kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۰۰۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰

کسری بودجه فدرال آمریکا رکورد زد 984 میلیارد دلار!

کنگره آمریکا اعلام کرده، کسری بودجه فدرال در سال ۲۰۱۹ به رقم ۹۸۴ میلیارد دلار رسیده که بالاترین میزان در 7 سال گذشته است.


  سرویس خارجی-

بر اساس گزارش اداره بودجه کنگره آمریکا این میزان کسری، معادل ۴.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی و بالاترین میزان کسری بودجه در این کشور از سال ۲۰۱۲ است. به گزارش پایگاه خبری «هیل»، اداره بودجه کنگره آمریکا حتی هشدار داده که «بدهی آمریکا در مسیر ناپایداری قرار گرفته و نمی‌توان آن را در همین میزان حفظ کرد. بدهی بیشتر هزینه‌های مربوط به وام را افزایش می‌دهد و مقابله با رکود اقتصادی را برای دولت دشوارتر می‌کند».
از زمان آغاز ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، حزب جمهوری‌خواه بسته کاهش مالیات بزرگی را تصویب کرد که درآمد دولت را کاهش داد، در حالی که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان هر ساله برای افزایش هزینه‌ها توافق می‌کردند و این «یکی» از عوامل به وجود آمدن این وضع اقتصادی عنوان شده است. با این حال، ناظران بودجه خاطرنشان می‌کنند که عامل اصلی این کسری، برنامه‌هایی چون «امنیت اجتماعی»، «مدیکر» (برنامه ملی بیمه اجتماعی) و «مدیکید» (برنامه بهداشتی آمریکا برای خانواده‌ها و افراد با منابع و درآمد کم) است.
اما آن‌چه دورنمای تاریک اقتصاد آمریکا را نشان می‌هد، صحبت‌های «جیسن پای»، معاون رئیس‌امور قانونگذاری در گروه «فریدم وورک» است که در این مورد گفته: «دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان باید برای کسری‌ شوکه‌کننده‌ای که از سوی اداره بودجه کنگره گزارش شده، بازخواست شوند. این وضعیت ناپایدار وخیم‌تر خواهد شد».
گفتنی است تخمین‌های پیشین وزارت خرانه‌داری آمریکا نشان داده‌اند که کسری امسال از «یک تریلیون دلار» خواهد گذشت.