kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۱۹۱
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۱

مقام اماراتی: جنگ یمن به زودی تمام می‌شود

مقام عالیرتبه اماراتی می‌گوید جنگ یمن روز به روز به پایان خود نزدیکتر می‌شود. این اظهارات همزمان با چراغ سبز عربستان برای طرح صلح انصارالله، بیان شده است.


 
 سرویس خارجی-

آل‌سعود پس از حملات انصارالله به آرامکو و عملیات بزرگ نجران، آسیب‌پذیری خود را به خوبی فهمید و از آن پس بود که خبر رسید، به طرح صلح انصارالله چراغ سبز نشان داده است. این رژیم تحقیر شده در روزهای گذشته به روش‌های مختلف برای پایان دادن به جنگ یمن چراغ سبز نشان داده است. استقبال محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از طرح صلح انصارالله در کنار اظهارات مقامات اروپایی مبنی برای تمایل ریاض برای خروج از جنگ یمن همه به معنای تلاش آل‌سعود برای رهایی از باتلاق یمن است. در واقع حملات پهپادی انصارالله به عربستان در کنار عملیات زمینی «نصر من الله» در نجران باعث شده تا عربستان به این نتیجه برسد که تنها راه پیش روی این کشور فرار از یمن است. در همین ارتباط، «عبدالخالق عبدالله»، مشاور سابق ولیعهد ابوظبی در صفحه کاربری خود در توییتر نوشته:« جنگ یمن به مراحل پایانی خود رسیده است و به زودی به اتمام خواهد رسید». این مقام اماراتی که کرسی استادی دانشگاه امارات را هم برعهده‌ دارد، پیش‌تر مشاور بن زاید، ولیعهد ابوظبی بود. وی به دلیل نزدیکی به محافل قدرت در امارات، قبلا هم اطلاعات موثقی درباره سیاست خارجی این کشور منتشر کرده بود.
تبادل 2000 اسیر
از سوی دیگر خبر رسیده که، «عبدالقادر المرتضی»، رئیس‌کمیته ملی امور اسرای یمن، در صفحه کاربری خود در توییتر از معامله جدید تبادل اسرا با ائتلاف سعودی به میانجیگری محلی‌ها خبر داده است. عبدالقادر المرتضی نوشته: «از طریق یک میانجی محلی به مزدوران دشمن متجاوز پیشنهاد تبادل دو هزار اسیر از دوطرف را در مرحله اول دادیم». رئیس‌کمیته ملی امور اسرای یمن افزود: «ما به میانجی اعلام کردیم که اگر آنها آماده‌باشند، ما آمادگی داریم ظرف یک هفته توافق را اجرا کنیم. اکنون منتظر پاسخ هستیم». نیروهای یمنی اخیرا اعلام کردند طی عملیات «نصر من الله» بیش از دو هزار نفر از مزدوران دشمن سعودی را به اسارت گرفته‌اند.
نقش فرانسه در جنایات سعودی
«محمد علی الحوثی» در صفحه توییتر خود پاسخ ادعاهای سراسر کذب «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه را داد و گفت که بر خلاف ادعای او، سلاح‌های فرانسوی به طور روزانه مردم یمن را هدف قرار می‌دهند. امانوئل ماکرون روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران از عربستان خواسته بود از سلاح‌های فرانسوی برای کشتن غیرنظامیان در یمن استفاده نکند! محمد علی الحوثی نوشت: «تأکید رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر اینکه کشورش خواستار عدم استفاده از سلاح‌های فرانسوی در یمن شده، دور از واقعیت است. توپخانه «هرکول» ساخت فرانسه در طول مرز زمینی یمن استفاده می‌شود و تا کنون موجب آواره شدن بیش از نیم میلیون تن از ساکنان مناطق مرزی شده است.» رئیس‌کمیته عالی انقلاب یمن همچنین نوشت که ائتلاف سعودی به طور مداوم از توپخانه «سزار» فرانسه نیز استفاده می‌‌کند. سخنان رئیس‌جمهور فرانسه در حالی است که درز اسناد محرمانه‌ وزارت دفاع و آژانس اطلاعات نظامی فرانسه نشان می‌دهد این کشور بعد از آغاز تهاجم علیه یمن، نه تنها فروش سلاح به ائتلاف سعودی را قطع نکرده بلکه با تداوم صادرات در کشتار مردم یمن سهم داشته است.
یمن، فقیر‌ترین کشور جهان
خبر دیگر اینکه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» نوشته: «عرب‌ها عاشق رکورد شکستن و ورود به کتاب رکوردهای «گینس»- متخصص در این زمینه- هستند به طوری‌که امارت دبی به تنهایی تاکنون بیش از 634 رکورد را ثبت کرده است ولی انتظار می‌رود که یک رکورد جدید و وحشتناک و در عین حال دردناکی نیز به این رکوردها اضافه شود آن هم اعلام یمن به عنوان فقیرترین کشور جهان طی دو سال آینده است.» گزارش صادر شده از سوی برنامه امدادرسانی سازمان ملل متحد فاش کرده است: «از زمان وقوع جنگ یمن در سال 2014، درگیری‌ها باعث شده است میزان فقر از 47 درصد در سال 2014 به 75 درصد در سال 2019 افزایش یابد، و در صورتی‌که درگیری‌های یمن تا سال 2022 ادامه داشته باشد، یمن در رده‌بندی جهانی به عنوان فقیرترین کشور جهان لقب خواهد گرفت؛ جایی که حدود 80 درصد مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند و نزدیک به 24 میلیون یمنی یعنی بیش از دو سوم جمعیت این کشور به کمک‌های فوری نیاز دارند».