kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۰۲۱
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳
در پی رای دادگاه انگلیسی صورت گرفت

اعتراض سفیر ایران به تاخیر در پرداخت بدهی دولت انگلیس

سفیر کشورمان در لندن از سنگ‌اندازی تیم حقوقی یک شرکت زیرمجموعه وزارت دفاع انگلیس در پرداخت بدهی این کشور به ایران انتقاد کرد.

حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن طی پیامی توئیتری با انتقاد از سنگ‌اندازی تیم حقوقی یک شرکت زیرمجموعه وزارت دفاع انگلیس در پرداخت بدهی این کشور به ایران اعلام کرد جلسه بعدی دادگاه در این زمینه شش ماه بعد برگزار خواهد شد.
بعیدی‌نژاد در توئیتر نوشت: در حالی که مقامات انگلیسی بر ضرورت پرداخت بدهی ایران ناشی از عدم تحویل تانک‌های چیفتن تاکید می‌کنند، تیم حقوقی آنها تمامی روش‌های مختلف را بکار می‌گیرد تا با هدف تاخیر در پرداخت بدهی، فرآیند دادگاه طولانی گردد. امروز هم دادگاه اعلام کرد که جلسه محتوایی بعدی در6 ماه بعد برگزار می‌گردد.
اختلاف میان ایران و انگلیس بر سر قرارداد خرید تانک‌های چیفتن به حدود 40 سال پیش باز می‌گردد. ایران در سال 1971 بر سر خرید 1500 تانک چیفتن با یک شرکت انگلیسی به توافق رسید و در سال 1976، مبلغی بالغ بر یک میلیارد دلار برای این تانک‌ها پرداخت کرد.
به گزارش تسنیم، پس از عقد قرارداد، انگلیس حدود 150 تانک به ایران تحویل داد‌ اما با وقوع انقلاب اسلامی در سال 1357 تحویل تانک‌ها متوقف شد. مشاجره مالی میان ایران و انگلیس در حال حاضر بالغ بر چند صد میلیون دلار می‌شود.
انگلیس در سال 2009 به پرداخت 450 میلیون پوند سود به ایران محکوم شد اما به بهانه‌های مختلف از پرداخت آن خودداری می‌کند.