kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۰۸۱
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶
رئیس قوه قضائیه:

هیچ مشکل غیرقابل‌حلی در کشور نداریم

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه هیچ مشکل غیرقابل حلی در کشور نداریم، خطاب به دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور گفت: با حمایت قاطع و تشویق مداوم، اجازه ندهید یک مدیر شجاع قوی که در جهت دور زدن تحریم‌ها و خدمت به مردم تلاش می‌کند، دچار سستی و تردید شود.




به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در آیین نکوداشت سی و هشتمین سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور، با بیان اینکه بدون نظارت، مدیریت هیچ مدیری قابل تعریف نیست، اظهار داشت: همه مدیران در همه سطوح باید بر مجموعه خود نظارت کنند و اگر امروز بخواهیم در جامعه عدالت را به معنای اجرای قانون تعریف کنیم، اولین ضامن اجرای قانون، خود‌ اشخاصند و خودکنترلی، قوی‌ترین و کارآمدترین نظام کنترلی است.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه گسترش اخلاق از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از جرایم و تخلفات در نظام اداری کشور است، گفت: دومین ضمانت اجرای عدالت و قانون، گسترش نظارت‌های مردمی یا همان امر به معروف و نهی از منکر است. اگر این حساسیت از جامعه رخت بربندد و اجرای آن سست شود، به تعبیر امیرالمومنین(ع) باید شاهد تسلط اشرار باشیم.
وی افزود: دستگاه‌ها باید از انتقادات مردم، رسانه‌ها، دلسوزان و مصلحان استقبال کنند. ما هر جا به مردم میدان داده‌ایم، ضرر نکرده‌ایم. بر این اساس، سازمان‌های مردم نهاد باید مورد توجه جدی باشند زیرا کمک خوبی برای مدیران و دستگاه‌های نظارتی هستند.
رئیس قوه قضائیه از مجلس خواست که قانون ارتقای سلامت نظام اداری را تمدید کند و خاطرنشان کرد: این قانون می‌تواند تضمین‌کننده سلامت اداری باشد.
آیت‌الله رئیسی نظارت را جزء لاینفک حکمرانی خوب دانست و افزود: حضور سازمان بازرسی کل کشور برای جلوگیری از فساد و صیانت از مدیران است، نه فقط برای مقابله با فساد که مهم‌ترین مسئله در این زمینه، اصلاح ساختارهاست و به هیچ عنوان مردم و نظام برخی کاستی‌هایی را که در ادوار گذشته بوده است، نمی‌پذیرند.
وی با بیان اینکه مدیران بدانند شفافیت نه در شعار بلکه در عمل، هم به نفع خود دستگاه‌هاست و هم عملکرد دستگاه‌های نظارتی را تسهیل می‌کند، اظهار کرد: توسعه اقتصادی را در گرو امنیت اقتصادی و امنیت اقتصادی را در گرو مبارزه با فساد می‌دانیم. کارآفرینی و سرمایه‌گذاری نیز منوط به روابط سالم اقتصادی است.
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، توجه به‌ ترک فعل‌ها را در کنار توجه به فعل‌ها بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری‌ ترک فعل‌ها، به مراتب خسارت‌بارتر از فعل‌هاست. همه باید در هر زمانی نسبت به دوران مدیریت خود پاسخگو باشند. در سیل فروردین ماه که چند استان را درگیر کرد، گزارش‌ها نشان می‌دهد که بازرسان ما نسبت به برخی ضرورت‌ها از جمله لایروبی، رسوب‌زدایی و. .. از قبل هشدار داده بودند. بر همین اساس می‌بینیم در استان‌هایی که آمادگی وجود داشت، خسارت کمتری وارد شده است؛ لذا باید این‌ ترک فعل‌ها مورد توجه همه باشد.
رئیس قوه قضائیه بر لزوم حمایت قاطعانه از مدیران قوی و شجاعی که تحریم را دور می‌زنند، تأکید کرد و افزود: اجازه ندهید مدیر شجاع، نترس و قوی در میدان دچار سستی و ‌تردید شود. حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان فعال نیز وظیفه همه ماست. کارآفرین و سرمایه‌گذار باید بداند که کارش در این کشور سریع انجام می‌گیرد. باید تمام بخش‌ها ترتیبی اتخاذ کنند که کار سرمایه‌گذار و کارآفرین تسهیل شود. این در گروی آن است که اگر با مانع بی‌مورد و بی‌جایی مواجه شدند، فورا رفع شود تا رونق تولید را شاهد باشیم.
بر اساس این گزارش، آیت‌الله رئیسی همچنین در نشست تخصصی با مدیران سازمان بازرسی کل کشور، با بیان اینکه نیروی موجود در سازمان باید علاوه بر تجربه و تخصص، با نگاه جهادی و انقلابی فعالیت کند، اظهار کرد: اگر این روحیه نباشد، آثار آن کاملاً مشخص می‌شود. حرکت جهادی به معنای گام برداشتن هدفمند و تلاش برای برداشتن موانع است. امروز دشمن شما ظلم به مردم، فساد و ناکارآمد جلوه دادن نظام است و بدخواهان نیز در این آتش‌ها می‌دمند منتها ما با عملکرد خود نباید اجازه میدان‌داری به دشمن بدهیم.
پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، رئیس و دو تن از معاونان سازمان بازرسی کل کشور به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.
بازدید رئیس قوه قضائیه
از مرکز ملی رسیدگی به شکایات سازمان بازرسی
آیت‌الله رئیسی در حاشیه حضور در مراسم سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور از مرکز ملی رسیدگی به شکایات این سازمان بازدید کرد.
به گزارش میزان، سهولت دسترسی مردمی به سازمان بازرسی کل کشور، سرعت دادن و کاهش زمان در رسیدگی به شکایات، از جمله اهداف ایجاد مرکز رسیدگی به شکایات مردمی است.
گفتنی است شهروندان می‌توانند از طریق سامانه اینترنتی https://shekayat.bazresi.ir
و تلفن سراسری 136 و همچنین با مراجعه به این مرکز شکایت خود نسبت به عملکرد دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی را اعلام کنند تا به این موضوع رسیدگی شود.