kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۱۰۸
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹
وزارت جهادکشاورزی:

کشت زعفران مکانیزه خواهد شد

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی از مکانیزه شدن کشت زعفران کشور تا دو سال آینده خبرداد.




حسین زینلی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به وضعیت تولید زعفران در طول ۱۲ سال گذشته، اظهارداشت: بررسی وضعیت تولید از سال‌های ۸۶ تا ۹۷ نشان می‌دهد که روند رشد تولید مناسب بوده به طوری که میزان تولید از ۲۳۰ تن به ۴۰۴ تن در سال ۹۷ رسیده است.
وی با بیان اینکه طی این سالها تولید زعفران سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ تن افزایش یافته است، افزود: امسال نیز با توجه به شرایطی که وجود دارد پیش‌بینی می‌شود میزان تولید با حدود ۳۰ تن افزایش به ۴۳۴ تن برسد که نسبت به ۱۲ سال قبل ۲ برابر خواهد شد.
مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در طول ۱۲ سال گذشته به طور متوسط سالانه ۳ تا ۵ هزار هکتار به سطح زیرکشت زعفران اضافه شده است، گفت: در سال ۹۰میزان صادرات این محصول ۱۲۲ تن بوده که در سال ۹۷ به ۲۸۰ تن به ارزش ۳۵۱ میلیون دلار رسیده است.پیش‌بینی می‌شود امسال میزان تولید با حدود ۳۰ تن افزایش به ۴۳۴ تن برسد که نسبت به ۱۲ سال قبل ۲ برابر خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از کارهای مهمی که در این حوزه باید انجام دهیم مکانیزه کردن کشت است، افزود: با مکانیزه کردن کشت، هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد ضمن اینکه باید با «عملیات به زراعی» میزان تولید را در واحد سطح افزایش دهیم.
زینلی گفت: امسال حدود ۵۰ درصد فرایند کشت به صورت مکانیزه انجام شده و امیدواریم تا دو سال آینده تمام فرایند کشت مکانیزه شود.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون تمام فرایند بسته بندی و سورت کردن پیاز زعفران به صورت مکانیزه انجام می‌شود، افزود: چند نمونه دستگاه برای این منظور در کشور تولید شده و در حال حاضر فعال هستند ما در این زمینه تقریبا به تکنولوژی کامل رسیدیم و در سال‌های آینده آن را توسعه خواهیم داد.
به گفته این مقام مسئول بین ۷۰ تا ۸۰ درصد مزارع زعفران با دستگاه پیازکار کشت می‌شوند.
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امسال برند ملی زعفران ایران را به ثبت رسانده ایم، گفت: علاوه‌بر این نشان جغرافیایی زعفران ثبت شد.
زینلی ادامه داد: زمانی که نشان جغرافیایی محصولی ثبت می‌شود در اتحادیه اروپا ارزش افزوده محصول زیاد می‌شود چرا که شرکت‌های اروپایی علاقمند هستند محصول شناسنامه و هویت داشته باشد و بدانند که محل تولید آن در کدام شهر و نقطه بوده است.
مجری طرح ملی گیاهان دارویی کشور درباره اینکه گفته می‌شود خیلی از کشورها زعفران ایران را می‌برند و مجددا به نام زعفران خود صادر می‌کنند، اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های ایرانی در خارج از کشور شرکت زده‌اند و در آنجا محصول ایرانی را عرضه و به دنیا معرفی می‌کنند.تصمیم داریم در ۲ سال آینده شرکت هلدینگی تشکیل دهیم که دنیا برای تامین زعفران مورد نیاز خود فقط با این شرکت طرف باشد.