kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۱۰۹
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹
رئیس ‌انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی:

نخبگان داخلی طرح‌های مختلفی برای تولید گیربکس ایرانی دارند

رئیس ‌انجمن صنایع همگن قطعه ‌سازی گفت: نخبگان و مهندسان داخلی طرح‌های بسیار پیشرفته‌ای را برای ساخت گیربکس‌های مختلف در صنایع و استفاده از خودروهای شخصی طراحی کرده‌اند.




محمدرضا نجفی منش در گفت‌وگوبا باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: هم اکنون صنعت قطعه خودرو‌سازی توانایی ساخت گیربکس را برای خودروهای سواری دارد که این امر مستلزم تامین نقدینگی است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه این صنعت قابلیت توانایی ساخت هر قطعه مورد نیاز خودرو از جمله قطعات حساس را دارد، افزود: این امر مستلزم دو عامل مهم است، اولین عامل تامین نقدینگی و نیروی انسانی مورد نیاز این طرح و دیگری همت دولتی‌ها برای ساخت هر چه سریع‌تر این دستگاه‌هاست. توانایی فنی و مهندسی ایران در مقابل بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا قابل رقابت است.
نجفی منش بیان کرد: هم اکنون قطعه سازان برای ساخت هر قطعه باید ابتدا تجهیزات آن را به صورت نقدی خریداری کرده سپس مشغول به ساخت آن شوند، به نظر می‌رسد که حمایت‌ها و تسهیلات ویژه در بخش توانمند ‌سازی قطعات مورد نیاز خودروهای سواری در کشور یکی از عواملی است که می‌تواند ساخت گیربکس و سایر قطعات را سرعت ببخشد.
این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: یکی از راهکارهای مهم در واحدهای کوچک و متوسط آن است که حداقل یک ماه مواد آنها از داخل تامین شود. زمانی که این کار سرعت می‌گیرد قطعه ساز قابلیت ساخت هر قطعه‌ای را خواهد داشت.
این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که چه مواد اولیه‌ای برای ساخت اقلامی نظیر گیربکس در کشور لازم است؟، گفت: مواد اولیه تمام قطعات از جمله گیربکس در داخل موجود است و تنها نیازمند یک جرقه از طرف دولت برای شروع این کار هستیم.
امرالله امینی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه هم در این گفت‌وگو تولید گیربکس توسط تیم تحقیقاتی ایرانی را اقدامی بزرگ و فوق‌العاده دانست و اظهار کرد: همان طور که می‌دانید کشور‌های محدودی چه در تولید گیربکس‌های اتومات خودرو و چه در گیربکس‌های مخصوص هلی کوپتر فعالیت می‌کنند و توانایی تولید آن را دارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه با تاکید بر اینکه کشور ما در حال حاضر تکنولوژی و امکانات لازم برای تولید گیربکس اتومات مخصوص خودرو را دارد گفت: متاسفانه علیرغم پتانسیل خوبی که در کشور و دانشگاه‌های ما وجود دارد صنعت خودرو کشور نمی‌تواند پذیرای چنین طرح‌هایی باشد.
امینی ادامه داد: صنعت خودرو با وضعیت نامشخص حوزه مدیریتی که دارد پذیرای چنین طرح‌هایی نیست در حالی که با داشتن شرایط مناسب می‌تواند با دل و جان چنین طرح‌هایی را بپذیرد، اما در این صنعت و در بسیاری از مسائل اولیه دچار مشکل هستیم و جا برای طرح‌های جدید وجود ندارد.
او با تاکید بر وابستگی شدید خودروسازان داخلی به خودرو‌سازی‌های سایر کشور‌ها تصریح کرد: متاسفانه تولید کنندگان ما به مونتاژ و وارد کردن قطعات راضی شده بودند و این موضوع باعث ایجاد آسیب در صنعت خودرو‌سازی شد.