kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۰۷۱
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵

زمزمه شروع بحران سیاسی در تونس هیچ کس در انتخابات پیروز نشد

با توجه به نتایج اولیه انتخابات پارلمانی تونس، هیچ حزبی حائز اکثریت نشده، در نتیجه کابینه جدید باید به صورت ائتلافی تشکیل شود و با توجه به عدم تمایل احزاب رقیب «النهضه» برای ائتلاف با این حزب، به نظر می‌رسد تونس در آستانه یک بحران سیاسی جدید است.


سرویس خارجی-

انتشار خبرهای اولیه از نتایج انتخابات پارلمانی تونس حاکی از عدم دستیابی احزاب‌ به اکثریت مورد نظر برای تشکیل دولت به صورت انفرادی است. از این رو، تونس در شرایط پیچیده‌ای قرار دارد، حزب اسلام‌گرایِ «النهضه» که تصور می‌شد اکثریت آراء را به دست آورد، از پیروزی واماند، هیچ یک از احزاب رقیب آن هم حائز اکثریت آراء نشدند، اما اصل مشکل اینجاست که هیچ یک از احزاب، حاضر به تشکیل دولت ائتلافی با «النهضه» هم نیستند.
رقبای متعدد حزب «النهضه» اعلام کرده‌اند هرگز به کابینه‌ای که «النهضه» هدایت آن را بر عهده داشته باشد، ملحق نخواهند شد و اگر توافقی برای تشکیل دولتی ائتلافی حاصل نشود، مردم تونس با احتمال انجام مذاکراتی طولانی و انتخاباتی دیگر مواجه می‌شوند. «یامینه الزغلامی»، یکی از رهبران جنبش «النهضه» نیز به خبرگزاری «رویترز» گفته: «ما به خوبی آگاه هستیم که مسئولیت تشکیل کابینه دشوار و پیچیده خواهد بود».
البته پیچیدگی‌های سپهر سیاسی تونس خلاصه در موارد فوق نیست؛ انتخابات پارلمانی تونس در حد فاصل دوره‌های اول و دوم انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار شد که یکی از دو کاندیدای راه‌ یافته به دور دوم انتخابات به اتهام فساد، پولشویی و فرار مالیاتی در بازداشت است!
با در نظر گرفتن تمام این شرایط، دیدن بحرانِ پیش روی سیاست تونس کار سختی نخواهد بود، بحرانی سیاسی که شاید منجر به بحران‌های اقتصادی و اجتماعی نیز شود. باید دید تنها کشور عربی که پس از انقلابش، در قیاس با مصر و لیبی، در سال‌های اخیر توانسته، به آرامشی نسبی دست یابد، می‌تواند این آرامش را حفظ کند.