kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۹۹۱
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۲
مردم سفرهای خود را توزیع کنند

۲ روز قبل و بعد از اربعین اوج سفرهای بازگشت زائران حسینی

مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری با اشاره به اینکه تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که دو روز قبل از اربعین، روز اربعین و دو روز بعد از اربعین پیک ایام برگشت زوار است، بر ضرورت توزیع زمان سفرهای زائران تأکید کرد.

داریوش باقرجوان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در تشریح آخرین وضعیت اعزام زوار اربعین از طریق بخش حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار داشت: اینکه زائران هنگام برگشت توزیع زمان سفر داشته باشند بسیار ضروری است و قطعاً کمک می‌کند که ترددها تسهیل شود و سرعت جابه‌جایی‌ها افزایش یابد.
وی با تأکید بر اینکه زائران ‌حتماً مدیریت زمان سفر داشته باشند، توضیح داد: اگر به همین منوال که زائران در حال اعزام به عتبات عالیات هستند با همین آهنگ و توزیع سفر، برگردند قطعاً مشکلی پیش نمی‌آید، اما معمولاً تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که دو روز قبل از اربعین، روز اربعین و دو روز بعد از اربعین پیک ایام برگشت زوار است و معمولاً افزایش تقاضا را داریم.
مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری ادامه داد: وقتی به یکباره از یک مرز 270 هزار زائر وارد می‌شوند هر میزان ظرفیت هم که وجود داشته باشد پاسخگو نخواهد بود مگر آنکه روش‌های علمی‌تری را به کار گیریم در همین راستا ما سعی می‌کنیم که از 24 تا 29 مهر ماه سرویس‌های شاتلی (سرویسهای رفت و برگشتی در مسیر و ساعتهای مشخص) از مهران به همدان، کرمانشاه و‌اندیمشک داشته باشیم و در حالت گردشی تردد داشته باشند تا زائرانی که در این تاریخ از مرز مهران خارج می‌شوند ابتدا بسته به استان نهایی مقصد خود به این سه پایانه معین منتقل شوند و از آن پایانه‌های معین که امکانات بیشتری دارند به شهرستان خود اعزام شوند. باقرجوان با بیان اینکه نرخ‌های بلیت اتوبوس در این ایام کاملاً کنترل می‌شود، اظهار داشت: نظارت‌ها از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای وجود دارد.
وی تأکید کرد: ‌به زائران توصیه می‌شود حتماً برای سفر خود از مراکز معتبر بلیت تهیه کنند، اگر زائری یا گروهی از زائران خارج از فرایند شرکت‌های حمل‌ونقل و پایانه‌های مسافری، بخواهند به عنوان مثال با فرد برای نقل و انتقال وارد مذاکره شوند نه تنها برای خودشان مشکل رخ می‌دهد بلکه برای ما نیز مشکل‌ پیش می‌آید، به هر حال اگر خطایی رخ دهد ما نمی‌توانیم آن فرد خاطی را شناسایی کنیم در حالی که اگر فرایند جابه‌جایی از طریق شرکت‌های حمل‌ونقل و پایانه‌های مسافری باشد هیچ مشکلی رخ نمی‌دهد.
باقرجوان با تأکید بر اینکه سرویس اتوبوس برای زائران به‌اندازه کافی وجود دارد، اضافه کرد: از همه پایانه‌های کشور سرویس به سمت شلمچه، چزابه و مهران به‌اندازه کافی موجود است.
زائران پول کافی همراه داشته باشند
معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای هم با توجه به افزایش تقاضای سفر در روزهای منتهی به اربعین، از مردم خواست برای افزایش قیمت در مسیر مهران نجف پول نقد کافی همراه داشته باشند.
مهران قربانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه سیستم حمل‌ونقل عمومی در پشت مرز‌های مهران به روال عادی بازگشته است، گفت: خوشبختانه طرف عراقی تمامی وسایل حمل‌ونقل از جمله اتوبوس، سواری و ون را آماده کرده است.
وی افزود: هیچ مشکلی در رفت و آمد زائران بعد از مرز وجود ندارد و با توجه به اینکه یک پنجم از زائران وارد کشور شده‌اند مشکل کمبود در این بخش برطرف شده است.
معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای به هزینه‌های حمل زائران بعد از مرز به سمت نجف هم اشاره و اظهار کرد: اکنون قیمت متعارف هزینه حمل زائر از مرز مهران تا سمت نجف ۱۲۰ هزار تومان است، گفت: در روز‌های نزدیک به اربعین ممکن است قیمت‌ها تا چهار برابر نیز افزایش پیدا کند بنابراین زائران باید به میزان کافی نقدینگی همراه خود داشته باشند.
قربانی با بیان اینکه واقعیت کشور عراق هم اکنون به این صورت است، ادامه داد: مسافران رفت و آمد خود را به سمت مرز مهران برنامه‌ریزی کنند تا در روز‌های پایانی با قیمت‌های نجومی هزینه‌های حمل از کشور عراق رو به رو نشوند.
بازگشایی مجدد مرز خسروی
گفتنی است بر اساس اخبار منتشر شده، مرز خسروی که از اواخر هفته گذشته و در پی ناآرامی‌ها در عراق بسته شده بود،‌ پس از بازگشت آرامش به شهرهای عراق به‌ویژه بغداد پایتخت این کشور مجدداً از روز دوشنبه بازگشایی شد تا زائران برای پیاده‌روی اربعین از این مرز عبور کنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، براساس اعلام مسئولان، تردد زائران از ساعت هفت صبح تا 16 عصر است و تردد شبانه در این مرز انجام نمی‌شود و ‌موکب‌ها و اردوگاه‌های محل اسکان ظرفیت اسکان شبانه 20 هزار نفر را دارند و برای پخت روزانه ‌غذا پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است.