kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۲۰۰۰
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
واکنش‌های گسترده علیه تجاوز ترکیه به سوریه

آمریکا بعد از به دام انداختن عربستان در یمن، ترکیه را در سوریه به دام انداخت

پیشروی یگان‌های ارتش ترکیه به داخل خاک سوریه ، با واکنش‌های گسترده منطقه‌ای و جهانی مواجه شد و کارشناسان می‌گویند آنکارا با این اقدام خود، فریب آمریکا را خورده و خود را در دام سوریه گرفتار کرده است.

دیروز واحدهایی از ارتش ترکیه از طریق گذرگاه مرزی «کیلیس» وارد خاک سوریه شدند و سپس، پیشروی خود را به سمت منطقه شمال «منبج» ادمه دادند. منابع مختلفی از جمله روزنامه «ینی‌شفق» چاپ ترکیه، ورود خودروهای ارتش ترکیه به خاک سوریه را تایید کردند.
ایسنا،‌ به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» گزارش داد، حدود ۸۰۰۰ شبه نظامی مسلح مخالف دمشق، موسوم به ارتش آزاد سوریه، به اضافه نیروهای ارتش ترکیه به همراه تجهیزات نظامی شامل‌تانک و خودروهای زرهی از دروازه «کرکمیش» ترکیه عبور کرده و وارد شهر مرزی «جرابلس» در شمال شرق حلب شدند. هدف آنها نیز درگیری با شبه نظامیان کرد در اطراف شهر «منبج»
است.
دیروز همزمان خبر رسید که جنگنده‌های ارتش ترکیه یک گذرگاه را در منطقه مرزی «سمالکا» و مواضع «پ. ک.ک» را بمباران کردند. سمالکا در استان «حسکه» و در مرز سوریه و عراق واقع است.
پیش از این ، ترکیه از عملیات قریب‌الوقوع در شمال سوریه با هدف ایجاد منطقه امن خبر داده بود. آنکارا قصد دارد بیش از سه میلیون آواره سوری را در منطقه امن اسکان دهد.
همچنین گزارش شد، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه ، از نمایندگان پارلمان این کشور خواست که عملیات ارتش در سوریه را تمدید کنند.
اظهارات ترامپ
همزمان با این تحولات در منطقه، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، طی یک کنفرانس خبری در واشنگتن اظهار داشت: به رئیس‌جمهوری ترکیه گفته ام هرگز اجازه ندهد هیچ سرباز آمریکایی آسیبی ببیند وگرنه مشکل بزرگی رخ خواهد داد.
رئیس‌جمهور آمریکا گفت: واشنگتن بیش از دو میلیارد و 300 میلون دلار در جنگ علیه داعش هزینه کرده و وارد جنگ میان ترکیه و کردها شده است ، این چیزی است که تمایلی به آن ندارم.
ترامپ ادعا کرد: ما داعش و خلافت مورد ادعایش را نابود کرده‌ایم و زمان آن رسیده نیروهایمان را به خانه بازگردانیم.
لشکر کشی ترکیه به شمال سوریه ، با هماهنگی آمریکا صورت گرفته است و واشنگتن یک روز قبل از این پیشروی، سه پایگاه نیروهای آمریکایی در شمال سوریه را از این نیروها تخلیه کرده بود.
ترکیه خود را به مهلکه انداخت
«فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه، به خالی شدن پشت شبه ‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» از سوی آمریکا واکنش نشان داد و گفت : هر کس خود را به قیمت ارزانی بفروشد، تاریخ او را کنار خواهد زد.
به گزارش خبرگزاری فارس، وی بدون نام بردن از ترکیه، از مقامات این کشور خواست خاک سوریه را به بازی نگیرند.
مقداد خاطر نشان کرد: ما از همه خاک سوریه دفاع خواهیم کرد و‌اشغال یک ذره از این خاک را نخواهیم پذیرفت. دیگران هم نباید خود را به مهلکه بیندازند، زیرا ما آماده دفاع از خاک و ملت خود هستیم.
عطوان: آمریکا ترکیه را وارد باتلاق کرد
«عبدالباری عطوان» تحلیلگر و نویسنده جهان عرب در واکنش به تصمیم «دونالد ترامپ» برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از شمال سوریه نوشت: واشنگتن... به کردها خیانت و ترکیه را نیز با چالشی خطرناک در سوریه مواجه کرده است. وی افزود: هزینه‌های کلانی (که آمریکا) به آنکارا تحمیل کرده، چه بسا به خاطر اقدام آنکارا در خرید «اس 400 « از روسیه است.
این تحلیلگر عرب نوشت: ترامپ با تصمیم غیرمنتظره خود برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، هدیه‌ای «مسموم و خطرناک» به رئیس‌جمهوری ترکیه داده و ارتش این کشور را وارد دام خطرناکی کرده است، دامی که خروج از آن دشوار خواهد بود، همان طور که عربستان در باتلاق یمن افتاده است.
واکنش‌ها در آمریکا
«میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا و «نانسی پلوسی»رئیس‌دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا، به تصمیم اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا، مبنی بر عقب‌ نشینی از سوریه، اعتراض کردند.
به گزارش ایسنا، مک‌کانل گفت: خروج شتاب‌زده نیروهای آمریکایی از سوریه صرفا به نفع دمشق، ایران و بشار اسد است. نانسی پلوسی هم در بیانیه‌ای، از ترامپ خواست در این تصمیم تجدیدنظر کند. او تصمیم ترامپ را «بی‌مهابا و گمراه‌کننده» توصیف کرد.
«سوزان رایس» مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا، هم دوشنبه به طرح ترامپ واکنش داد و آن را «دیوانگی محض» خواند.
خطر قدرت‌گیری مجدد داعش
مقامات کرد در شمال‌شرق سوریه می‌گویند تلاش نیروهای کرد برای دفاع از خود در برابر حمله ترکیه، باعث خواهد شد که این نیروها نتوانند به مبارزه خود علیه داعش ادامه دهند. بر اساس ارزیابی‌ها، صدها هسته‌ مخفی داعش در شمال و شرق سوریه وجود دارند.
کردهای سوریه تاکید کرده‌اند که قادر به مبارزه در دو جبهه نبوده و هرگاه ناگزیر به رویارویی با تهاجم ترکیه شوند، نیروهای داعش می‌توانند از هرج و مرج برخاسته از اوضاع، به سود خود استفاده کرده و مجددا سازماندهی شوند.