kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۱۰۷
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹
کارشناس بازار سرمایه:

رشد بورس تا پایان سال ادامه دارد

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رشد فزاینده شاخص کل بورس در نیمه اول امسال گفت: چشم‌انداز بازار سرمایه در نیمه دوم سال هم مثبت است.




وحید عباسیون در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت بورس در سال جاری اظهارداشت: چنین رکوردی حتی در سال‌هایی که بازدهی بورس عدد سه رقمی بود در نیمه اول سال بی‌سابقه است. با این حال چشم‌انداز بازار صعودی است و به نظر می‌رسد، شاخص ۴۲۰ هزار تا ۴۵۰ هزار واحدی چندان دور از دسترس نباشد.
وی ضمن تاکید بر چشم‌انداز مثبت بازار سرمایه در نیمه دوم سال، به نوسهامداران پیشنهاد کرد: کسانی که اطلاعات کافی از شرکت‌های بورسی و معاملات در بازار سرمایه ندارند، بهتر است از طریق ورود سرمایه خود به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، وارد معاملات بورس شوند.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل محرک رشد بورس گفت: یکی از مهم‌ترین محرک‌ها در بازار سرمایه، قیمت دلار نیمایی بود. در انتهای سال گذشته دلار نیمایی حدود هشت هزار تا ۸۵۰۰ تومان معامله می‌شد، این در حالی‌است که با توجه به رشد قیمت دلار آزاد در سال گذشته، دلار نیمایی به قیمت بیش از ۱۱ هزار تومان رسید.
عباسیون ادامه داد: در پایان سال گذشته نقدینگی کشور حدود ۱۹۰۰ هزار میلیارد تومان بود.
البته این آمار مربوط به خردادماه است و بانک مرکزی هنوز گزارش شهریور را ارائه نکرده، با این حال براساس آمار غیررسمی نقدینگی اکنون نزدیک به 2300 هزار میلیارد تومان است.
وی افزود: از سوی دیگر ارزش بازار بورس و فرابورس در ابتدای سال حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بود که پس از رشد نقدینگی، شاهد روند صعودی ۸۵ درصدی ارزش بازار بورس و فرابورس بودیم که اکنون در مجموع به حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و نشان از ورود نقدینگی به این بازار دارد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: شرکت‌های حقوقی، سرمایه‌گذاری، شرکت‌های سبدگردان، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بسیاری از اشخاص حقیقی که در گذشته در بورس فعالیت داشتند، تحت عنوان شرکت‌های بنیادی، تشکیل می‌ شوند. براین اساس با توجه به شفافیت این شرکت‌ها، همواره قیمت سهام شان متوازن است. برخلاف این روند، در شرکت‌های بازار پایه‌ای به سبب عدم شفافیتی که از گذشته وجود داشته، بسیاری از پتانسیل‌های آنها شفاف نیست.
عباسیون افزود: در شرکت‌های بزرگ امکان دستکاری قیمت یا پروژه ‌سازی برای سهام وجود ندارد، ولی در سهام بازار پایه‌ای به خاطر ساختار سهامداری و بازیگرانی که به دنبال سفته‌بازی هستند، می‌توانند به راحتی روی قیمت سهام با ورود منابع جدید یا تبلیغات، تاثیر گذاشته و در بسیاری از مواقع سهامداران جدیدالورود را با چالش‌های بسیاری همراه می‌کنند.
وی ادامه داد: اگر افراد جدیدالورود تجربه ریزش‌های سال ۹۲ و ۸۴ را داشتند، هیچ وقت بی‌مهابا و براساس اخبار و شایعات شروع به خرید و فروش سهام نمی‌کردند.
این کارشناس بازار سرمایه به سرمایه‌گذاران جدیدالورود توصیه کرد: مراجعه به شرکت‌های سبدگردان نیز می‌تواند یکی از راه‌های ایمن برای ورود به بازار سرمایه باشد. با این حال در کشور ما هنوز این الزام ایجاد نشده است.