نزدیک شاهد جدال مدعیان بود. غیبت محمد بنا در این مسابقات عادی نبود چرا که او به عنوان مرد شماره یک هدایت تیم ملی کشتی فرنگی ایران، مسئولیت سنگینی را بر عهده گرفته و راه دراز کسب سهمیه‌های باقیمانده المپیک و سپس کسب نتیجه در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را پیش رو دارد.
دومین غیبت بنا، دیروز در نشست ستاد عالی بازی‌های المپیک و آسیایی بود که بررسی وضعیت فدراسیون کشتی را در دستور کار داشت. در این نشست علیرضا دبیر رئیس‌فدراسیون کشتی، غلامرضا محمدی سرمربی تیم ملی کشتی آزاد و حسن رنگرز مدیر فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی حضور داشتند ولی خبری از محمد بنا نبود.
پاسخ رنگرز به ابهامات
غیبت‌های سریالی بنا موجب شد که زمزمه‌هایی مبنی بر ناراحتی او از فضای فدراسیون ایجاد شود. البته حسن رنگرز مدیر تیم‌های کشتی فرنگی با تاکید بر حضور پرقدرت محمد بنا در راس تیم ملی کشتی فرنگی، اظهار کرد: محمد بنا صد در صد و بدون شک حداقل تا المپیک 2020 به کار خود به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ادامه خواهد داد. در صورتیکه وی برای ادامه همکاری تمایل داشته باشد، فدراسیون کشتی با اشتیاق خواستار ادامه این همکاری است.
مدیر تیم‌های ملی کشتی فرنگی افزود: بنا با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد و فدراسیون کشتی نیز نه تنها تا المپیک توکیو، بلکه بعد از آن نیز در صورت علاقه محمد بنا، خواستار ادامه همکاری با اوست.
وی در پایان تصریح کرد: مجموعه فدراسیون کشتی در حوزه‌های مختلف و بنده همگی در جهت ایجاد آرامش برای حوزه فنی تیم‌های ملی تلاش می‌کنیم و در این راه از تمامی ظرفیت‌های خود استفاده خواهیم کرد.
اتفاقاتی که خوشایند بنا نبود
هر چند که رنگرز وجود اختلافات در کشتی را رد کرد ولی شواهد و قرائن حکایت از جریانی دیگر دارد. فدراسیون کشتی طی هفته‌های گذشته حسن رنگرز را به عنوان مدیر فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی منصوب کرد. این در حالی بود که محمد بنا در همان روزهای آغازین بازگشتش به تیم ملی عنوان کرده بود اعتقادی به مدیر فنی ندارد و در واقع این سرمربی است که باید اختیار تام داشته باشد. اما حالا با این انتصاب، محمد بنا مدیری را بالا دست خود دید که مطمئنا حضورش تشریفاتی نخواهد بود. به ویژه آنکه بحث برگزاری رقابت‌های انتخابی هم یکی از موارد مورد مناقشه سرمربی تیم ملی و مدیر فنی تیم‌های ملی است و مطمئنا در صورت ادامه این اختلاف نظر، چالش بزرگی در انتظار کشتی فرنگی است.
اما این پایان ماجرا برای توجیه دلایل احتمالی غیبت محمد بنا در رقابت‌های قهرمانی کشور نیست. انتصاب دیگری هم طی هفته گذشته صورت گرفت که گویا این اقدام هم چندان به مذاق محمد بنا خوش نیامد. انتصاب حسن یوسفی افشار به عنوان رئیس‌انستیتو کشتی که هر چند در نگاه اول می‌توان گفت هیچ ارتباط مستقیمی با تیم ملی کشتی فرنگی ندارد؛ اما با نگاهی به مراودات اهالی کشتی در سال‌های گذشته می‌توان دریافت آقای خاص، میانه چندان خوبی با رئیس‌جدید انستیتو کشتی نداشته و ندارد.
از سویی دیگر باید به بند چهارم و پنجم حکم انتصاب حسن یوسفی افشار هم اشاره کرد که مطمئنا چندان با روحیات و اختیارات سنتی و همیشگی محمد بنا هماهنگ نیست. در بند چهارم و پنجم این حکم آمده: «ارائه طرح درباره نحوه انتخاب کشتی‌گیران تیم‌های ملی برای اعزام به مسابقات قاره‌ای، جهانی و المپیک به صورت قانونمند و عدالت محور» و «ارائه طرح درباره نحوه انتخاب سرمربیان و مربیان تیم‌های ملی». اجرای همین دو بند از ۱۰ بند اختیارات رئیس‌انستیتو کشتی کافی است تا محمد بنا سایه سنگینی را بالای سر خود حس کند و نیمی از اختیاراتش را تحت تاثیر تصمیمات و قدرت شخص دیگری ببیند.
با همین مستندات می‌توان دلایل غیبت محمد بنا در مسابقات قهرمانی کشور را حدس زد، مگر اینکه آقای خاص خودش لب به سخن بگشاید و دلیل غیبتش را عنوان کند.
در پایان باید به نکته عجیب و جالب توجه اشاره کرد که مورد مشابهی در تیم ملی کشتی آزاد بود. چندی پیش غلامرضا محمدی هم به عنوان سرمربی تیم ملی و عضو کمیته فنی به محل برگزاری رقابت‌های قهرمانی کشور در بیرجند نرفت و هیچ واکنشی هم به این موضوع نشان نداد. غیبتی که اطرافیان غلامرضا محمدی دلیل آن را بیماری و کسالت سرمربی خواندند اما او هنوز این مسئله را تایید یا تکذیب نکرده است.