kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۹۹۶
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۳
وزیر اسبق جهاد کشاورزی:

تشکیل وزارت بازرگانی بازگشت به عقب است

وزیر اسبق جهاد کشاورزی با بیان اینکه شورای نگهبان باید به تصویب غیرقانونی طرح تشکیل وزارت بازرگانی ورود کند، گفت: تشکیل وزارت بازرگانی بازگشت به عقب است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا اسکندری در برنامه تلویزیونی «سلام صبح بخیر» درباره تصویب طرح تشکیل وزارت بازرگانی گفت: در سال‌هایی که وزارت بازرگانی داشتیم همیشه بین وزارت جهاد و وزارت بازرگانی اختلاف نظر عمیقی وجود داشت. چراکه تاکید وزارت جهاد کشاورزی همیشه بر تولید داخل و خودکفایی بود ولی وزارت بازرگانی رویکرد واردات محور داشت.
 وی ادامه داد: در آن سال‌ها اولین و آخرین حرف وزارت بازرگانی واردات بود. وزارت بازرگانی را باید وزارت واردات نامید. برای همین موضوع هم در سال‌هایی که به عنوان وزیر جهاد کشاورزی در دولت بودم، همیشه با وزیر بازرگانی درگیر می‌شدم. در آن مقطع کمیسیونی در دولت با پنج عضو وجود داشت که تصمیمات واردات را آنها می‌‌گرفتند و با اجازه معاون اول رئیس‌جمهور مجوز واردات صادر می‌شد. در آن کمیسیون وزیر جهاد کشاورزی فقط یک عضو بود بنابراین اگر مخالفت می‌کرد اتفاق خاصی پیش نمی‌آمد.
وزیر اسبق جهاد کشاورزی با بیان اینکه واردات گسترده توسط وزارت بازرگانی، مجلس را مجبور به تصویب قوانین متعددی می‌کرد، گفت: در آن سال‌ها قانونی در مجلس تصویب شد که اجازه واردات محصولات کشاورزی را فقط منوط به اجازه وزیر جهاد کشاورزی کرده بود. این قانون اواخر سال ۱۳۸۸ تصویب و ابلاغ شد ولی هیچ گاه به مرحله اجرا نرسید.
اسکندری ادامه داد: به دنبال آن سال ۱۳۹۱ قانونی تحت عنوان تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی تصویب و سال ۱۳۹۲ آئین نامه داخلی آن ابلاغ شد. در این قانون وظیفه تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزیر جهاد کشاورزی داده شد. در بازه زمانی پنج ساله (۹۲-۹۷) که این قانون وجود داشت، تراز بازرگانی خارجی بخش کشاورزی مثبت شد و تولید داخل افزایش و واردات کمتر شد.
وی با بیان اینکه دلیل گرانی‌های چند ماه گذشته عدم وجود وزارت بازرگانی در ساختار اجرایی دولت نیست، گفت: سال ۱۳۹۷ به دلیل نوسانات ارزی و سیاست اختصاص ارز یارانه‌ای (۴۲۰۰ تومانی) به کالاهای اساسی مشکلاتی در بازار ایجاد شد و واردات افزایش پیدا کرد. نظم حاکم بر بازار به هم ریخت و به دنبال آن متولیان تنظیم بازار نتوانستند به وظایف خود عمل کنند. نتیجه آن هم این شد که شاهد افزایش تورم در کالاهای اساسی بودیم.
 وزیر اسبق جهاد کشاورزی تصریح کرد: تشکیل وزارت بازرگانی بازگشت به عقب است و تولید داخل را نابود خواهد کرد.  درحال حاضر کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و تولید‌کننده‌ها هم در خط مقدم جنگ هستند و ابزار حمله آنها تولید بیشتر است. متاسفانه تشکیل وزارت بازرگانی حمله را متوقف خواهد کرد.
اسکندری ضمن انتقاد از تصویب غیرقانونی طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس تصریح کرد: وظیفه شورای نگهبان صیانت از قانون است به همین دلیل باید به تصویب غیرقانونی طرح تشکیل وزارت بازرگانی ورود کند. قوانین برنامه پنجم وششم توسعه تکالیفی را مشخص کرده‌اند. طبق قانون، هر مصوبه‌ای که می‌خواهد قوانین برنامه توسعه‌ای را نقض کند، باید دو سوم آرا داشته باشد. این قانونی که الان در مجلس تصویب شده دو سوم آراء را ندارد.